کد خبر: 720998
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
معاون اول رئيس‌جمهور از تنظيم 3 سناريو براي اداره كشور در صورت تشديد تحريم‌ها خبرداد
معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه يارانه‌ها از داستان‌هاي پر‌غصه جمهوري اسلامي است، گفت: يارانه‌ها همچون بندهايي به دست و پاي نظام است. دولت يازدهم در دو سال گذشته همواره از سياست‌هاي اقتصادي دولت قبل انتقاد كرده و تمام مشكلات فعلي اقتصاد را نيز به نوعي به دولت قبل گره مي‌زنند و روز گذشته نيز معاون اول رئيس‌جمهور براي چندمين بار از پرداخت ماهانه يارانه نقدي گله كرد.
بهناز قاسمي
معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه يارانه‌ها از داستان‌هاي پر‌غصه جمهوري اسلامي است، گفت: يارانه‌ها همچون بندهايي به دست و پاي نظام است. دولت يازدهم در دو سال گذشته همواره از سياست‌هاي اقتصادي دولت قبل انتقاد كرده و تمام مشكلات فعلي اقتصاد را نيز به نوعي به دولت قبل گره مي‌زنند و روز گذشته نيز معاون اول رئيس‌جمهور براي چندمين بار از پرداخت ماهانه يارانه نقدي گله كرد.
 جهانگيري در جلسه سراسري فرمانداران با اشاره به اين‌كه در قانون هدفمندي يارانه‌ها آمده بود كه قيمت حامل‌هاي انرژي افزايش يابد، ‌گفت: قرار بود از اين افزايش قيمت 50 درصد ميان افراد توزيع شده و 50 درصد نيز به بخش توليد و بهداشت اختصاص يابد، عده‌اي در گذشته به مردم پول دادند و حالا كه مي‌خواهيم يارانه پولدارها را حذف كنيم، بدهكار مي‌شويم.
وي افزود: اما طبق چه مجوز قانوني ميزان واگذاري‌ يارانه‌ها به افراد دو سه برابر پولي بود كه در قانون آمده بود؟ چرا مجلس و نهادهاي نظارتي از اين اقدام جلوگيري نكردند؟ حالا مي‌گويند پولدارها را حذف كنيد. ما از كجا بدانيم چه كساني پولدار هستند؟ پول بانك‌ها را برده‌اند و گردن‌كلفتي مي‌كنند و پس نمي‌دهند.
جهانگيري در ادامه با اشاره به اين‌كه ما دو بار در امسال قيمت‌ها را افزايش داده‌ايم و تصميم‌هاي سخت گرفته‌ايم، اظهار كرد: با افزايش قيمت‌هاي جديد سوخت كل درآمدهاي دولت 34 هزار ميليارد تومان مي‌شود. دولت از آغاز كار خود 42 هزار ميليارد تومان يارانه داده است. ما اكنون با اين افزايش قيمت همچنان كسري داريم و مجبوريم از پروژه‌هاي عمراني كم كنيم و به مردم يارانه دهيم. ما حتي در اين شرايط 4800 ميليارد تومان به بخش سلامت اختصاص داده‌ايم كه با رضايت مردم مواجه شديم.
معاون اول رئيس‌جمهور گفت: به دليل كاهش قيمت نفت ما در بخش يارانه مشكل داريم و بايد 40 هزار ميليارد تومان يارانه پرداخت كنيم. حتي با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي نيز، براي تأمين هزينه‌ها دچار مشكل هستيم. در اين راستا همه بايد به دولت كمك كنند اما در سختي‌ها هيچ كس به دولت كمك نمي‌كند. آنها كه ما را تشويق مي‌كردند وقتي كه ما وارد ميدان شديم سكوت كردند. اين درحالي است كه آنها هم كه با ما مخالف هستند با رسانه‌هاي خود ما را آزار مي‌دهند. معاون اول رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش به كاهش درآمدهاي نفتي و به تبع آن كاهش درآمدهاي دولت اشاره كرد و گفت: در سه، چهار سال گذشته نفت را براي فروش به افراد و نهادهايي واگذار كردند و پول حاصل از فروش آن را نه نهادها و نه افرادي مثل بابك زنجاني به كشور بازگرداندند.
وي با بيان اينكه اين دولت نفت را صادر كرد و به فشارها نيز توجه نكرد، گفت: دولت امروز به دليل كاهش قيمت نفت در مضيقه است و بودجه مصوب مجلس با آنچه اجرا خواهد شد، فاصله دارد، بنابر اين ما بايد در هزينه‌ها صرفه‌جويي كنيم.

  سه سناريو براي عدم رفع تحريم‌ها
معاون اول رئيس‌جمهور همچنين اضافه كرد: به آن دوستاني كه گاهي اوقات با حسن نيت مي‌گويند كه اين دولت چشمش به خارج است، والله اين دروغ و كذب است. اين دولت خودش را تشديد شود، اين كشور را اداره كند. ما برنامه نوشتيم؛ بنده در ميز خودم برنامه نوشتم و سه سناريو دارم و اين‌طور نيست كه اگر اتفاقي افتاد ما دستپاچه شويم.
جهانگيري با بيان اينكه اين دولت سياست‌‌هاي اقتصاد مقاومتي را به صورت جدي، علمي و واقعي دنبال مي‌كند، گفت: ما از ابتداي دولت كاهش رشد تورم را در دستور كار قرار داده‌ايم. البته ما مدعي نشده‌ايم كه قيمت‌ها را پايين آورديم اما توانسته‌ايم جلو  رشد تورم را بگيريم و شيب آن را تغيير داده‌ايم به طوري كه شيب 40 درصدي آن را به 15 درصد رسانده‌ايم.
وي همچنين با بيان اينكه مردم به دنبال اصلاح امور هستند، گفت: ما مكلف هستيم به خواسته‌هاي مردم عمل كنيم. مردم بايد اكنون تغيير را احساس كنند و ما بايد از اميد مردم پاسداري كنيم. مهمترين وظيفه دولت نيز بازسازي سرمايه اجتماعي كشور است. ما موظفيم اعتماد عمومي را در جامعه تحكيم كرده و اعتماد مردم به كارآمدي نظام را حفظ كنيم.

  والله، نگاه دولت به خارج نيست
معاون اول رئيس‌جمهور  گفت: براي اجراي اقتصاد مقاومتي، دولت ۱۷۰ سياست تنظيم كرده است و همچنان درگير پرداخت يارانه نقدي است.
‌ اسحاق جهانگيري  افزود: تاكنون سياست‌هاي متعددي همچون سند چشم‌انداز و سياست‌هاي كلي اصل 44 براي اقتصاد مقاومتي ابلاغ شده كه متأسفانه فقط واگذاري شركت‌ها آن هم به بدترين وجه انجام شده است.
وي افزود: با اجراي بد اين سياست‌هاي كلي، دولت بزرگتر و سازمان‌ها گسترده‌تر شده است و به گونه‌اي عمل شد كه در مقابل سياست‌هاي ابلاغ شده بودند.
جهانگيري گفت: عده‌اي تنها از اقتصاد اين را مي‌دانند كه گندم درو مي‌شود و آن را كاري بزرگ مي‌شمارند اما در اقتصاد امروزي توليد ناخالص بيش از 1000 ميليارد تومان و قدرت خريد و سرانه بالاي 17 هزار ميليارد تومان ايران مطرح است و نمي‌توان اينگونه با اقتصاد رفتار كرد. وي ذخيره‌سازي كالاهاي اساسي را يكي از مفاد اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: در حالي كه روزي ذخاير گندم به سه روز رسيده بود اما اكنون ذخاير گندم ما براي بيش از 200 روز مهيا و داروي مورد نياز نيز تأمين شده است. جهانگيري گفت: اقتصاد مقاومتي موجب مي‌شود كه اين مجموعه ما را به رونق برساند كه اكنون امري ضروري براي كشور است.

  10 ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي براي حوزه آب و خاك
جهانگيري گفت: با مجوزي كه از مقام معظم رهبري گرفتيم 10 ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي براي حوزه آب و خاك دريافت شد و امسال بي‌سابقه‌ترين سالي است كه حجم منابع به اين بخش وارد مي‌شود. وي صادرات را اولويت دولت دانست و گفت: رونق اقتصاد، مسئله جدي دولت در سال 94 خواهد بود.
وي با بيان اينكه بايد 6هزار ميليارد تومان حتي در هزينه‌هاي جاري صرفه جويي شود، گفت: بايد از سفرهاي غير‌ضرور و همايش‌ها جلوگيري و روحيه صرفه‌جويي از مركز تا دهستان‌ها حاكم شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار