کد خبر: 1235924
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۰
نظر و گذری بر دانشنامه مشروطه (رجال سیاسی)
به همت انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، کتاب دانشنامه مشروطه (رجال سیاسی) به بازار نشر آمد. از مباحث مهم مشروطه‌شناسی، شناخت رجال مشروطه است.
 شاهد توحیدی

جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود به بازخوانی زندگی رجال تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، اعم از مشروطه‌خواه، مخالف مشروطه و مشروعه‌خواه دست زده است. دانشنامه مزبور عناصر دخیل در این رویداد مهم سیاسی را به دو طیف روحانی و غیر روحانی تقسیم کرده و تلاش دارد تا مجموعه‌ای از اطلاعات موثق و حاصل پژوهش را به محققان و علاقمندان به تحقیق در این‌باره عرضه کند. این مجموعه جامع، به دست جمعی از تاریخ پژوهان پرسابقه و شناخته شده تدوین شده و مشترکاً از سوی پژوهشکده تاریخ معاصر ایران و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، نشر یافته است. شایان ذکر است که نام پدیدآورندگان این کتاب، در دیباچه آن ذکر شده است. تارنمای پژوهشکده تاریخ معاصر ایران در معرفی این دایره‌المعارف، نکات پی آمده را از نظر دور نداشته است:
«به همت انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، کتاب دانشنامه مشروطه (رجال سیاسی) به بازار نشر آمد. از مباحث مهم مشروطه‌شناسی، شناخت رجال مشروطه است. بی‌شک بررسی زندگی، مواضع و ویژگی‌های شخصیتی افراد مهم و مؤثر در یک حادثه، می‌تواند تا حدود زیادی در روشن شدن ماهیت و ابعاد گوناگون آن واقعه همچون زمینه‌ها، روند و پیامد‌ها یاری رساند. همچنین بررسی ویژگی‌های شخصیتی رجال مشروطه که ناظر به اعتقادات، خلقیات، منش سیاسی و اجتماعی ایشان است؛ ما را در شناخت انگیزه‌ها و نوع نگاه رجال به نهضت یاری می‌کند. همینطور بررسی عملکرد رجال مشروطیت، در سه مقطع پیش از مشروطه، در مشروطه و پس از مشروطه، نتایج مفید و پراهمیتی در بردارد. اولاً: ارزیابی کلی از زندگینامه و عملکرد رجال به‌دست می‌دهد. ثانیاً: نشان می‌دهد که چه تعداد از رجال مشروطه، در زمینه مشروطه‌خواهی صادق و ثابت قدم بوده‌اند و چه تعداد به اقتضای منافع شخصی یا گروهی مشروطه‌خواه شدند؛ یا پس از مشروطه دست از آن شستند و حامی استبداد شدند. منظور از رجال در این اثر، همه افراد شناخته‌شده و مؤثر به لحاظ اجتماعی و سیاسی‌اند که نهضت مشروطیت به کارگزاری آن‌ها به سامان رسیده، یا نافرجام مانده است. در این دانشنامه رجال مشروطیت به دو دسته کلی تفکیک شده‌اند، دسته اول رجال دینی (علما و فقها) و دسته دوم رجال سیاسی. در میان این دو دسته نیز همه گرایش‌ها اعم از مشروطه‌خواه، مخالف مشروطه و مشروعه‌خواه مدنظر قرار گرفته‌اند. گفتنی است دانشنامه مشروطه، نخستین اثر پژوهشی طرح کلان دانشنامه مشروطیت است. دانشنامه مشروطیت یکی از طرح‌های بنیادینی است که از حدود سال ۱۳۸۵ با هدف فراهم کردن اثری جامع و تفصیلی درباره نهضت مشروطیت، بدون رویکرد غربی و مدرن شکل گرفت. اعضای شورای سیاست‌گذاری دانشنامه مشروطه، عبارت‌اند از: حجت‌السلام‌دکتر جواد سلیمانی، دکترابوذر مظاهری، دکترعلیرضا جوادزاده، دکتر مهدی ابوطالبی، دکتر‌رضا رمضان‌نرگسی، دکتر‌ذبیح‌الله نعیمیان، دکتر‌احمد رهدار و دکتر‌عبدالرسول یعقوبی. در کتاب دانشنامه مشروطه (رجال سیاسی)، نویسندگانی که در تهیه مقالات بخش رجال سیاسی با این مجموعه همکاری کرده‌اند، عبارت‌اند از: حجج اسلام استاد علی ابوالحسنی (منذر)، دکتر محمد ملک‌زاده، خادم حسین فاضلی، علی احمدی‌خواه، اسلام افضلی، ماشاءالله حشمتی و آقایان: دکتر ابوالفتح مؤمن، دکتر سیدعلی علوی، دکتر سلمان قاسمیان، دکتر حسین حاتمی، مجـتبی زندیه، جواد بهمنی، محمدحسین محمدی، مهدی مقدم نوین، غلامرضا کبیری و سرکار خانم دکتر فاطمه معزی...».

برچسب ها: کتاب ، امام خمینی ، سیاست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار