کد خبر: 1237846
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی پاسخ داد
هم اکنون و پس از گذشت ۳۳ ماه از عمر دولت سیزدهم گزارش‌ها حاکی از این است که ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تکمیل و بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰‌هزار واحد نهضت ملی مسکن وارد فرآیند ساخت شده است.

جوان آنلاین: طرح نهضت ملی مسکن یکی از وعده‌های مهم دولت سیزدهم بود که بر اساس آن سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود. بر اساس این طرح قرار بود تا ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴۸ ماه ساخته و تحویل داده شود و عمده تمرکز دولت بر تحویل زمین به مردم و البته پرداخت وام ساخت بود. هم اکنون و پس از گذشت ۳۳ ماه از عمر دولت سیزدهم گزارش‌ها حاکی از این است که ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تکمیل و بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰‌هزار واحد نهضت ملی مسکن وارد فرآیند ساخت شده است. در شرایطی که عرضه واحد‌های مسکونی افزایش پیدا می‌کند قاعدتا قیمت مسکن در صورت ثبات برخی مولفه‌ها از جمله نرخ ارز باید تعدیل شود با این حال روند رشد ادامه دار قیمت‌ها در بازار مسکن این سوال را ایجاد می‌کند که چرا اثرات طرح نهضت ملی مسکن در بازار احساس نمی‌شود.

هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی معتقد است که اساسا اثرگاری ساخت مسکن زمان بر است. او با ذکر مثالی در این مورد به نتایج ساخت مسکن مهر در کنترل تورم مسکن در دولت یازدهم اشاره می‌کند و می‌گوید: در شرایطی که طی سال ۹۲ تا ۹۵ دولت وقت اقدام موثری در تولید مسکن نداشت، اما اثرگذاری ساخت مسکن مهر باعث شد تا در بازار مسکن شاهد افزایش قیمت‌ها نباشیم. از این رو عباسی معتقد است که اثرات ساخت نهضت ملی مسکن نیز در دولت چهاردهم نمایان می‌شود. این اظهارات در شرایطی است که در بهار امسال نیز قیمت مسکن در شرایط باثباتی به سر می‌برد که می‌تواند بخشی از این مساله به دلیل اثرات مثبت ساخت مسکن در نهضت ملی باشد.

اما بخش دیگری از اثرات اندک ساخت مسکن در نهضت ملی به نیمه تمام ماندن کار دولت باز می‌گردد. همان گونه که در ابتدای گزارش عنوان شد قرا ربود دولت شهید رئیسی پروژه نهضت ملی مسکن را طی ۴۸ ماه به سرانجام برساند. اما با پایان زودهنگام دولت سیزدهم این پروژه بر اساس اهداف تعیین شده پیش نرفته و قاعدتا ارزیابی دولت سه ساله با وعده‌های چهار ساله قضاوت در خصوص کارنامه طرح نهضت ملی مسکن را ناعادلانه می‌کند. عباسی در این خصوص با اشاره به نزدیک شدن به اتمام فعالیت دولت سیزدهم اظهار داشت: طبیعتا از دولت چهاردهم انتظار می‌رود که ۲ میلیون و ۷۵۰‌هزار واحد مسکونی را تولید و به بازار عرضه کند.

وی افزود: در ستاد وزارت راه و شهرسازی برای عرضه ۶ میلیون واحد مسکونی برنامه ریزی شده، اما وعده ساخت ۴ میلیون مسکن داده شد؛ تا به این ترتیب تحقق ساخت این خانه‌ها میسر باشد. البته برنامه ما در دولت سیز‌دهم تامین زمین از سوی دولت و پیگیری ساخت از سوی مردم است؛ این موضوع باعث می‌شود تا هزینه تمام‌شده ساخت مسکن کاهش یابد؛ حتی در پروژه‌های تجمیع ساخت نیز می‌توان از مشارکت مردم بهره گرفت. به هر ترتیب دولت سیزدهم اقدامات مناسبی در خصوص نهضت ملی مسکن اجرایی کرده و انتظار می‌رود تا با تکمیل این طرح به مرور زمان نتیجه آن بر بازار مسکن و در ادامه اجاره بها مشخص شود.

حدود ۲ میلیون خانوار فاقد مسکن در شرایطی چشم انتظار صاحب خانه شدن از طریق طرح نهضت ملی مسکن هستند که طبق گزارش بانک مرکزی ۲۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی کشور به این طرح اختصاص داده شده است. همچنین بیش از ۶۰‌هزار هکتار زمین در داخل و خارج شهر‌ها برای این طرح در نظر گرفته شده است.

همچنین بر اساس اعلام امروز معاون وزیر راه و شهرسازی وام ۸۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن توسط سرپرست ریاست جمهوری به بانک مرکزی ابلاغ شده است. طبق خبر‌ها اقساط این تسهیلات به صورت پلکانی است و در دو سال اول مبلغ اقساط ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار