کد خبر: 829754
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
وزارت خارجه عراق ضمن محكوميت اظهارات وزير خارجه سعودي عليه حشد الشعبي، اين سخنان را نشانگر ادامه رفتارهاي تنش‌آفرين سعودي‌ها دانست و تأكيد كرد كه بغداد هيچ ارزشي براي اظهارات الجبير درباره حشدالشعبي قائل نيست.
اظهارات جنجالي عادل الجبير، وزيرخارجه سعودي عليه نيروهاي بسيج مردمي عراق بار ديگر واكنش تند مقامات اين كشور را در پي داشته است. احمد جمال، سخنگوي وزارت خارجه عراق در بيانيه‌اي اعلام كرد: «تكرار اظهارات توهين آميز عادل الجبير عليه قهرمانان حشد الشعبي و تهمت زدن به آنها نشان دهنده ادامه برخورد ‌بحران آميز عربستان با عراق و گرايش طايفه‌اي است.» به گزارش شبكه خبري سومريه نيوز، وي گفت: «عربستان با اين روش بسياري از فرصت‌هاي ارتباط مثبت و سازنده با مردم منطقه را از دست داد و باعث شد تا اين كشور همچنان به تنش و بحران‌ها در يمن و سوريه دامن بزند. ما هرگز اجازه اين مسئله را در عراق نمي‌دهيم. حشدالشعبي نيروي جنگي ملي و مبارزي است كه براساس قانون فعاليت مي‌كند و يكي از تشكيلات امنيتي رسمي در كشور است. ما هيچ ارزشي براي چنين اظهاراتي قائل نيستيم. تمامي جهان واقعيت رخدادهاي عراق را مي‌داند و با احترام با ما برخورد مي‌كند».  الجبير روز دوشنبه حشدالشعبي عراق را شبه‌نظاميان طايفه‌گرا دانسته و مدعي شد كه فرماندهان آنها ايراني‌اند! الجبير از زمان تشكيل حشدالشعبي بارها از اين گروه انتقاد كرده و در سخنان توهين آميزي اين گروه مردمي را به ايجاد جنگ فرقه‌اي متهم كرده است.

همچنين جاسم الجزايري، عضو دفتر سياسي حزب‌الله عراق و از فرماندهان حشدالشعبي به اظهارات وزير خارجه عربستان واكنش نشان داد و تاكيد كرد كه حشد الشعبي يك نيروي نظامي است كه طبق دستور دولت عراق عمل مي‎كند. جاسم الجزايري روز سه شنبه در واكنش به اظهارات الجبير به شبكه خبري «روداو» گفت: «مواضع عربستان عليه نيروهاي داوطلب مردمي عراق عجيب يا جديد نيست و دشمني‌هاي آن عليه عراق ادامه دارد و اين كشور با چشم طايفه‎گري به عراق نگاه مي‎كند». الجزايري افزود: «اگرچه جمهوري اسلامي از عراق حمايت سياسي و نظامي مي‏كند، اما حشد الشعبي هيچ ارتباطي با ايران ندارد. عربستان تمايلي به درك تغيير دموكراتيكي كه عراق از زمان سرنگوني رژيم صدام در سال 2003 شاهد آن بوده است، ندارد». 

از سوي ديگر، ابراهيم الجعفري، وزيرخارجه عراق ديروز در سخناني با ابراز تعجب از ميزان بالاي حساسيت درباره حضور سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس ايران در عراق گفت: «او نيز تنها به عنوان مستشار در عراق حضور دارد و نقش وي تنها ارائه مشورت به نيروهاي مسلح است نه بيشتر و سوال من اين است كه چرا اين همه حساسيت براي يك مستشار ايراني وجود دارد، در حالي كه در عراق دهها مستشار از امريكا، انگليس، كانادا و ديگر كشورها حضور دارند و پديده كمك گرفتن از مستشاران در عراق وجود دارد و چيز پنهاني نيست اما مداخله مستشاران در امور داخلي عراق مردود است.» 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار