کد خبر: 724713
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵
عواقب ركود در ساخت‌و‌ساز و پروژه‌هاي عمراني
به گفته منابع آگاه فولادسازان كشور در حال حاضر روي به دپوي محصولات خود آورده‌اند و حتي گاهي وقت‌ها اقدام به صادرات با زير قيمت مي‌كنند.
به گفته منابع آگاه  فولادسازان كشور در حال حاضر روي به دپوي محصولات خود آورده‌اند و حتي گاهي وقت‌ها اقدام به صادرات با زير قيمت مي‌كنند.
بازار فولاد كشور اين روزها در حالي به ركود فرو رفته كه به اعتقاد مديرعامل ايميدرو، در اين شرايط بايد تعرفه واردات فولاد را به منظور حمايت از توليدكنندگان داخلي افزايش داد.
آن طور كه مهدي كرباسيان مي‌گويد: تعرفه فعلي فولاد پاسخگو نيست. در حال حاضر چين يارانه قابل توجهي براي صادرات فولاد اختصاص داده و كشوري مانند تركيه نيز تعرفه‌اي 30 درصدي را در اين مورد لحاظ كرده، اما در ايران تعرفه 10 تا 20 درصدي براي واردات آن در نظر گرفته شده است. در واقع مديرعامل ايميدرو معتقد است راهكار فعلي براي نجات توليدكنندگان فولاد كشور، افزايش تعرفه واردات است، حال آنكه اين راهكار از ديد برخي كارشناسان مناسب نبوده و به افزايش قيمت فولاد خواهد انجاميد.
به گفته اين دسته از كارشناسان، افزايش تعرفه فولاد قطعاً بر بالا رفتن قيمت ساخت و ساز و هر آنچه با فولاد در ارتباط است، تأثير مي‌گذارد. آنها معتقدند هر چند در حال حاضر ساخت و ساز در كشور به اصطلاح خوابيده و بي‌رونق است و از آن سو پروژه‌هاي عمراني نيمه تمام زيادي هم وجود دارد، اما به هر حال با بالا رفتن تعرفه، عرضه فولاد كاهش و با به هم خوردن تعادل بازار، هزينه‌هاي ساخت و ساز افزايش مي‌يابد.
به گفته منابع آگاه، فولادسازان كشور در حال حاضر روي به دپوي محصولات خود آورده‌اند و حتي گاهي وقت‌ها اقدام به صادرات با زير قيمت مي‌كنند. در اين اوضاع و احوال، كارشناسان بر اين باورند به جاي افزايش تعرفه فولاد، بايد شرايط بازار را رقابتي كرد و اين در حالي است كه بازار فولاد اين روزها ركودي سنگين را تجربه مي‌كند. با اين حال اما يكي از نگراني‌هاي فعلي مسئولان ايميدرو، مازاد توليد فولاد در چين است؛ كشوري كه گفته مي‌شود بيش از 425 ميليون تن فولاد مازاد دارد و به دنبال دامپينگ در بازارهاي جهاني است.
نگراني ايميدرويي‌ها از اين بابت است كه نكند دامپينگ چيني‌ها به بازار فولاد ايران نيز برسد و توليدكنندگان داخلي را در شرايط فعلي ركود، بيشتر آزار دهد. در اين شرايط شوراي رقابت نيز مشغول بررسي انحصار در بازار فولاد است كه البته به گفته رئيس اين شورا، اگر هم انحصار ثابت شود، به دليل ركود حاكم بر بازار، اعلام رسمي نخواهد شد. با توجه به شرايط موجود به نظر مي‌رسد فولادسازان كشور بايد منتظر برگشتن ورق در ساخت و ساز بوده و اميدوار باشند پروژه‌هاي نيمه تمام، دوباره فعال شوند و رونق به بازار مسكن نيز بازگردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار