کد خبر: 1238457
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۶
رئیس کمیته امور اسیران دولت نجات ملی یمن از توافق با دولت مستعفی این کشور بر حل مشکل پرونده «محمد قحطان» رهبر حزب «اصلاح» و سیاستمدار متحد و نزدیک به دولت مستعفی خبر داد.

جوان آنلاین: عبدالقادر المرتضی با اشاره به اینکه دور جاری مذاکرات با دولت مستعفی یمن بر سر آزادی اسیران طرفین در مسقط پایان یافت، گفت: امروز (شنبه) در مسقط پایتخت عمان دور جدید مذاکرات پرونده اسیران زیر نظر سازمان ملل را به پایان رساندیم و بر مواردی که مهمترین آنها حل مشکل «محمد قحطان» یکی از رهبران در صفوف مزدوران و همچنین تبادل لیست اسرا است، توافق شد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری انصارالله یمن، پیش تر رئیس کمیته امور اسیران دولت نجات ملی یمن تائید کرد که این گروه در توافق اخیر خود با دولت مستعفی یمن «محمد قحطان» رهبر حزب «اصلاح» و سیاستمدار متحد و نزدیک به این دولت را آزاد می‌کند.

همچنین یکی از مذاکره کنندگان دولت مستعفی یمن که مورد حمایت عربستان است و خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفته بود که دولت نجات ملی یمن هنوز اعلام نکرده‌ که آیا قحطان زنده یا مرده است.

رویترز نوشت: قحطان سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) توسط گروه انصارالله یمن بازداشت شد. حزب او به نام «اصلاح» بخش نیرومندی از دولت مستعفی یمن بوده که از حمایت عربستان برخوردار بوده است.

رئیس کمیته امور اسیران دولت نجات ملی یمن در ادامه افزود: توافق شد که مذاکرات پس از ۲ ماه از سر گرفته شود و با توجه به زمان محدود طرفین باید در این مدت توجه خود را بر تکمیل ارائه اسناد و تائید آن تا برگزاری دور بعدی متمرکز کنند.

وی از مقامات عمان برای میزبانی این دور از مذاکرات و همچنین از همه کسانی که روند مذاکرات را تسهیل کردند، تشکر و قدردانی کرد.

المرتضی رئیس کمیته امور اسیران دولت نجات ملی یمن امروز (شنبه) وارد مسقط پایتخت عمان شد تا تحت نظارت سازمان ملل در مورد پرونده اسیران گفت وگوهای جدیدی انجام دهد.

وی به هنگام ورود به فرودگاه بین‌المللی صنعا، حضور هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در دور جدید مذاکرات پرونده اسیران تحت نظارت سازمان ملل را تائید و ابراز امیدواری کرد که این دور مذاکرات با جدیت برگزار شود و پیشرفتی در پرونده اسیران یمن به ویژه پس از بن بستی که بیش از یک سال است در این پرونده رخ داده، انجام شود.

المرتضی ابراز امیدواری کرده بود که این دور از مذاکرات بهتر از دوره‌های قبلی باشد و توافق حاصل شود به ویژه اینکه هیات یاد شده درباره اجرای توافقی که بیش از یک سال پیش تحت نظارت سازمان ملل در پایتخت سوئیس امضا شد، گفت و گو خواهد کرد.

پیش تر «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن اول فروردین سال ۱۴۰۲ از توافق دولت صنعا و ائتلاف سعودی برای تبادل اسیران استقبال کرد و گفت: طرف‌های درگیر در یمن، نشستی ۱۰ روزه در سوئیس را به پایان رساندند که در آن طرح اجرایی برای آزادی ۸۸۷ زندانی مرتبط با جنگ، نهایی شد.

مبادله اسیران از موضوع‌های اساسی در گفت وگوهای یمنی - یمنی در سوئیس است که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی مبادله شماری از اسیران انجام شده است.

پیش تر نیز تعدادی از اسرای ارتش یمن و نیروهای وابسته به دولت مستعفی و فراری این کشور در چند مرحله از طریق واسطه‌های محلی آزاد شده بودند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار