کد خبر: 1236916
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
طفره رفتن بانک‌ها از پرداخت وام و انجام وظایف خود در شرایطی که خودشان مشغول فعالیت در بخش مسکن هستند خود از عجایب نظام بانکی کشور است. مصطفی نخعی، نماینده مردم «نهبندان» در مجلس شورای اسلامی به تازگی در گفتگویی ضمن انتقاد به این مساله گفت: بانک‌ها در ارائه تسهیلات به مردم کم کاری کرده و به سمت بنگاه‌داری، خرید زمین و یا ساخت مسکن رفته‌اند.

جوان آنلاین: در حالی که بانک‌ها براساس قانون مکلف به اجرای تسهیلات تکلیفی در قالب ارائه وام ازدواج، نهضت ملی مسکن و فرزندآوری و ... هستند، اما گزارش‌ها حاکی از این است که تعهدات با برنامه‌های هدفگذاری شده فاصله جدی دارد.


هر چند مسئولان بالا دست بانکی، ناترازی را مشکل کم کاری بانک‌ها عنوان می‌کنند، اما واقعیت آن است که این مساله نیز نمی‌تواند توجیهی در فرار بانک‌ها از وظایف خود باشد.


مصطفی نخعی، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناکارآمدی بانک‌ها در ارائه تسهیلات بانکی به مردم، بیان کرد: نحوه فعالیت بانک‌ها باید به درستی از سوی بانک مرکزی مورد نظارت قرار گیرد تا این بانک‌ها به سمت بنگاه‌داری، خرید زمین و یا ساخت مسکن حرکت نکنند.


نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه بانک‌ها به مال اندوزی فکر می‌کنند به خانه ملت گفت: برخی از بانک‌ها معتقدند که تراز منابعشان منفی است، این جای سوال دارد که آیا باید به اصطلاح جور ناترازی بانک‌ها را مردم بر دوش بکشند!


وی با بیان اینکه بانک‌ها تسهیلات عمده را در اختیار شرکت‌ها و هلدینگ‌های زیر مجموعه خود قرار می‌دهند، ادامه داد: به عنوان مثال این تسهیلات به هلدینگ‌های مسکن زیر مجموعه بانک‌ها ارائه می‌شود تا این هلدینگ‌ها به ساخت مسکن پرداخته و در زمانی که قیمت مسکن رشد کرد، این خانه‌ها را به فروش برسانند.


وی ادامه داد: قطعا این رویکرد بانک‌ها می‌تواند به تورم دامن زده و هم منابع بانکی را منحرف کند. متاسفانه در این شرایط هم، هیچ نظارتی بر این قبیل فعالیت بانکی وجود ندارد.


انتقادات این نماینده مجلس به کم کاری بانک‌ها در حوزه تسهیلات در شرایطی است که اخیرا خبر‌هایی در خصوص برخورد مقام ناظر با بانک‌های متخلف در زمینه ضامن شنیده شده است.


واقعیت آن است که یکی از پرتکرارترین انتقادات مردم از نظام بانکی به برخورد سلیقه‌ای بانک‌ها با مردم در پرداخت تسهیلات از جمله ضامنین بانکی بازمی گردد.


این مساله اخیرا مورد توجه معاون نظارت بانک مرکزی قرار گرفته است. فرشاد محمدپور با بیان اینکه در حوزه دریافت ضامن برای تسهیلات برخی بانک‌ها بخشنامه‌ها را رعایت نمی‌کنند که برخورد لازم با آن‌ها انجام می‌شود گفت: در بحث ضامنان تسهیلات خرد تاکیده شده است که با بیشترین تعامل، همکاری و تسهیل در اعتبارسنجی با مردم این کار انجام شود تا خللی در اخذ تسهیلات برای گیرنده تسهیلات رخ ندهد.


این مقام مسوول در ادامه هم اظهار کرد: درخصوص تسهیلات کلان هم بانک مرکزی بخشنامه‌ها را ابلاغ کرده و مکرر به بانک‌ها تاکید شده است بر اساس بخشنامه‌های مربوطه عمل شود.


محمدی‌پور افزود: در حوزه دریافت ضامن برای تسهیلات بعضا بانک‌ها بخشنامه‌ها را رعایت نمی‌کنند که برخورد لازم با بانک‌ها در طول زمان‌انجام شده است و حتما برخورد‌های لازم هم با بانک‌هایی که این موضوعات را رعایت نمی‌کنند، انجام خواهد شد.


کارشناسان معقتدند آزادسازی بازار آزاد پول از طریق اوراق گام، راه اندازی بازار آزاد تامین مالی خرید کالا و خرید دین با استفاده از وثیقه و سکو‌های تامین مالی به منظور تامین مالی پروژه‌ها می‌تواند کمکی بزرگ به بحران ناترازی نظام بانکی کشور کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار