کد خبر: 1236506
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
نحوه معاینه فنی و طرح ترافیک برای خودرو‌های با پلاک غیرتهران مشخص نیست
سیستمی برای دریافت عوارض از خودرو‌های پلاک شهرستان نداریم.» همچنین مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران هم می‌گوید که پیشنهاد ما این بود که «خودرو‌هایی که به تهران می‌آیند مدت محدودی در شهر حضور داشته باشند
مریم بزی

جوان آنلاین: آلودگی هوا با توجه به پیامد‌های زیانبارش به یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست‌محیطی تهران و چندین شهر دیگر ایران تبدیل شده‌است. آمار‌ها نشان می‌دهد که در روز‌های افزایش آلودگی هوای تهران، شمار بیماران تنفسی «تا ۶۰ درصد» افزایش می‌یابند. در این بین با توجه به مشکلات آلودگی هوای تهران باید راهکار‌هایی را ایجاد کرد تا بتوان از آلودگی هوا بیشتر جلوگیری کرد، از جمله بحث طرح ترافیک و معاینه فنی برای تمامی خودرو‌هایی که در تهران در حال تردد هستند. در میان خودرو‌های پلاک تهران، خودرو‌هایی با پلاک شهرستان نیز هستند که باعث ایجاد ترافیک و آلودگی هوا می‌شوند، بنا بر گفته عضو شورای شهر تهران خودرو‌های پلاک تهران ۴۱۵ تن آلودگی به خورد تهرانی‌ها می‌دهند. «جوان» در این رابطه گزارشی تهیه کرده‌است. 

در حالی که خودرو‌های پلاک شهرستان آلایندگی زیادی را در پایتخت تولید می‌کنند، عضو شورای شهر تهران می‌گوید که «سیستمی برای دریافت عوارض از این خودرو‌ها نداریم.»
به گزارش فارس، براساس مطالعات شهرداری تهران، سالانه میزان تولید و انتشار آلایندگی خودرو‌های پلاک شهرستان در پایتخت «در بخش آلاینده‌های گازی ۷۵ هزار تن و در بخش ذرات معلق ۴۱۵ تن برآورد شده‌است. 
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر تهران گفت: «سیستمی برای دریافت عوارض از خودرو‌های پلاک شهرستان نداریم.» همچنین مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران هم می‌گوید که پیشنهاد ما این بود که «خودرو‌هایی که به تهران می‌آیند مدت محدودی در شهر حضور داشته باشند.»
تنها تمایز پلاک شهرستان با تهران در این است که پلاک شهرستان برای تردد رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا، پنج امتیاز کمتر از پلاک تهران دارد. به این معنی که هر خودرویی که پلاک تهران داشته باشد ۲۰ روز در هر فصل و هر خودرویی که پلاک شهرستان داشته باشد ۱۵ روز در هر فصل می‌تواند از حق تردد رایگان خود استفاده کند. 
بر اساس اطلاعات دوربین‌های تردد شمار در یک بازه زمانی یک ماهه، «سهم خودرو‌های پلاک شهرستان در تردد کل خودرو‌های عبوری شمارش شده در تهران ۷/۲۸ درصد بوده‌است.» رانندگان این خودروها، چون می‌دانند اعمال قانون برای تردد آن‌ها به خصوص در محدوده‌طرح ترافیک صورت نمی‌گیرد، اقدام به مسافرکشی می‌کنند. این درحالی است که سال گذشته معاون وقت حمل و نقل ترافیک شهر تهران جلال بهرامی گفته بود که «به زودی این مشکل از طریق هماهنگی با مدیریت کلانشهر‌ها برطرف می‌شود.»
مهاجرت‌های مجردی با خودرو برای کسب و کار به تهران علاوه بر مشکلات ترافیکی باعث بروز پدیده ماشین‌خوابی هم شده است. 
کارشناس مسائل اجتماعی رضا شریفی می‌گوید که تردد خودرو‌های پلاک شهرستان «برای فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی است» و نباید مانعی برای امرار معاش ایجاد کرد. کارشناس مسائل شهری مینا موحد با بیان اینکه «طرح ترافیک برای ساکنان تهران به عنوان یک محدودیت و برای پلاک شهرستانی‌ها یک امتیاز محسوب می‌شود، می‌گوید که «تردد‌های غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک باید مشمول جریمه توسط پلیس شوند نه پرداخت عوارض.»
به گفته کارشناسان، باید سیستم یکپارچه دریافت عوارض در کشور اجرایی شود. همچنین باید سهم آلاینده‌ها را در تهران کم و نظارت دقیقی بر اجرای قانون هوای پاک بعد از هفت سال از سوی نهاد‌های نظارتی صورت گیرد. 
در ادامه به گزارش تسنیم، سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران از سهم سالانه خودرو‌های پلاک شهرستان در انتشار آلودگی هوای پایتخت خبر داد. 
محمدمهدی میرزایی قمی، سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران درخصوص سهم سالانه خودرو‌های پلاک شهرستان در انتشار آلودگی هوای شهر تهران گفت: براساس مطالعات سیاهه انتشار شهرداری تهران، میزان تولید و انتشارآلایندگی سالانه خودرو‌های پلاک شهرستانی در شهر تهران در بخش آلاینده‌های گازی ۷۵ هزار تن و در بخش ذرات معلق ۴۱۵ تن برآورد می‌شود که این میزان نشان می‌دهد این خودرو‌ها سهمی معادل ۱۱ درصد از کل انتشار آلاینده‌های گازی و ۴ درصد در ذرات معلق شهر تهران را دارند. 

 سهم خودرو‌های شهرستانی حدود ۲۹ درصد برآورد شده‌است
سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران با اشاره بدین موضوع که تعدد خودرو‌های پلاک شهرستانی براساس اطلاعات دوربین‌های تردد شمار سطح شهر تهران در یک بازه زمانی یک ماهه برآورد گردیده افزود: سهم خودرو‌های پلاک شهرستان (غیر تهران) در تردد‌های کل خودرو‌های عبوری شمارش شده در بازه یک ماه در شهر تهران حدود ۷/۲۸ درصد برآورد می‌شود. 
وی با اشاره به تأکید ریاست شورای شهر تهران مبنی بر نیاز اعمال ضوابط خاص برای وضعیت آلایندگی خودرو‌ها در شهر تهران و همکاری شهرداری تهران و وزارت کشور جهت ارائه طریق برای الزام اخذ معاینه فنی خودرو‌های پایتخت در مراکز معاینه فنی شهر تهران گفت: آزمون‌ها و کنترل‌های انجام شده در مراکز معاینه فنی شهر تهران منطبق بر آیین‌نامه، دستورالعمل و استاندارد‌های ابلاغی دولت انجام می‌شود و به صورت مستمر صحت عملکرد مراکز معاینه فنی و انطباق سنجی رویه‌های آن مراکز با دستورالعمل‌ها توسط کارگروه استانی وزارت کشور، ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران و سایر دستگاه‌های نظارتی دارای تکلیف در این ارتباط پایش و کنترل می‌شود. 
میرزایی قمی ادامه داد: مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای بدنه کارشناسی و قوی بوده که با استفاده از تجهیزات به‌روزآوری شده خدمات کیفی و قابل اعتمادی را به مشتریان ارائه می‌کنند. 
وی تصریح کرد: در مراکز شهر تهران نظارت عالیه به صورت کامل و دقیق با استفاده از تجهیزات، نیرو‌های انسانی مجرب و دوربین‌های مستقر در مراکز انجام می‌شود و این ستاد با توجه به تکالیف قانونی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروز هرگونه تخلف احتمالی و ارتقای سطح کیفی سلامت و صحت خدمات به شهروندان می‌کند. 
 برخی مراکز معاینه فنی در تهران دقت لازم را انجام نمی‌دهند
سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران اضافه کرد: بنا بر اظهار شهروندان و اخبار منتشر شده در شبکه‌های مجازی متأسفانه شاهد آن هستیم برخی از مراکز در اطراف تهران دارای دقت لازم در انجام معاینه فنی نیستند و به راحتی برای خودرو‌های دارای نقص فنی و ایمنی معاینه فنی صادر می‌کنند. بدون تردید با وضعیت موجود تدبیر راهکاری توسط مدیران شهری برای الزام استفاده از خدمات معاینه فنی شهر تهران برای خودرو‌هایی که در پایتخت تردد می‌کنند می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد. وی در توضیح این مسئله که آیا خودرو‌های پلاک شهرستانی فاقد معاینه فنی نیز اعمال قانون می‌شوند بیان کرد: کلیه پلاک‌ها (شخصی- دولتی - عمومی) وسایل نقلیه تهران و شهرستان توسط دوربین‌های سطح شهر تهران ثبت و به سامانه یکپارچه ملی معاینه فنی کشور به منظور بررسی وضعیت معاینه فنی خودرو ارسال می‌شود. در نهایت پس از طی فرایند مربوطه خودرو‌های فاقد معاینه فنی مشمول توسط پلیس اعمال قانون می‌شوند. تأکید می‌شود کلیه فرایند‌های مربوط به پایش معاینه فنی خودرو‌ها به صورت هوشمند در بستر IT انجام شده و اطلاعات مربوط به معاینه فنی یا مشخصات VIN متعلق بر هر پلاک از سرور‌های ملی مرکزی پلیس و وزارت کشور استعلام گرفته می‌شود. 

 اجرای طرح تشویقی معاینه فنی برای خودرو‌های شهرستانی
میرزایی قمی در خصوص اجرای طرح‌های تشویقی برای خودرو‌های پلاک شهرستان جهت دریافت معاینه فنی از مراکز شهر تهران افزود: امسال براساس مصوبه شورای شهر تهران برای خودرو‌های دارای معاینه فنی برتر تهران تخفیف ۲۰ درصدی عوارض تردد در محدوده‌های ترافیکی شهر تهران لحاظ شده است. همچنین براساس همین مصوبه برای نخستین بار دارندگان معاینه فنی از مراکز شهر تهران نیز مشمول ۱۰ درصد تخفیف می‌شوند که اجرای آن مستلزم ایجاد دسترسی لازم از طریق سامانه سیمفا وزارت کشور است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار