کد خبر: 1096686
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
بر اساس اطلاعیه صادرشده از سوی وزارت اطلاعات «ادعای بروز اختلاس و ارتشا در فرایند توزیع نهاده‌های دامی در وزارت جهاد کشاورزی صحت ندارد و مستندی در این زمینه به دست نیامده است.»
بهناز قاسمی

بر اساس اطلاعیه صادرشده از سوی وزارت اطلاعات «ادعای بروز اختلاس و ارتشا در فرایند توزیع نهاده‌های دامی در وزارت جهاد کشاورزی صحت ندارد و مستندی در این زمینه به دست نیامده است.» ظاهراً استنباط این سازمان اطلاعاتی این است که تعرضی به منابع دولتی کشور نشده است، در حالی که برخی از بنگاه‌هایی که در سامانه بازارگاه از سوی وزارت جهاد برای دریافت نهاده تعیین شده بودند، شرکت‌های وابسته به نهاد‌های عمومی بودند که در زمان رسیدگی به این پرونده در دستگاه قضایی قطعاً مورد توجه خواهد بود.
جنجالی که بر سر خرید و واردات نهاده‌های دامی توسط شرکت «آریا تجارت سهیل» به راه افتاده، سر دراز دارد. در شرایطی که دامداران در ماه آغازین امسال به شدت به دنبال تأمین نهاده‌های دامی برای سه ماهه بهار بودند، یک شرکت بخش خصوصی با نفوذ به سازمان تعاون روستایی و لابی قدرتمند با مدیران این سازمان، توانست ۱۰فروردین امسال قراردادی با عنوان تفاهمنامه کارگزاری برای تأمین ۱۳‌میلیون‌و۷۰۰‌هزار تن نهاده دامی از جمله گندم، جو و روغن منعقد کند.
ساخت کوتاژ صوری در حالی که هنوز محموله نهاده‌های دامی وارد بندر نشده بود و سپس ثبت کوتاژ در سامانه بازارگاه سبب شد ۸۰۰‌هزار تن نهاده دامی در سامانه به مردم، کشاورزان و اتحادیه‌ها ارائه شود و مردم نیز بدون آنکه نهاده‌ها وارد کشور شده باشد، با مشاهده ثبت کوتاژ در سامانه بازارگاه، ۵۰۰‌هزار تن از این نهاده‌ها را با مبلغ‌هزارو۱۰۰میلیارد تومان خریداری و این مبلغ را به حساب شرکت خصوصی مورد اشاره واریز کردند. خبر‌های رسیده به «جوان» حاکی از آن است که واحد‌های بزرگ دامداری اعم از خصوصی و دولتی از این شرکت در سامانه بازار‌گاه نهاده خریداری و میلیارد‌ها تومان به دلیل خلف وعده شرکت مذکور و عدم‌توزیع نهاده ضرر کرده‌اند. اکنون با گذشت سه ماه از واریز پول به حساب شرکت متخلف، نه نهاده‌ای تحویل دامداری‌ها شده و نه پول‌شان برگشته است.
در همین زمینه، ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور اوایل تیرماه با اشاره به گلایه‌مندی تعدادی از کشاورزان و اتحادیه‌ها در رابطه با خرید نهاده‌های دامی از سامانه بازارگاه و عدم‌دریافت این نهاده‌ها تاکنون، گزارشی را اعلام کرد و گفت: «طبق رسیدگی‌های بدوی سازمان بازرسی مشخص شد ایجاد کوتاژ صوری و قراردادن کوتاژ در سامانه بازارگاه و عرضه شدن نهاده‌ها در میان مشتریان، کشاورزان و اتحادیه‌ها در حالی که نهاده‌ای وارد کشور نشده، از جمله تخلفات رخ‌داده در خصوص واردات این نهاده‌های دامی بوده است.» این اظهارات در حالی است که معاون اقتصادی وزیر جهاد در نشست خبری خود تمامی این اتهامات را تکذیب کرد و گفت: «نهاده‌های خریداری‌شده با کشتی‌های کوچک ۲۰‌هزار تنی از شمال وارد می‌شد که در شبکه حمل و نقل سرعت لازم را نداشت و به دلیل کندی ورود این نهاده‌ها به کشور و به دلیل نارضایتی‌ای که در سرعت تأمین وجود داشت، هفته گذشته همه تعهدات این شرکت را گرفتیم و به شرکت پشتیبانی امور دام انتقال دادیم.» ظاهراً به رغم علنی شدن تخلفات سازمان تعاون روستایی و شرکت «آریو تجارت سهیل» وزارت جهاد همچنان تلاش می‌کند نبود مدیریت و زدوبند در یکی از سازمان‌های زیرمجموعه خود را پنهان کند، به طوری که توضیحات محمدجواد ساداتی‌نژاد در مجلس نیز نمایندگان را قانع نکرد.
زیان دولت و واردات نهاده شش تا هفت برابر قیمت در فروردین ماه
علاوه بر موارد فوق، زیانی است که بر بیت‌المال تحمیل شده است. زمان واریز پول دامداران در سامانه بازارگاه (فروردین ماه) نهاده‌های دامی با ارز دولتی وارد کشور می‌شد، اما اکنون که تخلف این شرکت آشکار شده و مسئولیت تأمین نهاده به شرکت پشتیبانی امور دام واگذار شده دیگر ارز ترجیحی وجود ندارد، این نهاده‌ها باید شش تا هفت برابر قیمت با پول بیت‌المال خریداری و در اختیار دامداران گذاشته شود.
خداییان ادامه داد: «بعد از آنکه مشخص شد شرکت خصوصی مورد اشاره توانایی وارد کردن این محموله نهاده‌های دامی به کشور را ندارد، ۴۹‌درصد این شرکت به سازمان تعاونی روستایی منتقل شد، در حالی که بر اساس قانون، بخش‌های دولتی نمی‌توانند هبه‌ای را بپذیرند و عواقب این انتقال آن است که اگر شرکت نتواند به تعهدات خودش در زمینه وارد کردن نهاده‌های دامی عمل کند، باید حداقل ۵۰‌درصد از این خسارت توسط دولت جبران شود.»
رئیس سازمان بازرسی با اشاره به عدم‌اخذ ضمانتنامه معتبر از این شرکت توسط سازمان تعاونی روستایی گفت: «سازمان تعاون روستایی قبل از تنظیم پیش‌فاکتور نیز مبلغ ۴۲۴میلیارد تومان را در اختیار شرکت مورد اشاره قرار داده بود. همچنین دست‌اندرکاران این شرکت در دولت قبل نیز تحت عنوان یک شرکت دیگر، بنا داشتند حدود ۴‌هزار تن نهاده وارد کشور کنند، اما به تعهدات خود عمل نکردند.»
بعد از افشای تخلفات شرکت خصوصی تأمین‌کننده نهاده دامی، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد با واگذاری مسئولیت تأمین نهاده به شرکت پشتیبانی امور دام به زودی تمامی نهاده‌ها تأمین و واگذار می‌شود. بیش از ۱۰ روز است که از این وعده‌ها گذشته، اما به گفته منابع آگاه نه تنها نهاده‌ای تأمین نشده است بلکه جواب تلفن دامداران شاکی را نیز نمی‌دهند.
تکذیب ادعای اختلاس در توزیع نهاده‌های دامی
روز گذشته وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به شایعات و اخبار منتشره در خصوص فساد مالی به ویژه اختلاس و ارتشا در فرایند توزیع نهاده‌های دامی در وزارت جهاد کشاورزی و در اجرای دستور رئیس‌جمهور مبنی بر بررسی موضوع، به این وسیله اعلام می‌دارد بر اساس بررسی و رصد اطلاعاتی، ادعای بروز اختلاس و ارتشا صحت ندارد و مستندی در این زمینه به دست نیامده است و با توجه به کشف مصادیقی از سوء‌جریان و برخی تخلفات، ضمن ممانعت از تداوم آن، با متخلفان برخورد لازم صورت پذیرفت. سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات ضمن تأکید مجدد بر عدم اغماض نسبت به هرگونه تخلف یا فساد، اطمینان می‌دهند در چارچوب وظایف ذاتی خود، نسبت به حفظ ارتقای امنیت اقتصادی و تقویت امید و آرامش مردم در اجرای قانون اقدام می‌کنند.
بر اساس قانون کیفری، اختلاس زمانی معنی پیدا می‌کند که از منابع دولتی مالی برداشته شده باشد، بنابراین بر اساس اطلاعیه فوق، وزارت اطلاعات این استنباط را دارد که تعرضی به منابع دولتی کشور نشده است. در حالی که برخی از بنگاه‌هایی که در سامانه بازارگاه از سوی وزارت جهاد برای دریافت نهاده تعیین شده بودند، شرکت‌های وابسته به نهاد‌های عمومی بودند که در زمان رسیدگی به این پرونده در دستگاه قضایی قطعاً مورد توجه خواهد بود.
همچنین از آنجا که مخاطبان این پرونده دامداران هستند این شائبه وجود دارد که از اموال دولتی پولی برداشته نشده و اختلاسی صورت نگرفته است، اما آنچه در پرونده شرکت آریا تجارت سهیل واضح است، کلاهبرداری تحصیل مال نامشروع و جعل سند است که متأسفانه ناآگاهانه با حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار