کد خبر: 835928
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
گفت‌و‌گو با «صالح سخندان» كه نقاشي‌هاي سه بعدي مي‌كشد
اكثر ما در سايت‌هاي مختلف و در شبكه‌هاي اجتماعي تصاويري موسوم به نقاشي سه بعدي را ديده‌ايم. اين هنر در ايران قدمت زيادي ندارد و تعداد هنرمنداني كه در اين زمينه هنري فعاليت دارند بسيار كم است.
محمد كشاورز
Mr.OpArt  نامي هنري براي مجموعه فعاليت‌هاي نقاش جوان صالح سخندان است. اكثر ما در سايت‌هاي مختلف و در شبكه‌هاي اجتماعي تصاويري موسوم به نقاشي سه بعدي را ديده‌ايم. اين هنر در ايران قدمت زيادي ندارد و تعداد هنرمنداني كه در اين زمينه هنري فعاليت دارند بسيار كم است. در اين رابطه گفت‌و‌گويي با صالح سخندان از هنرمندان اين حوزه انجام داده‌ايم.
يك بيوگرافي و معرفي از خودتون براي مخاطبان داشته باشيد.
من صالح سخندان هستم. متولد 1369 الان حدود 5، 6 سالي هست كه روي موضوع خطاي ديد در حال مطالعه و بررسي هستم و اولين نمودش هم نقاشي‌هاي سه بعدي بوده كه بيشتر مخاطبان با آن آشنا هستند.
آيا تحصيلاتتون در زمينه هنر است و رشته دانشگاهي مرتبط با خطاي ديد وجود داره؟
حقيقتاً تحصيلات مرتبطي در رابطه با خطاي ديد وجود ندارد چون يك موضوع بين رشته‌اي است كه تركيبي از پزشكي، هنر، مهندسي و ديگر موضوعات مختلف است و چنين رشته دانشگاهي عملاً در هيچ جاي دنيا وجود ندارد. البته درس‌هايي در رابطه با خطاي ديد و بحث ادراك بصري وجود دارد ولي نه تنها سرفصل‌هاي مدون دانشگاهي بلكه كتاب‌هاي جامعي كه به موضوع خطاي ديد پرداخته شده باشد هم وجود ندارد. من از دانشگاه انصراف دادم، چون اين موضوع هيچ ارتباطي با فعاليت‌هايي كه از قبل انجام مي‌دادم، نداشت. در دانشگاه مهندسي برق قبول شدم. حدود دو سال تحصيلاتم رو ادامه دادم تا اينكه يك تصميم بزرگ گرفتم و از دانشگاه انصراف دادم تا بتونم تمام وقتم رو صرف اين موضوع كنم.
چقدر عجيب كه معتقديد اين يك موضوع بين رشته‌اي است و حتي اون رو به پزشكي هم مرتبط مي‌دونيد. چه ارتباطي بين تخصص شما و پزشكي وجود دارد؟
موضوع يا سرفصل خطاي ديد يك عبارت براي توضيح يك دسته از علوم است كه واقعيت آن علوم عملاً شناخت سيستم ادراكي انسان از مرحله احساس كردن كه مي‌شود بينايي تا مرحله پردازش توسط مغز مورد بررسي قرار مي‌گيرد. اگر ما سيستم فيزيولوژي و نحوه كاركرد مغز و سيستم بينايي رو بدانيم، شناخت خيلي بهتري مي‌توانيم ازش داشته باشيم. بنابراين با موضوع پزشكي ارتباط مستقيم دارد. و البته واضح است كه با مباحث هندسه، نور و فيزيك هم كاملاً مرتبط است.
در مورد Mr.OpArt  كمي برامون توضيح بديد كه چي هست و چرا ازش استفاده مي‌كنيد؟
Mr.OpArt  خب مشخصاً Mr به معني آقا و OpArt يك دسته‌بندي در هنر است كه مربوط به هنرهاي خطاي ديد است. من اين اسم رو به عنوان يك امضا انتخاب كردم كه زير آثاري كه طراحي مي‌كنم از آن استفاده كنم تا شناسنامه‌اي باشد كه در داخل يا خارج از ايران قابل شناسايي باشد.
اما در مورد نقاشي سه بعدي چطور؟ چي شد كه وارد اين حوزه شديد و چه شد كه اولين نقاشي سه بعدي رو كشيديد؟ تا جايي كه اطلاع دارم اولين نقاشي سه بعدي كه در ايران كشيده شد توسط شما طراحي و اجرا شد.
نقاشي سه بعدي عملاً اولين تجربه من در حوزه خطاي ديد نبود. من با يك‌سري تابلوهاي خاص با طراحي دگرگون چند سطحي اولين كارم را شروع كردم كه هنوز هم جزو بهترين كارايي هست كه انجام دادم.
نقاشي سه بعدي رو بعد از اون پروژه شروع كردم كه در سال 1390، به پارك چيتگر تهران رفتيم و در مدت هفت ساعت و با استفاده از زغال و گچ رنگي، اولين نقاشي سه بعدي رو در متراژ حدوداً 17 متر مربع كشيدم كه خيلي هم تا به امروز دست به دست شد و احتمالاً مخاطبان شما اين نقاشي رو ديدند.
ماندگاري اين نقاشي‌هاي سه بعدي كه روي زمين كشيده مي‌شود چقدر است؟
در فرهنگ اصلي نقاشي‌هاي سه بعدي اينگونه بود كه با استفاده از پاستل‌هاي گچي در خيابان كشيده مي‌شدند و معروف به هنر خياباني بودند. هدف اين آثار بيشتر رساندن محتوا و اصل نيت هنرمند است و قرار نيست كه خيلي روي زمين بماند. مردم مي‌بينند، باهاش عكس مي‌گيرند و از آن لذت مي‌برند و بعد نقاشي از بين مي‌رود مثل همان كاري كه در پارك چيتگر و با استفاده گچ رنگي كشيديم و بعد از يك روز هم باران باريد و كل اثر پاك شد. چراكه در اين آثار خود نقاشي حائز اهميت نيست بلكه خروجي آن، مثل عكس‌هايي كه ازش گرفته مي‌شود اهميت بالايي دارد.
با اين حال بعضي از كساني كه به بنده سفارش ميدن تا يك كاري رو به عنوان تبليغات يا زيباسازي انجام بدهم دوست دارند كه كارهايشان ماندگار باشد حتي براي چندين سال. با توجه به تجربه‌اي كه در اين سال‌ها كسب كردم موفق شدم متريال، رنگ‌ها و تكنيك‌هاي مختلفي را استفاده كنم كه ماندگاري اين نقاشي‌ها را به ده‌ها سال هم افزايش بده.
كشيدن نقاشي سه بعدي معمولاً چقدر ازت زمان مي‌گيره؟
من برخلاف خيلي از كساني كه كار نقاشي سه بعدي مي‌كنند يك تكنيك منحصربه‌فرد دارم كه بهش مي‌گويم در لحظه نقاشي كشيدن يا بداهه كشيدن و در اين روش با زمين مثل يك بوم نقاشي برخورد مي‌كنم و ايده بدون طرح اوليه مي‌تونه روي زمين نقش ببندد بنابراين با توجه به اينكه چه رنگي را انتخاب مي‌كنم و چقدر كاركردن با آن رنگ سخت ممكن است كه يك نقاشي 10 متري در مرحله اجرا يك روز بيشتر از من زمان نگيرد.
استقبال مردم از اين هنر چگونه است؟
اين موضوع رو به سادگي مي‌تونيم از دست به دست شدن عكس‌هاي نقاشي‌هاي سه بعدي متوجه بشيم. خودم هم چندين بار در خيابان انجام دادم و عكس‌العمل مردم رو ديدم، متوجه شدم كه يك كار جديد، يك اثر هنري كه ميتونن باهاش ارتباط برقرار كنند به شدت براشون جذاب و خاطره‌ساز است چون تا پيش از اين آثار هنري تنها حاوي انتقال اطلاعات به طور يك‌سويه و يك‌طرفه بوده است. نقاشي‌هاي سه بعدي بر خلاف ديگر آثار امكان انتقال اطلاعات و ارتباط با مخاطب را دارد.
اينطور كه از صحبت‌هاي شما متوجه شديم اين هنر منبع درآمد شماست. درست است؟
همانطور كه گفتم تمام زمان من را كارهاي خطاي ديد و موضوعات مرتبط با آن گرفته و من تمام وقتم را صرف خطاي ديد مي‌كنم و تمام تلاش و علاقه من اين است كه اين اتفاق بيفتد و كسب و كاري كه فكر مي‌كنم بر اساس خطاي ديد مي‌توانم داشته باشم رو به رونق برسانم.
با توجه به صحبت‌هايي كه كرديد مشتري‌هاي اين كارهاي خاص كه بهش ميگيد خطاي ديد چه كساني هستند؟
تا امروز كه در خدمت شما هستم بيشتر كساني كه تمايل به استفاده از اين تكنيك‌ها داشتند بيشتر به دنبال كاربرد تبليغاتي اون بودند. يعني براي سازمان‌ها و شركت‌هاي مختلفي كه مي‌خواستند يك كمپين تبليغاتي ويژه داشته باشند و اطلاع‌رساني بكنند يا يك سبك خاص تبليغاتي داشته باشند. هنوز بعد از گذشت دو، سه سال كه من تصميم گرفتم با سازمان‌هاي دولتي كار نكنم، شخص خاصي تماس نگرفته كه از من بخواد به خيابون‌ها برگردم و كارهايي رو انجام بدم كه فقط مردم از ديدنشون لذت ببرند. متأسفانه اين اتفاق نيفتاده و اميدوارم با حل شدن مشكلاتي كه من پيش از اين داشتم اين اتفاق بيفته.
نتيجه كار براي سفارش‌دهنده‌ها جذاب است؟
اين سؤال رو مي‌توانم با مقدمه تعريف كنم، از اين جهت كه روزهاي اولي كه اين كار را مي‌كردم و تحويل مي‌دادم، مشكل اين را داشتم كه سفارش‌دهنده‌ها آنقدر رضايت نداشتن و فكر مي‌كردند كه كار، اون چيزي كه مي‌خواستند نيست. اين موضوع به اين دليل بود كه تنها عكس‌ها و خروجي آن كارها رو قبلاً ديده بودند، بنابراين يك پيش‌داوري داشتند و از نحوه بهره‌برداريش اطلاعاتي نداشتند. از زماني كه من سعي كردم در زمينه توليد محتوا در مورد نحوه استفاده از اين كارها زمان صرف كنم و آموزش و انتشار بدم اين اطلاعات را، اين مشكل به شدت حل شد و كساني كه اين موضع رو سفارش مي‌دادند و مصرف مي‌كردند، به‌شدت ازش لذت ببرند و رضايتشون به حدي بود كه دوست داشتند بارها و بارها از اين تكنيك استفاده بكنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار