کد خبر: 1237928
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» عنوان کرد

جوان آنلاین: یک کارشناس انرژی معتقد است: بنزین به عنوان یک سرمایه ملی و بیت‌المال باید به طور عادلانه در میان همه افراد جامعه توزیع شود. در حال حاضر، این توزیع ناعادلانه است؛ برخی افراد که توانایی خرید خودرو ندارند، از یارانه بنزین بهره‌مند نمی‌شوند، در حالی که افرادی که چندین خودرو دارند، سهم چندبرابری از یارانه بنزین دارند. 
 
سجاد اعیانی، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» می‌گوید: توزیع عادلانه بنزین می‌تواند به عنوان کلید حل ناترازی و بحران‌های آینده مطرح شود. با تغییر نظام یارانه‌دهی از تخصیص به خودرو‌ها به تخصیص به افراد، می‌توان به توزیع منصفانه‌تری دست یافت. این رویکرد به همه افراد جامعه امکان بهره‌مندی از سهم عادلانه‌ای از یارانه بنزین را می‌دهد. با این تغییر، مصرف بنزین نیز بهینه‌تر خواهد شد، زیرا افراد به دلیل داشتن امکان فروش یا انتقال سهم خود، انگیزه بیشتری برای صرفه‌جویی خواهند داشت. این امر نه تنها به کاهش مصرف و حفاظت از منابع ملی منجر می‌شود، بلکه می‌تواند به کاهش وابستگی به واردات و بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند و در نتیجه بحران‌های ناشی از ناترازی بنزین را در آینده کاهش دهد. 
این کارشناس انرژی خاطرنشان می‌کند: این اقدام باعث می‌شود مشکل بنزین به صورت پایدار و برای همیشه حل شود. با تغییر نظام یارانه‌دهی و توزیع بنزین به افراد به جای خودروها، نیاز به افزایش دوره‌ای قیمت بنزین که معمولاً باعث بروز مشکلات امنیتی و اجتماعی می‌شود، از بین خواهد رفت. مردم به جای نگرانی از افزایش ناگهانی قیمت، قادر خواهند بود با مدیریت مصرف خود و فروش سهم مازاد بنزین، از این سیستم بهره‌مند شوند. به این ترتیب، تورم و تغییرات قیمت بنزین تأثیر کمتری بر قدرت خرید و یارانه دریافتی مردم خواهد داشت، زیرا میزان یارانه دریافتی به قیمت جهانی بنزین بستگی خواهد داشت. وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این، مسئله قاچاق بنزین نیز برای همیشه حل خواهد شد. با وجود کارگزاری‌های مجاز که بنزین مازاد مردم را خریداری و صادر می‌کنند، انگیزه قاچاق به شدت کاهش می‌یابد. این کارگزاری‌ها به عنوان واسطه‌هایی قانونی عمل می‌کنند که نه تنها به صادرات بنزین کمک می‌کنند بلکه می‌توانند به افزایش درآمد ارزی کشور نیز کمک کنند، در نتیجه سیستم جدید نه تنها به عدالت توزیعی و بهینه‌سازی مصرف بنزین کمک می‌کند، بلکه مسائل امنیتی، اقتصادی و اجتماعی مرتبط با ناترازی بنزین را نیز به طور مؤثری مدیریت می‌کند. 
در همین رابطه و پیرامون اهمیت حل مشکل ناترازی بنزین در کشور با حسنعلی اخلاقی‌امیری، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دوازدهم نیز به گفتگو پرداختیم. 
اخلاقی با اشاره به افزایش مصرف داخلی بنزین خاطرنشان می‌کند: مسئله ناترازی بنزین یکی از مشکلات جدی اقتصادی در کشور ماست. تا چند سال پیش، ایران یکی از صادرکنندگان بنزین بود، اما اکنون به واردکننده این محصول استراتژیک تبدیل شده است. این تغییر وضعیت ناشی از افزایش مصرف داخلی و عدم‌توجه کافی به روند افزایشی میزان مصرف بنزین بوده است، بنابراین نیاز به یافتن راهکار‌های مؤثر برای حل مشکل ناترازی بنزین به وضوح احساس می‌شود. 
نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از راهکار‌های مطرح‌شده برای حل این مشکل، اعطای یارانه بنزین به افراد به جای خودروهاست. این روش به عدالت نزدیک‌تر است، زیرا بنزین به عنوان یک سرمایه ملی و بیت‌المال باید به طور عادلانه در میان همه افراد جامعه توزیع شود. در حال حاضر، این توزیع ناعادلانه است؛ برخی افراد که توانایی خرید خودرو ندارند از یارانه بنزین بهره‌مند نمی‌شوند، در حالی که افرادی که چندین خودرو دارند، سهم چندبرابری از یارانه بنزین دارند. 
وی ادامه می‌دهد: تغییر نظام یارانه‌دهی به نحوی که بنزین به جای خودرو به افراد تعلق بگیرد، می‌تواند به توزیع عادلانه‌تر این سرمایه ملی کمک کند. افرادی که امکان استفاده از خودرو ندارند یا ترجیح می‌دهند از وسایل حمل‌ونقل عمومی یا دوچرخه استفاده کنند، از این طریق می‌توانند سهم خود را دریافت کنند و در صورت عدم‌نیاز به بنزین، آن را به دیگران انتقال دهند یا در بازار به فروش برسانند. این مکانیسم علاوه بر ایجاد عدالت، می‌تواند انگیزه‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف بنزین و بهره‌برداری بهینه از منابع ملی ایجاد کند. 
اخلاقی در پایان افزود: به طور کلی، اعطای یارانه بنزین به افراد به جای خودرو‌ها نه تنها می‌تواند به بهبود توزیع عادلانه بنزین منجر شود، بلکه می‌تواند به کاهش مصرف و صرفه‌جویی در منابع کمک کند. این رویکرد باعث می‌شود افراد بیشتر در مصرف خود دقت کنند و از مزایای صرفه‌جویی بهره‌مند شوند که این موضوع می‌تواند به توسعه اقتصادی و حفظ منابع ملی کمک کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار