جوان آنلاین: پوسترها در عداد گویاترین و رساترین نمادهای یک حرکت فرهنگی، اجتماعی و سیاسیاند. آنها به نیکی مینمایند که چه آرمانها و ایدههایی در پی یک جنبش بوده و اساساً این تکانه در چه شرایطی انجام پذیرفته است. انقلاب اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. این خیزش عظیم به شهادت اسناد و تصاویری که از آن بر جای مانده است، فراوان از نمادسازی دینی و ملی بهره گرفت و در این میان، پوسترهای زیادی طراحی شد. سوگمندانه باید اذعان کرد که در طریق جمعآوری و نشر پوسترهای نهضت اسلامی ایران، تلاشی بایسته صورت نگرفت. اثری که هم اینک در معرفی آن سخن میرود، درصدد است تا پس از سالیان فراوان، بخشهایی از پوسترهای انقلاب اسلامی ایران را در معرض بازبینی علاقهمندان قرار دهد. این مجموعه به کوشش محمدرضا توکلی صابری فراهم آمده، نورالدین زرین کلک بر آن مقدمه نوشته و انتشارات سوره مهر آن را روانه بازار کتاب کرده است. تارنمای ناشر در بازنمایی محتوای کتاب، نکات ذیل آمده را از نظر دور نداشته است: «در دل شور و هیجان روزهای انقلاب اسلامی ایران، جایی که هر خیابان هر میدان و هر دیوار به داستانی تبدیل شده بود، پوسترها به عنوان زبانی بصری، نقشی کلیدی در روایتسازی و بیان ایدهها، آرمانها و احساسات مردم ایفا کردند. کتاب پوسترهای انقلاب اسلامی ایران نوشته محمدرضا توکلی صابری نه فقط یک مجموعه تصویری از این دوران است، بلکه به عمق این آثار بصری میپردازد و تأثیرات عمیق آنها بر جنبشهای اجتماعی و سیاسی را بررسی میکند. تصور کنید صفحاتی از تاریخ را ورق میزنید و با هر پوستر، دروازهای به دورانی تعیینکننده از تاریخ معاصر ایران باز میشود. از روزهای انقلاب گرفته تا تصاویری از شخصیتهای انقلاب و بررسی موضوعات انقلاب هر بخش از این کتاب شما را با جزئیاتی غنی و داستانهایی ناگفته آشنا میکند که شاید پیش از این به آنها پرداخته نشده بود. همچنین مقدمهای اندیشمندانه از نورالدین زرین کلک، این اثر را به یادگاری ارزشمند برای نسلهای آینده تبدیل میکند....»
تدوینگر در بخشی از دیباچه خویش بر این مجموعه، خاطرنشان ساخته است: «از سال ۱۳۵۵ تا ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، یعنی آغاز جنگ عراق با ایران، اوج طراحی پوسترهای ویژه انقلاب است. بیشتر این پوسترها، تاریخ ندارند و نام تهیهکننده یا نام ناشر در آنها درج نشده است. این پوسترها به مناسبت یک روز خاص یا تاریخی معین، یا راهپیمایی و سخنرانی تهیه و چاپ میشدند. اولین پوسترها حالت نقاشی داشتند و افراد غیرحرفهای آنها را تهیه میکردند، اما بهتدریج افراد حرفهای و گرافیست هم وارد کار شدند و پوسترهای زیبایی خلق کردند. بعضی دیوارکوبها، طرحهایی بسیار ساده دارند و بعضی طرحهایی بسیار پیچیده. با آغاز جنگ عراق با ایران، پوسترهای سیاسی و اجتماعی مربوط به جنگ بسیار زیاد میشود. رنگهای به کار رفته در پوسترهای انقلاب، بیشتر سیاه (رنگ عزاداری)، سرخ (رنگ انقلاب و خون) و گاهی رنگ سبز (رنگ منتسب به اسلام یا سیادت) است. تقسیمبندی و تنظیم پوسترها برای انتشار در یک کتاب کار دشواری بود. ابتدا پوسترها در گروههای هم موضوع، در ۴۲ گروه طبقهبندی و سپس این گروهها در زیر سه عنوان کلی روزهای انقلاب اسلامی، شخصیتهای انقلاب و موضوعات انقلاب تنظیم شدند. بعضی پوسترها ممکن است در بیشتر از یک گروه جای گیرند که بر حسب پیام، موضوع، شکل و گرافیک و موقعیت زمانی پوستر در گروه انتخاب شده جای داده شدند. یک تصویر ارزش هزار کلمه را دارد. بنابراین از توضیح یا توصیف پوسترها، خودداری شد....»