کد خبر: 1236535
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
گزارش جوان از مطالبه مردمی ادامه مسیر رئیس‌جمهور شهید 
رئیسی‌بودن الزاما به معنای رأی‌دادن به نامزد یا نامزد‌هایی که از راه رئیسی بسیار می‌گفتند، نیست چه اینکه اغلب نامزد‌ها چنین می‌کردند. رئیسی‌بودن یعنی آدم‌بودن. امام هم در انتهای همه توصیه‌ها می‌گفت آدم باشید!
جعفر برزگر

جوان آنلاین: امید است که شنبه خبر انتخاب رئیس‌جمهور نهم را بشنویم. اگر چنین نشد، و به دور دوم رفتیم، هفته پس از آن دیگر پایان کار است. کسی که خلف قانونی شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی می‌شود، چه بهتر که قانون او را در خدمت بی‌منت و دوربودن از حاشیه‌های کاذب و استکبارستیزی و وطن‌پرستی، قانون خود بداند تا مانند او مردم‌پسند و عشق مردم باشد. ایران ما در این روز‌ها و بعد از تلاش‌های موفق دولت سیزدهم، که البته ناتمام ماند، به کسی نیاز دارد که خلف گفتمانی، فکری و اجرایی رئیس‌جمهور شهید هم باشد تا به جای بازگشت به عقب، ملت ایران رو به جلو حرکت کند. همه این‌ها وابسته به تصمیم آدینه پیش‌روی ملت ایران است. 
 چهل روز گذشت، به همین سرعت! از قدیم گفته‌اند خاک سرد است، حرف چندان نادرستی هم نیست، اما نه آن‌قدر سرد که مردم یادشان برود که رئیس‌جمهورشان، مظلومانه به شهادت رسید و در دوران او بود که در میانه تحریم و مشکلات انباشته شده، اقتصادکشور از فروپاشیدگی نجات یافت و به تعبیر کارشناسان منتقد او بسیاری از شاخص‌های اقتصادی بهتر شد. 
برهمین اساس، امروز که در چهلم شهید رئیسی قرار داریم و انتخابات هم فرا رسیده، بحث در باره ضرورت استمرار مسیر شهید رئیسی مهم است. «اماواگر» و «برجام» و اینکه «امریکا چه می‌کند» و «چه کسی در امریکا رئیس‌جمهور می‌شود» نقل و نبات مدیریتی دولت قبل از دولت آیت‌الله رئیسی شده بود. در دولت شهید جمهور از اماواگر خبری نبود. در این دوره مدیریت کشور از تحولات بیرونی استقلال پیدا کرد و کشور معطل پیروزی یا آمدن و رفتن کسی در امریکا نبود. حدود ۱۸ میلیون رأی سال ۱۴۰۰ نتیجه محبوبیت رئیسی و پشتوانه این مسیر بود. 
نظرسنجی‌ها در حال حاضر نشان می‌دهد که سه نامزد پیشتاز انتخابات فعلی یعنی محمد باقر قالیباف، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان هیچ کدام به احتمال زیاد موفق به کسب این میزان از رأی نخواهد شد و انتخابات به مرحله دوم خواهد رفت. هر کسی که در خروجی انتخابات هشتم تیر یا مرحله دوم انتخابات رئیس‌جمهور شود باید تلاش کند که مسیر شهید رئیسی را ادامه بدهد و در صورت توان هم این مسیر را بهتر کند. احیای کارخانه‌های تعطیل شده، گسترش ارتباط با همسایگان، عضویت در نهاد‌ها و پیمان‌های مهم بین‌المللی و مواردی که همگی باعث محبوبیت رئیس جمهور شد. 
احتمالاً شنبه هفته بعد خبر انتخاب رئیس‌جمهور بعدی را در فضای رسانه‌ای خواهیم شنید؛ کسی که خلف قانونی شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی می‌شود، اما ایران ما در این روز‌ها و بعد از تلاش‌های موفق دولت سیزدهم که البته ناتمام ماند به کسی نیاز دارد که خلف گفتمانی، فکری و اجرایی رئیس‌جمهور شهید هم باشد تا به جای بازگشت به عقب، ملت ایران رو به جلو حرکت کند. همه این‌ها وابسته به تصمیم آدینه پیش‌روی ملت ایران است. 
نظرسنجی‌ها در حال حاضر نشان می‌دهد که سه نامزد پیشتاز انتخابات فعلی یعنی محمد باقرقالیباف، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان هیچ کدام به احتمال زیاد موفق به کسب این میزان از رأی نخواهد شد و انتخابات به مرحله دوم خواهد رفت. هر کسی که در خروجی انتخابات ۸ تیر یا مرحله دوم انتخابات رئیس‌جمهور شود باید تلاش کند که مسیر شهید رئیسی را ادامه بدهد و در صورت توان هم این مسیر را بهتر کند. احیای کارخانه‌های تعطیل شده، گسترش ارتباط با همسایگان، عضویت در نهاد‌ها و پیمان‌های مهم بین‌المللی و مواردی که همگی باعث محبوبیت رئیس جمهور شد. در نهایت اینکه مردم امتداد شهید رئیسی را می‌خواهند. 

 توصیفات کم سابقه رهبری از رئیسی عزیز
شهید رئیسی از جمله سیاستمداران مورد علاقه رهبر انقلاب بود. این علاقه در توصیفات بعد از شهادت رئیس‌جمهور مشخص و عیان است. مردمی بودن، فعالیت انقلابی و جهادی شهید رئیسی باعث شد که بعد از شهادت، رهبر انقلاب توصیفات مختلفی در مورد ایشان به کار ببرند که نشان دهنده عمق باور رهبری به سلامت فکری و کاری شهید جمهور بود. برخی از این توصیفات در ادبیات رهبری کم سابقه است. 
رهبر انقلاب اسلامی در پیام خود شهید رئیسی را خادم الرضا (ع) نامیدند و نوشتند «با اندوه و تأسف فراوان خبر تلخ درگذشت شهادت‌گونه عالم مجاهد، رئیس‌جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان‌الله علیهم را دریافت کردم». 
تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم در همه مدت مسئولیت و رئیس‌جمهور جامع الاطراف هم از دیگر صفاتی است که رهبری درباره رئیس‌جمهور شهید به کار بردند. رهبری در بخش دیگری از پیام خود با اشار به طعن دشمنان تأکید کرد: «آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزی‌اش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد. رئیس‌جمهوری که در مقابل طعن دشمنان و منتقدان مغرض همواره سکوت می‌کرد. همه اعتراف کردند که او مرد کار و عمل و خدمت و صفا و صداقت بود. برای خدمت شب و روز نمی‌شناخت. رئیسی عزیز در خدمتگزاری به کشور و ملت نصاب جدیدی ایجاد کرد که با وجود تلاش خدمتگزاران قبلی، تاکنون در این حد و حجم و کیفیت و با این صداقت و پر کاری نبوده است». 
رهبر انقلاب هم در نهایت در حرم امام خمینی (ره) و در سالگرد رحلت امام از جفا‌هایی که بر رئیسی عزیز رفته سخن گفتند و آن جمله مشهور که «دلم برای رئیسی سوخت» را به زبان آوردند که نشان دهنده حجم این جفا‌ها است: «او حتی با کسانی که به او بدی و اهانت کرده بودند با کرامت برخورد می‌کرد و پاسخ تند و زشت و عصبی به آن‌ها نمی‌داد. من دلم برای رئیسی سوخت که برخی در زمان حیات او حتی حاضر نبودند یک کلمه از این حرف‌ها بگویند و با وجود مشاهده این برجستگی‌ها، آن‌ها را کتمان یا حتی وارونه منعکس می‌کردند و او را می‌آزردند که البته او غالباً جوابی به آن‌ها نمی‌داد، اما گاهی هم نزد من می‌آمد و مقداری شکایت می‌کرد». 

 چرا رئیسی عزیز شد؟
چرا شهید رئیسی در نگاه مردم و در کلام رهبر انقلاب عزیز شد که امروز هم ما در روزنامه جوان و در این گزارش رئیس‌جمهور بعدی را دعوت می‌کنیم که امتداد رئیسی و راه رئیس‌جمهور شهید باشد. نکته مهم در کارنامه شهید جمهور تلفیق باور به گفتمان انقلاب اسلامی و کارآمدی بود. یعنی در کنار اینکه رئیس‌جمهور مظهر شعار‌های انقلاب بود توانست در مدت سه سال ریاست بر جمهور کارآمدی و توانمندی خود را در اداره کشور نشان دهد. فراموش نکردیم که دولت را شهید جمهور زمانی تحویل گرفتند که در نتیجه ناکارآمدی دولت روحانی و مسائل پیش آمده از کرونا، کشور درگیر مشکلات مختلفی بود و سفره مردم حسابی آب رفته بود. سیاست خارجی هم در وضعیت مناسبی قرار نداشت و اصلی‌ترین پروژه دولت یعنی برجام هم در حالت مرگ قرار گرفته بود. در این شرایط شهید رئیسی حاضر شد مسئولیت دولت را برعهده بگیرد با اینکه از وضعیت هم آگاهی کامل داشت. یعنی از زیر بار مسئولیت قرار نکرد. 
تلفیق باور به گفتمان انقلاب اسلامی و کارآمدی باعث طراحی راهبرد‌هایی در حوزه‌های مختلف اداره کشور شد که در هر کدام توفیقات مختلفی دولت شهید رئیسی به دست آورد. به عنوان مثال در حوزه سیاست خارجی نگاه چند بعدی به سیاست خارجی یکی از راهبرد‌های فعالی دولت رئیسی بود که موفق بود. بازسازی روابط با همسایگان و تنوع‌بخشی به سیاست خارجی نتیجه این راهبرد دولت رئیسی بود. در واقع از ویژگی‌های بارز سیاست خارجی در دوره شهید آیت الله رئیسی تغییر حرکت تک ساحتی در عرصه خارجی بود. تجربه تلخ تلاش برای ارتباط با چند قدرت غربی و ثمره تقریبا هیچ آن و همچنین رکود در سایر بخش‌های خارجی موجب شد دولت ارتباط با کشور‌های مختلف در جغرافیای گوناگون را در دستور کار قرار دهد. ذیل همین راهبرد توجه به آفریقا، شرق آسیا، همسایگان و امریکای جنوبی از دل این تعریف بیرون آمد. عضویت ایران در پیمان شانگهای، بریکس، سازمان APAC، موافقتنامه تجارت آزاد ایران با کشور‌های عضو اوراسیا و موارد مشابه در مدت کوتاه ریاست جمهوری شهید رئیسی ثمره این نوع نگاه بود. در همین دوران و با همین نگاه در حوزه اقتصادی هم تحولات مختلفی رخ داد هر چند که زخم‌های کهنه در این مدت کوتاه قابل درمان نبود. افزایش فروش نفت کشور و مهار شیب رشد تورم و تولید نقدینگی از مهم‌ترین دستاورد‌های اقتصادی در این دوران بود. 
اما نکته مهم به دلیل سیاست اخلاقی شهید رئیسی و تقوای سیاسی که در عمل و رفتار این شهید بود امید عمومی به نهاد‌های دولت و احیای سرمایه اجتماعی هم تا حد زیادی در این دوران انجام شد که در دولت قبل به شدت آسیب دیده بود. 
بی تردید دولت شهید رئیسی باید استمرار پیدا کند، چراکه راهبرد‌های اتخاذی هم مبتنی بر گفتمان انقلاب بود و هم اینکه کارآمد عمل کرد. اما اینکه باید این سیاست‌ها را هم ارتقا داد نکته دیگری است که نمی‌توان آن را رد کردو ورئیس‌جمهور بعدی اگر بتواند باید در این مسیر هم گام بردارد. 
رئیس‌جمهور بعدی هرکس که باشد و از این شش نفر هرکس که بتواند رأی مردم را به دست بیاورد باید کار کند و مشکلات مردم را رفع کند. مردم علاقه‌مند و خواهان تنش و درگیری و بگو مگو‌های سیاسی نیستند، چراکه این بگو مگو‌ها نه در سفره مردم نانی می‌شود و نه آبی.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
Mohieddin
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
0
0
خطر پزشکیان بیشتر از روحانی است ، پورمحمدی کوتاه نمی آید ، جلیلی و یا قالیباف یکی باید بنفع دیگر برود کنار حتی دور دوم خطرناک تر از اول خواهد شد .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار