کد خبر: 1232974
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
اروپاییان همچنان در حال تحریک اوضاع در پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در آستانه انتخابات ۸ تیر هستند. بریتانیا، فرانسه و آلمان در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد آنچه را که جزئیات نقض توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از طرف ایران خوانده‌اند، شرح دادند.

جوان آنلاین: سه دولت اروپایی بعد از صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس، به شورای امنیت نامه نوشته و دلایل خود را برای نقض برجام از طرف ایران تشریح کرده‌اند؛ نامه‌ای که با واکنش ایران روبه‌رو شده و تهران در نامه‌ای متقابل، گفته که سه کشور اروپایی همچنان به دروغ، ایران را به پایبندنبودن به تعهدات برجام متهم می‌کنند، در حالی که عمداً منشأ اساسی وضعیت فعلی را نادیده می‌گیرند. 

اروپاییان همچنان در حال تحریک اوضاع در پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در آستانه انتخابات ۸ تیر هستند. بریتانیا، فرانسه و آلمان در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد آنچه را که جزئیات نقض توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از طرف ایران خوانده‌اند، شرح دادند. به گزارش یورونیوز، در نامه سه دولت اروپایی به صراحت تهدید به «بازگشت» تحریم‌های سازمان ملل نشده، اما آن‌ها یادآوری کرده‌اند که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ (۲۶ مهر ۱۴۰۴) منقضی می‌شود. این قطعنامه توافق هسته‌ای را تضمین کرده و امکان اعمال تحریم‌ها پس از تاریخ انقضای آن وجود دارد. نامه تروئیکا که تاریخ آن ۳ ژوئن است، به گزارش ماه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرده که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران از جمله افزایش ذخایر اورانیوم و بالا بردن سطح غنی‌سازی را نقض توافق سال ۲۰۱۵ توصیف کرده است. بر اساس گزارش رویترز، در نامه تروئیکا با اشاره به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ گفته شده است: «تشدید تنش هسته‌ای ایران، برجام را توخالی کرده و ارزش آن را برای عدم اشاعه کاهش داده است.» 
سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت سازمان ملل، در واکنش به نامه سه دولت اروپایی علیه ایران گفته که سه دولت اروپایی عامدانه «منشأ اساسی وضعیت فعلی را نادیده می‌گیرند.» ایران توضیح داده است: «همان‌طور که بار‌ها اعلام شده است، تصمیم ایران برای اتخاذ اقدامات اصلاحی کاملاً مطابق با حق ذاتی آن طبق بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، در واکنش به خروج غیرقانونی یکجانبه ایالات متحده از توافق در ۸ می‌۲۰۱۸ و متعاقباً شکست سه کشور اروپایی در پایبندی به تعهدات خود بوده است.» ایران تصریح می‌کند: «هدف این تصمیم ایران، که یک سال کامل پس از خروج غیرقانونی ایالات متحده و شکست اتحادیه اروپا، سه کشور اروپایی در اجرای تعهدات لغو تحریم‌ها اتخاذ شد، کاملاً واضح بود؛ بازگرداندن تعادل در تعهدات متقابل و منافع تحت برجام.» ایران در این نامه که خواستار انتشار آن به عنوان یک سند سازمان ملل شده، گفته است: «این ادعا که سه کشور اروپایی به طور مداوم به تعهدات خود در برجام پایبند بوده‌اند، به سادگی نادرست است. برعکس، سه کشور اروپایی دائماً به تعهدات خود طبق بند ۲۰ ضمیمه V برجام عمل نکرده‌اند. این انطباق نداشتن قابل‌توجه هنوز ادامه دارد.» 
تهران همچنین تأکید کرده که به طور مداوم به تعهدات خود ذیل موافقتنامه‌های جامع پادمان (CSA) از جمله از طریق حداکثر همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اجرای فعالیت‌های راستی آزمایی خود در ایران عمل کرده است. تا به امروز، ایران تحت قوی‌ترین فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بوده است. 

 پوتین: ایران به تعهداتش پایبند بوده است
رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه گفت که ایران به طور کامل به تعهدات خود در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل می‌کند و آن‌ها را نقض نکرده است. به گزارش فارس، ولادیمیر پوتین در نشست با رؤسای خبرگزاری‌های خارجی که خبرگزاری دولتی تاس در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ آن را برگزارکرد، در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران گفت: «از نظر ما، ایران به طور کامل به تعهدات خود در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل می‌کند و آن‌ها را نقض نمی‌کند.» وی افزود: «ایالات متحده به‌طور یکجانبه از برجام خارج شد و اروپایی‌ها همچنان از ایران خواستند به تعهدات خود عمل کند. این مسخره است.» پوتین در ادامه گفت که موضع کشورش تبعیت از برجام و عدم درخواست تعهدات اضافی از یکدیگر است و افزود: «ما از ایران خواستیم که آرام بماند و به برجام پایبند باشد، اما همیشه به این فکر می‌کردیم که چگونه می‌توانیم برجام را پیش ببریم؟» پوتین گفت که «سازوکار‌های جدیدی باید پیدا شود و نمی‌تواند این‌طور باشد که یک دولت توافقی امضا کند و دولت بعدی آن را زیر پا بگذارد؛ این که توافق نیست!» او بار دیگر تأکید کرد ایران به تمام تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده و حق مشروعی برای استفاده از انرژی هسته‌ای دارد و غرب باید این موضوع را به رسمیت بشناسد. به گفته پوتین در غیر این صورت، «شاید ایران نیز از اجرای تعهدات خود دست بکشد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار