کد خبر: 729275
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
تهران خواستار منتشر نشدن توافق محرمانه با ديده‌بان هسته‌اي سازمان ملل است
ايران به درخواست نمايندگان كنگره امريكا از جان كري واكنش نشان داد و تأكيد كرد كه ترتيبات بين ايران و آژانس موسوم به «نقشه راه‌» كه اخيراً به دست آمده، بايد محرمانه باقي بماند.
به گزارش «جوان»، رضا نجفي، نماينده جمهوري اسلامي ايران درباره افشاي توافق محرمانه بين ايران و آژانس در جريان مذاكرات اخير در وين هشدار داد و گفت: «‌افشاي اين ترتيبات محرمانه توسط هر طرفي كه صورت گيرد، به شدت بر اجراي آن تأثير منفي خواهد گذاشت و لذا آژانس بايد مراقب باشد كه مفاد اين ترتيبات همانند ساير ترتيبات محرمانه با كشورهاي عضو محرمانه باقي بماند.» روز پنج‌شنبه در جريان نشست جان كري و دو وزير ديگر اوباما با كميته روابط خارجي سناي امريكا، شماري از نمايندگان كنگره خواهان دسترسي به توافق محرمانه بين ايران و آژانس شدند. پيش‌تر «تام كاتن»، سناتور جمهوريخواه ايالت آركانزاس و «مارك پمپئو»، نماينده جمهوريخواه ايالت كانزاس در مجلس نمايندگان امريكا نيز با ارسال نامه‌اي به اوباما از او خواسته بودند دو توافقنامه جانبي بين آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي و ايران را نيز براي ارزيابي در اختيار كنگره قرار دهد. «جاش ارنست»، سخنگوي كاخ سفيد گفته كه كاخ سفيد اطلاعات خود از اين توافق را در اختيار نمايندگان كنگره قرار خواهد داد. به گفته ارنست اين توافق محرمانه در خصوص ابعاد نظامي احتمالي برنامه هسته‌اي ايران بوده و بازرسان آژانس، تخصص لازم را براي بررسي چنين مطلبي و تنظيم گزارش بر اساس آن دارند. وي مي‌گويد: «متن توافق محرمانه ميان ايران و آژانس را نداريم ولي ما و ديگر اعضاي 1+5 از مفاد آن آگاهيم و حاضريم اطلاعات خود را در اين خصوص در جلسات محرمانه با نمايندگان كنگره در ميان بگذاريم.»
رضا نجفي ديروز در واكنش به طرح چنين بحث هايي ضمن تأييد توافق محرمانه بين ايران و آژانس گفت: «توافقي كه ايران با آژانس براي حل تمام مسائل گذشته در يك بازه زماني محدود و مشخص تحت عنوان نقشه راه امضا كرده‌اند به ترتيبات جداگانه بين ايران و آژانس اشاره دارد.‌» نجفي گفت: «اين ترتيبات كه حاوي موضوعات فني هستند كاملاً محرمانه تلقي مي‌شوند و ‌داشتن چنين ترتيبات محرمانه‌اي بين يك كشور عضو و آژانس موضوع جديدي نيست وبسياري از كشورهاي عضو با آژانس چنين ترتيباتي امضا كرده‌اند همانند ترتيبات فرعي موافقتنامه‌هاي پادمان يا رهيافت‌هاي پادماني براي تاسيسات هسته‌اي خاص كه محرمانه مي‌باشند و تاكنون آژانس متن آنها را به هيچ كشور عضو ديگري نشان نداده است.‌» وي افزود: «‌مثلاً رهيافت پادماني رآكتور آب سنگين اراك يا رهيافت پادماني تاسيسات نطنز محرمانه است و هيچ كشور عضوي به آن دسترسي ندارد.‌»
نماينده ايران در آژانس تأكيد كرده كه اين ترتيبات فني بين ايران و آژانس است و جزئي از برجام نيست كه بين ايران و 1+5 نهايي شده باشد. نجفي مي‌گويد: «‌بنابر اين اطلاق «ضميمه محرمانه برجام» به آنها غلط است. در هيچ كجاي برجام هم به اين ضميمه‌ها اشاره نشده است. در متن برجام و ضمائم آن تنها در چند بند به نقشه راه و برخي از بند‌هاي آن اشاره شده است.‌» وي هشدار داد: «افشاي اين ترتيبات محرمانه توسط هر طرفي كه صورت گيرد به شدت بر اجراي آن تاثير منفي خواهد گذاشت و لذا آژانس بايد مراقب باشد كه مفاد اين ترتيبات همانند ساير ترتيبات محرمانه با كشورهاي عضو محرمانه باقي بماند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار