کد خبر: 1233516
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با کارشناس حوزه سیاستگذاری انرژی
کارشناس حوزه سیاستگذاری گفت: شرایط فعلی ناترازی بنزین یک تیغ دولبه است که دولت مجبور است با واردات بنزین با قیمتی حدود ۴۰ هزار تومان در هر لیتر خریداری کند و سپس با قیمتی حدود ۳ هزار تومان آن را به مصرف‌کنندگان بدهد. دوگانه سوزشدن تمام خودرو‌های فعال در صنعت حمل و نقل به عنوان یک راه حل استراتژیک برای رفع عدم تعادل بنزین و بار ارزی مرتبط با ایران ظاهر می‌شود. با توانمند ساختن وسایل نقلیه برای استفاده از بنزین و CNG به عنوان منابع سوخت، کشور می‌تواند وابستگی خود به بنزین وارداتی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

جوان آنلاین: سیدعلی مرتضوی، کارشناس حوزه سیاستگذاری انرژی در گفتگو با «جوان» گفت: صنعت خودرو در ایران نقش تعیین‌کننده‌ای در مصرف بالای بنزین کشور دارد. برآورد‌ها حاکی از آن است که مصرف بی‌رویه و ناکارآمد بنزین از سوی خودرو‌های داخلی موجب افزایش مصرف بنزین کشور به میزان ۵۰ میلیون لیتر در روز شده است که خسارت اقتصادی قابل توجهی را به دنبال دارد. این مصرف بی‌رویه نه تنها به عدم تعادل بنزین در کشور کمک می‌کند، بلکه واردات مقادیر زیادی بنزین را نیز ضروری می‌نماید که بار قابل توجهی بر منابع ارزی کشور وارد می‌کند. 

وی ادامه داد: برای رسیدگی به عدم تعادل بنزین و بار ارزی مرتبط، اجرای یک استراتژی دوگانه‌سوز برای همه وسایل نقلیه فعال در صنعت حمل و نقل به عنوان یک راه‌حل استراتژیک ظاهر می‌شود. این رویکرد شامل تجهیز وسایل نقلیه با قابلیت استفاده از بنزین و گاز طبیعی فشرده (CNG) به عنوان منابع سوخت است که امکان بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش تقاضای بنزین را فراهم می‌کند. این کارشناس انرژی با اشاره به مزیت CNG گفت: با توانمندسازی خودرو‌ها برای کار با CNG می‌توان تقاضای بنزین وارداتی را به میزان قابل توجهی کاهش و فشار وارده بر منابع ارزی کشور را کاهش داد. تغییر به سمت CNG به عنوان سوخت اولیه برای حمل و نقل می‌تواند منجر به کاهش قابل توجهی در مصرف بنزین شود و به طور بالقوه میلیارد‌ها دلار در هزینه‌های واردات صرفه‌جویی کند. 

مرتضوی در ادامه افزود: ایران دارای منابع گاز طبیعی فراوانی است که می‌توان از آن برای تولید CNG استفاده کرد و به عنوان منبع سوخت پاک‌تر و اقتصادی‌تر برای بخش حمل و نقل استفاده کرد. با اولویت‌بندی استفاده از CNG، کشور می‌تواند استفاده بهینه از منابع سوخت داخلی، کاهش اتکا به بنزین وارداتی و تقویت امنیت انرژی را بهینه کند. 

این کارشناس انرژی در پایان گفت: شرایط فعلی ناترازی بنزین یک تیغ دولبه است که دولت مجبور است با واردات بنزین با قیمتی حدود ۴۰ هزار تومان در هر لیتر خریداری کند و سپس با قیمتی حدود ۳ هزار تومان آن را به مصرف‌کنندگان بدهد. دوگانه سوزشدن تمام خودرو‌های فعال در صنعت حمل و نقل به عنوان یک راه‌حل استراتژیک برای رفع عدم تعادل بنزین و بار ارزی مرتبط با ایران ظاهر می‌شود. با توانمند ساختن وسایل نقلیه برای استفاده از بنزین و CNG به عنوان منابع سوخت، کشور می‌تواند وابستگی خود به بنزین وارداتی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار