کد خبر: 1235275
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با نماینده مجلس 
مسکن یکی از مهم‌ترین نیاز‌های خانوارهاست که در حال حاضر برای تأمین آن با مشکل مواجه هستند. در شرایط فعلی، خانوار‌ها برای اینکه سقفی بالای سرشان داشته باشد، باید هزینه بالایی بپردازند. در کلانشهر‌ها تا ۷۰ درصد از درآمد افراد صرف تأمین مسکن می‌شود. این شرایط، فشار اقتصادی بالایی به دولت‌ها وارد می‌کند. 

جوان آنلاین: نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: رفع نیاز مسکن مردم به عنوان یکی از دغدغه‌های شهید رئیسی مطرح بود و دولت سیزدهم اقدامات مثبتی در زمینه ساخت مسکن انجام داد. لازم است روند‌های ساخت مسکن در دولت بعدی نیز ادامه یابد و دولت چهاردهم اهتمام جدی به این موضوع داشته باشد و به طور ویژه بانک مرکزی دولت جدید با ابزار‌هایی که مجلس در اختیار بانک مرکزی قرار داده است به تخلفات بانک‌ها در حوزه اعطای تسهیلات ساخت مسکن پایان دهد و مسیر اعطای تسهیلات ساخت مسکن هموار شود. 
 
شهباز حسنپور، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» در خصوص سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه مسکن و دغدغه‌مندی شهید رئیسی در این‌باره تصریح کرد: مسکن یکی از دغدغه‌های رئیس‌جمهور شهید بود. از آنجایی که این مسئله یکی از مشکلات اصلی مردم است، جزء اولویت‌های دولت سیزدهم بود. ساخت مسکن انبوه در کشور جزء شعار‌های انتخاباتی شهید رئیسی بود. 
نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: مسکن یکی از مهم‌ترین نیاز‌های خانوارهاست که در حال حاضر برای تأمین آن با مشکل مواجه هستند. در شرایط فعلی، خانوار‌ها برای اینکه سقفی بالای سرشان داشته باشد، باید هزینه بالایی بپردازند. در کلانشهر‌ها تا ۷۰ درصد از درآمد افراد صرف تأمین مسکن می‌شود. این شرایط، فشار اقتصادی بالایی به دولت‌ها وارد می‌کند. 
حسن پور گفت: حل مشکل مسکن جوانان یک امر ضروری است. اگر این موضوع در دستور کار نباشد، نمی‌توانیم به اجرایی شدن طرح‌های جوانی جمعیت امید چندانی داشته باشیم. به گفته کارشناسان، نیاز است سالانه ۷۰۰ هزار مسکن ساخته شود تا بازار به تعادل برسد. با توجه به این واقعیات نباید از حوزه مسکن غفلت کنیم. 
وی ادامه داد: دولت سیزدهم اهتمام ویژ‌های به موضوع مسکن داشت. رئیس‌جمهور شهید طی سه سال گذشته تمام تلاش خود را به کار گرفت تا وعده انتخاباتی‌اش را در خصوص ساخت مسکن تحقق ببخشد. بر اثر این تلاش‌ها شاهد هستیم که الان حدود ۳ میلیون واحد مسکونی در حال ساخت‌و‌ساز است و بخشی از آن‌ها آماده تحویل هستند. 
نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات پیش روی دولت سیزدهم در راستای ساخت مسکن در سطح ملی، دسترسی به زمین بود. در این راستا، دولت شهید رئیسی، طرح‌هایی را مطرح کرد. آزادسازی زمین‌های دولتی به منظور ساخت و ساز در آنها، توسعه حریم شهر‌ها و تغییر کاربری زمین‌ها از جمله طرح‌هایی بود که دولت سیزدهم با جدیت دنبال کرد. در نتیجه این تلاش‌ها تا حدی زمین برای ساخت مسکن ملی در اختیار دولت قرار گرفت. 
حسنپور گفت: مسکن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور است و تأمین مسکن مناسب برای شهروندان طبق قانون اساسی کشور از وظایف دولت‌ها به شمار می‌رود. بنابراین، دولت‌ها وظیفه دارند در این زمینه اقدامات اساسی را به اجرا بگذارند و تأمین مسکن مناسب برای مردم را در دستور کار داشته باشند. دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی اهتمام خود را در این زمینه به کار گرفت. 
وی ادامه داد: در دولت سیزدهم ضمن تکمیل پروژه‌های مسکن که از دولت دهم باقی مانده بود، تلاش‌ها در زمینه شروع ساخت و ساز پروژه‌های جدید نیز ادامه داشت. البته موانعی بر سر راه دولت وجود داشت که تلاش می‌شد رفع شود. 
نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم با اصلاح نظام بانکی تلاش کرد اختیارات بیشتری را به بانک مرکزی بدهد تا نظارت کاملی بر عملکرد بانک‌ها داشته باشد. امیدواریم بانک مرکزی تلاش بیشتری در راستای رسیدگی به تخلفات بانک‌ها در حوزه اعطای تسهیلات ساخت مسکن داشته باشد. 
حسن‌پور در پایان تأکید کرد: رفع نیاز مسکن مردم به عنوان یکی از دغدغه‌های شهید رئیسی مطرح بود و دولت سیزدهم اقدامات مثبتی در زمینه ساخت مسکن انجام داد. لازم است روند‌های ساخت مسکن در دولت بعدی نیز ادامه یابد و دولت چهاردهم اهتمام جدی به این موضوع داشته باشد و به طور ویژه بانک مرکزی دولت جدید با ابزار‌هایی که مجلس در اختیار بانک مرکزی قرار داده است به تخلفات بانک‌ها در حوزه اعطای تسهیلات ساخت مسکن پایان دهد و مسیر اعطای تسهیلات ساخت مسکن هموار شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار