کد خبر: 720362
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴
بعد از چند هفته سكوت قابل تأمل مقابل پيشروي‌هاي داعش
دولت روسيه بعد از يك سكوت قابل توجه كه باعث پيشروي داعش در بخش‌هاي بزرگي از خاك سوريه شد، خواستار تشكيل يك جبهه مشترك در مقابل داعش در سوريه شد.
دولت روسيه بعد از يك سكوت قابل توجه كه باعث پيشروي داعش در بخش‌هاي بزرگي از خاك سوريه شد، خواستار تشكيل يك جبهه مشترك در مقابل داعش در سوريه شد.
به گزارش «جوان»، به نقل از راشا تودي، كرملين ديروز با صدور بيانيه اي، از جامعه بين‌المللي خواست در قبال كشتار شهر به شهر از استانداردهاي دوگانه دست بردارد. بندر طرطوس سوريه تنها راه آبي دسترسي روس‌ها به خاورميانه است. در بيانيه وزارت خارجه روسيه آمده است: «قوياً اقدامات سبعانه از سوي افراطي‌هاي مسلح تندرو در پالميرا را محكوم مي‌كنيم. » روز دوشنبه گزارش شد داعش 400 نفر از جمله زنان و كودكان را در پالميرا كشته است و تصاويري هم از جنازه زنان وكودكان در خيابان‌هاي اين شهر منتشر شد. همچنين گزارش شده تروريست‌هاي داعش براي يافتن سربازان ارتش سوريه و طرفداران بشار اسد جست‌وجوي خانه به خانه را انجام داده و شمار زيادي را از اين طريق كشته‌اند. ديروز همچنين اعلام شد داعش بزرگ‌ترين معدن فسفات سوريه در پالميرا را به اشغال خود درآورده و اين معدن مي‌تواند منبع درآمدزايي خوبي براي تروريست‌ها باشد. تحت چنين شرايطي نهاد غذايي سازمان ملل متحد خواستار برقراري آتش بس موقت انسان دوستانه در سوريه براي فراهم كردن امكان برداشت محصولات كشاورزي و رساندن آن به بازار مصرف شد. طي حدود دو هفته‌اي كه از تهديد داعش و سپس كنترل اين شهر باستاني به دست داعش گذشت، دولت روسيه اقدام قابل توجهي انجام نداده بود. اين بحث انتقادهايي غير رسمي را از دولت روسيه در پي داشت.  حسين امير عبداللهيان، معاون عربي- آفريقايي وزير امور خارجه ايران روز دوشنبه همين هفته به روسيه سفر و با ميخائيل بوگدانوف، نماينده رئيس‌جمهوري روسيه در امور خاورميانه ملاقات كرد. ديروز هم ولاديمير پوتين در تماسي تلفني با ديويد كامرون نخست‌وزير انگليس در مورد يافتن راه حل مناسب مذاكراتي براي حل بحران سوريه گفت‌و‌گو كرد. سخنگوي دفتر نخست‌وزيري انگليس گفته پوتين و كامرون توافق كردند به نفع لندن و مسكو است كه به يافتن راه حل براي بحران در سوريه و به ويژه جلوگيري از پيشروي‌هاي بيشتر داعش كمك كنند، بنابر اين مشاوران امنيت ملي دو كشور بايد در مورد ازسرگيري مذاكرات درباره درگيري‌هاي سوريه ديدار كنند. در بخشي از بيانيه وزارت امور خارجه روسيه از جامعه بين‌الملل خواسته شده با كنار گذاشتن رويكردهاي دوگانه به دنبال همكاري مؤثر با كشورهاي خاورميانه باشند؛ دولت‌هايي كه به طور مستقيم با داعش در حال نبرد هستند.  ورلد بولتن در گزارشي كه درباره تماس تلفني پوتين و كامرون منتشر كرده، به نقل از داونينگ استريت آورده: دو رهبر حدود 30 دقيقه تلفني گفت و گو كرده‌اند و موضوع گفت‌وگو اوكراين و سوريه است. برخي ناظران حدس مي‌زنند سكوت چند هفته‌اي روس‌ها در قبال سوريه در حالي كه برخي گزارش‌ها از كنترل 50 درصدي سوريه به دست داعش حكايت دارد، با مسئله اوكراين ارتباط دارد. يك منبع مطلع مي‌گويد در شرايطي كه تنش‌ها بين غرب و روسيه بر سر اوكراين تشديد شده، روس‌ها به دنبال اين بودند كه با سكوت در قبال سوريه، غرب را نسبت به تهديد روسيه در اروپاي شرقي منصرف كنند ولي چنين اتفاقي نيفتاد. به علاوه، به نوشته ورلد بولتن، روسيه و انگليس در مورد اسد اختلاف نظر دارند و لندن معتقد است بشاراسد نمي‌تواند بخشي از راه حل سوريه باشد.
  هشدار دمشق به آنكارا
معاون وزير خارجه سوريه ديروز به تركيه هشدار داد هرگونه حمايت از تروريست‌ها در سوريه مانند حمايت هوايي، تجاوز به سوريه قلمداد خواهد شد. به گزارش فارس، «فيصل مقداد» در واكنش به موضع وزير خارجه تركيه براي كمك به تروريست‌هاي سوريه، اعلام كرد: هر گونه كمكي به تروريست‌ها در سوريه، اعلام جنگ به سوريه است. وزير امور خارجه تركيه روز دوشنبه در مصاحبه‌اي از توافق اوليه كشورش با امريكا براي حمايت از تروريست‌هايي خبر داد كه آنان را «معارضان سوريه» خوانده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار