جوان آنلاین: داستان غمبار خودروسازی در ایران چه زمانی به پایان میرسد؟ مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو را مصوب کرد. همه از وضعیت نامناسب خودروها و خدمات پس از فروش آن که مشکلات عدیدهای را برای خریداران ایجاد کرده، مطلع هستند. گفته میشود نگرشهای جزیرهای و سلیقهای بر صنعت خودرو وضعیت را به اینجا کشانده است. مجلسیها معتقدند در این صنعت، قانون مربوط به واردات خودروهای صفر و کارکرده به درستی عملیاتی نشده و ایرادات خودروهای تولید داخل در مقایسه با تولیدات سایر کشورها سه برابر بیشتر است و این امر نیاز به برنامهریزی دارد تا موضوع برطرف شود. وزیر صمت در پاسخ به سؤالات نمایندگان مجلس میگوید: چهره صنعت خودروی کشور نزد مردم زیبا نیست. قیمتگذاری دستوری باعث زیان انباشته خودروسازان و کاهش کیفیت خودروها شده است. صنعت خودرو تأثیر بسزایی بر سایر بخشها دارد. اجرای راهحلهای سیاسی به دلیل اثرات منفی مقطعی نیازمند حمایت جدی مجلس است.
در فاصله آبانماه سال گذشته تا خردادماه امسال متولی صنعت خودرو در دو اظهارنظر با وعده بهبود بازار خودرو به مردم توصیه کرده است برای خرید عجله نکنند. حال بررسیها نشان میدهد حد فاصل وعده نخست او تا شب عید، میانگین قیمت خودرو ۲۲درصد رشد کرده است. همچنین از وعده نخست وزیر صمت تا اواخر فروردین امسال نیز میانگین قیمت خودرو در بازار آزاد بیش از ۳۶ درصد رشد را نشان میدهد. با این حساب مشخص نیست سیاستگذار بر چه مبنایی وعده بهبود وضعیت بازار را میدهد.
مجلس در سه سال گذشته، دو قانون جامع پیرامون واردات خودروهای صفر و کارکرده به تصویب رسانده و همچنان در انتظار اجرای آن است. روز گذشته وزیر صمت در صحن علنی مجلس در جریان بررسی نحوه اجرای قانون ساماندهی بازار خودرو به پرسش نمایندگان پاسخ داد. عباس علیآبادی در این جلسه از عملکرد بخش صنعت و تجارت دفاع کرد و اذعان داشت که چهره صنعت خودروی کشور نزد مردم زیبا نیست.
علیآبادی: به زودی ۱۴ هزار خودروی برقی تحویل مردم میشود
به گزارش برنا، عباس علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از عملکرد خود در خصوص اجرای قانون ساماندهی بازار خودرو گفت: مسائل خودرو و صنعت خودروی کشور در عرض یک شب حل نخواهد شد. برای حل این مسئله نیازمند راهکارهای کوتاهمدت و بلندمدت هستیم. صنعت خودرو بیش از ۱۰درصد تجارت جهان را به خود اختصاص داده است و به ازای هر خودرو نیز هفت نفر مشغول به کار هستند.
وی افزود: این صنعت در حال یک پوستاندازی و تحول است. برای ما یک فرصت تاریخی است تا جایگاه خود را در جهان ارتقا دهیم. تولید خودروهای برقی رو به افزایش است. اوضاع صنعت خودرو در ایران مطلوب نیست. اقتصاد کشور باعث شده خودرو تبدیل به یک کالای سرمایهای شود. ۳۰ هزار دستگاه خودرو در این یکسال وارد کشور شده است و رکورد این واردات تا پایان امسال خواهد شکست.
وزیر صمت تأکید کرد: قیمتگذاری دستوری باعث زیان انباشته خودروسازان و کاهش کیفیت خودروها شده است. صنعت خودرو تأثیر بسزایی بر سایر بخشها دارد. وزارت صمت برای برونرفت از شرایط حاکم، طرحهای مهمی را تدارک دیده است. اجرای راهحلهای سیاسی به دلیل اثرات منفی مقطعی نیازمند حمایت جدی مجلس است.
علیآبادی گفت: مهمترین اقدام ما در وزارت صمت، تدوین و نوشتن برنامه تحول صنعت خودرو است. تولید دانشبنیان، افزایش عمق تولید داخل، اصلاح ساختار حاکمیتی، ارتقای فناوری و تولید خودروهای برقی از موارد این برنامه بودهاند. چهره صنعت خودروی کشور نزد مردم زیبا نیست. بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش و بیش از ۲۰ هزار خودرو نیز تاکنون وارد کشور شده است. در سه ماهه اول سال رکورد اسقاط خودرو شکسته شد. برنامه تولید خودرو نیز به رکورد بیسابقهای خواهد رسید.
علیآبادی تأکید کرد: تولید سه محصول در کرمانموتور انجام خواهد شد. به زودی ۱۴ هزار خودروی برقی نیز تحویل مردم داده خواهد شد. مجبور به تولید و واردات خودروهای برقی هستیم. کیفیت و افزایش رضایت در دستور کار وزارت صمت قرار داشته تا کاهش آلودگی و افزایش سطح ایمنی و رضایت شکل بگیرد.
تأکید مجلس بر اصلاح سازوکار قیمتگذاری خودرو
به گزارش تسنیم، علی نیکزاد، نایبرئیس مجلس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: درباره واردات خودروهای کارکرده بهرغم پیگیریهای متعدد نظارتی مجلس هنوز آییننامه مرتبط با واردات این خودروها از سوی دولت ابلاغ نشده است و دلیل آن نیز کمبود منابع ارزی اعلام میشود. ما انتظار داریم به این موضوع رسیدگی شود.
وی با اشاره به کیفیت خودروها افزود: لازم است ارتقای فناوری در بخش خودرو را شاهد باشیم و راهکار آن نیز اعتماد به شرکتهای دانشبنیان داخلی است. باید شرکتهای دانشبنیان با شرکتهای خودروسازی بزرگ کار کنند تا شاهد انتقال تکنولوژی به این حوزه باشیم. نایب رئیس مجلس با بیان اینکه سازوکار قیمتگذاری خودرو از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود، میگوید: اکنون هم خودروساز ناراضی است و هم مردم ناراضی هستند. از سوی دیگر اجرای تعهد خودروسازان در عرضه خودرو است. باید به تعهدات خود پایبند باشند و در زمان تعیین شده خودروها را تحویل دهند. وی با تأکید بر اینکه موضوع اسقاط خودرو از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: نمیشود ما اسقاط خودرو نداشته باشیم و روز به روز بر تعداد خودروها اضافه شود. آنگاه بحث آلایندگی هوا و ناترازی بنزین چگونه حل خواهد شد؟ انتظار میرود یک تحول اساسی در حوزه خودرو به نفع مردم صورت گیرد.
قانون ساماندهی خودرو برای مردم و ایمنی آنها تصویب شد
زهرهسادات لاجوردی، نماینده تهران در مجلس نیز گفت: ساماندهی خودرو با وجود گذشت دو سال و نیم از ابلاغ قانون، تنها چهار آییننامه نوشته و ابلاغ شده است و هنوز برنامه مشخصی برای اجرای قانون وجود ندارد. همچنین شاهد نوسان شدید و نارضایتی مشتریان و مصرف بالای بنزین در مسئله خودرو هستیم.
همچنین سیدمحمد پاکمهر، نماینده بجنورد در مجلس با اشاره به اینکه آیا خودروی ثبتنام شده به موقع تحویل مشتریان داده میشد و خودروسازان به عهد خود وفا میکردند، گفت: در برخی از موارد توسط شرکتهای خودروساز خودرو ثبتنام شده تحویل داده نمیشد و نوع دیگری از محصولات را به مشتریان به بهانه تحریمها تحویل میدادند.
وی میافزاید: آیا خودرو ثبتنام شده با کیفیت مدنظر تحویل داده میشد؟ خودروها کیفیت لازم را نداشتند و قانون ساماندهی خودرو بهخاطر مردم و ایمنی آنها به تصویب رسید، زیرا سالانه افراد زیادی جان خود را از دست میدادند. لازم است تا سرمایهگذاری در صنعت خودرو انجام شود و تولید خودرو را از انحصار خارج کنیم.
افزایش ۵۰ درصدی قیمت خودرو در زمان تحویل صدای مردم را درآورده است
روحالله ایزدخواه، نماینده تهران در مجلس نیز گفت: بیقانونی در تحویل خودروهای پارس که باید زمستان به مردم انجام میشد، معترضان بسیاری داشته تا جایی که بسیاری از معترضان مقابل مجلس تجمع کردند. این در حالی است که قیمت خودروها در زمان تحویل ۵۰ درصد افزایش داشته است. هرچند معاون آقای وزیر گفتند این افراد قرارداد نداشته و پولی نیز پرداخت نکردهاند، بنابراین نمیتوانند معترض باشند. از اینرو اگر به مردم قولی داده شده و مردم پول خود را جهت خرید خودرو پس انداز کردهاند باید به خواسته آنها رسیدگی کرد، ضمن آنکه آقای وزیر گفتند با خودروسازان برخورد میکند، اما ما هنوز برخوردی ندیدهایم. وی با بیان اینکه اسقاط خودرو به موضوع سوخت تنه میزند، افزود: سال ۱۴۰۲ حدود ۷۲ هزار خودرو اسقاط شد و طبق برنامه هفتم باید سالانه ۵۰۰ هزار خودرو اسقاط شود که این اقدام بالغ بر ۳ میلیارد دلار صرفهجویی ارزی به همراه خواهد داشت، این صرفهجویی رقم بسیار بزرگی است که به تنهایی میتواند بخش قابلملاحظهای از ناترازی بنزین را حل کند.
همچنین مصطفی نخعی، نماینده نهبندان در همین رابطه گفت: دلایل متعددی از جمله اصرار بر مدیریت دولتی و انحصار ناشی از تعرفههای وارداتی سبب شده تا بازار خودرو به چنین وضعیتی برسد. از سوی دیگر ما نتوانستهایم، حتی موتور خودروهای تولیدی خود را بسازیم. شما یک خودروساز با این تاریخچه پیدا کنید که هنوز نتوانسته صفر تا ۱۰۰ یک موتور را خودش بسازد. ما حتی یک گیربکس اتوماتیک معمولی را نتوانستیم تولید کنیم و وضعیت امکانات رفاهی خودروها نیز مشخص است. از سوی دیگر وضعیت ایمنی خودروها که سالانه تلفات زیادی را به کشور تحمیل میکند، بر کسی پوشیده نیست.
ایرادات خودروهای تولید داخل ۳ برابر تولیدات سایر کشورهاست
در ادامه جلسه، نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد با بیان اینکه کیفیت خودروها نارضایتیها را مقداری بالا برده است، تأکید کرد: ایرادات خودروهای تولید داخل در مقایسه با تولیدات سایر کشورها سه برابر بیشتر است، نیاز به برنامهریزی داریم تا این موضوع برطرف شود. اگر نظارت در ساخت را بالا ببریم، بخشی از مشکلات کم میشود. در حوزه خودروهای برقی اقداماتی انجام شده، اما در داخل کشور درصد قابل توجهی خودروی بنزینی داریم. اهتمام وزارت صمت در خصوص خودروهای برقی نباید ذهن ما را از سایر موضوعات دور کند. همچنین کاهش مصرف بنزین را باید جدیتر ببینیم.