کد خبر: 728001
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۰
گزارش جوان از اقدامات عملي براي دستيابي به رشد جمعيت
سياست‌هاي جمعيت ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري در حالي يك سالگي را پشت سر مي‌گذارد كه هنوز به رشد مطلوب جمعيت در حد جانشيني يعني رشد 1/2 درصدي در بسياري از نقاط كشور دست نيافته‌ايم.
زهرا چیذری
سياست‌هاي جمعيت ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري در حالي يك سالگي را پشت سر مي‌گذارد كه هنوز به رشد مطلوب جمعيت در حد جانشيني يعني رشد 1/2 درصدي در بسياري از نقاط كشور دست نيافته‌ايم. آمار و ارقام بالاي طلاق و مشكلات زناشويي يكي از موانع مهم دستيابي به اين هدف است؛‌ معضلي كه وزارت بهداشت براي دستيابي به اين اهداف برنامه‌هايي براي رفع آن دارد. راه‌اندازي كلينيك‌هاي زناشويي و جنسي و اجراي برنامه پيشگيري از تك‌فرزندي از جمله اين برنامه‌هاست. 
دستيابي به هدف افزايش رشد جمعيت و رشد نرخ باروري تا حدي كه نگراني از پيري جامعه و انقراض نسل برطرف شود مانند بسياري از چالش‌هاي ديگر اجتماعي نيازمند همكاري دستگاه‌هاي مختلف است. با نگاهي به آمار و ارقام طلاق، مي‌توان نتيجه گرفت كه منفورترين حلال خدا، نه فقط يك آسيب اجتماعي جدي براي جامعه است بلكه مي‌تواند رشد جمعيت كشور را هم با چالشي جدي مواجه كند. از سوي ديگر نيز بيش از 11 ميليون جوان در سن ازدواج داريم و با در نظر گرفتن افرادي كه از سن ازدواج خارج شده‌اند و همچنين آنهايي كه به تجرد قطعي رسيده‌اند در مي‌يابيم در حال حاضر 5/14 ميليون نفر از اعضاي جامعه ما مجرد و در عمل خارج از چرخه فرزند‌آوري هستند. بر اين اساس نمي‌توان برنامه‌هاي افزايش جمعيت را بدون توجه به تحكيم بنيان خانواده و حل مشكلات ازدواج به سرانجام رساند. بدين منظور وزارت بهداشت نيز با برنامه‌هايي از اين جنس وارد گود شده تا براي دستيابي به هدف افزايش جمعيت كاري عملي انجام شود. 

  2 تا 3 فرزند ايده‌آل افراد در آستانه ازدواج
به گفته محمد‌اسماعيل مطلق در حال حاضر ميزان باروري در كشور 8/1 است. بنا به تأكيد مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در بررسي‌هاي انجام شده مشخص شد 65 درصد زوجين مراجعه كننده تمايل به فرزندآوري بلافاصله پس از ازدواج داشته‌اند و 35 درصد اعلام كرده‌اند در زمان مناسب خواهان فرزندآوري هستند. از سوي ديگر، افرادي كه در آستانه ازدواج قرار داشتند تمايل به فرزندآوري داشتند و حدود دو تا سه فرزند را ايده‌آل زندگي اعلام كردند. 
بررسي‌ها نشان مي‌دهد بيش از 60 درصد از طلاق‌ها به دلايل جنسي و زناشويي رخ مي‌دهد. 
به گفته مطلق در بررسي‌ها مشخص شد كه طلاق در سال‌هاي اول و پنج سال ابتدايي بيشتر است. يكي از دلايل مهم اين جدايي‌ها مسائل زناشويي اعلام شده است. اين در حالي است كه تاكنون مركزي نبود كه به زوجين آموزش داده شود. بنابراين برخي‌ها به بخش خصوصي، برخي به روانپزشك و برخي به متخصص زنان مراجعه مي‌كردند. مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره طرح اين وزارتخانه براي ساماندهي و پيشگيري از طلاق مي‌گويد: بر اين اساس طرح ايجاد كلينيك‌هاي زناشويي را به صورت پايلوت در 10 دانشگاه علوم پزشكي آغاز كرديم. از سوي ديگر با معاونت امور زنان رياست جمهوري، وزارت ورزش و جوانان، قوه قضائيه، بهزيستي و شوراي عالي انقلاب فرهنگي جلساتي برگزار شد و قرار شد در اين كلينيك‌ها متخصصان زنان، داخلي، روحاني آشنا به مسائل خانواده، حقوقدان و متخصصي كه به مسائل زناشويي آگاهي داشته باشد، حضور يابند. 
بنا به تأكيد وي همچنين قرار است امسال در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كارشناسان زن و مرد مستقر شوند تا براي پيشگيري از طلاق و آگاه شدن جوانان به مسائل زناشويي، آموزش‌هاي لازم را بدهند. علاوه بر اين در زمان انجام آزمايش‌هاي لازم قبل از ازدواج كتابي در رابطه با مسائل زناشويي و فرزندآوري، سي‌دي آموزشي و همچنين از طريق مجازي امكاني فراهم شده تا افراد سؤالات خود را طرح و اطلاعات لازم را كسب كنند. 
ظاهراً قوه قضائيه نيز مشاوره‌هاي قبل از طلاق را در دستور كار خود قرار داده تا بدون اين مشاوره‌ها طلاق ثبت نشود و بتوان با چنين راهكاري تا حدي جلوي جدايي‌ها را گرفت. 

  تشكيل كارگروه جمعيت
مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت همچنين از تشكيل كارگروه جمعيت در وزارت بهداشت به رياست وزير خبر مي‌دهد. به گفته وي، اين كارگروه روي ابعاد ارتقايي ميزان باروري كلي به بالاي 1/2، سلامت مادر و كودك كاهش مرگ و مير نوزادان و افراد 30 تا 70 سال و تكريم سالمند كار مي‌كند تا لوايح و قوانين لازم در زمينه افزايش ميزان باروري به سازمان‌هاي ديگر، دولت و مجلس تقديم شود. مطلق با تأكيد بر اينكه تك فرزندي عوارض جسمي، رواني و اجتماعي دارد، مي‌افزايد: ميانگين فاصله فرزندآوري در كشور بيش از پنج سال است اما با توجه به عوارض آن بايد به كمتر از پنج سال برسد. به همين دليل راه‌اندازي كارگاه‌هاي مختلفي را در سال 93 برنامه‌ريزي كرديم و امسال دانشگاه‌ها آن را اجرا خواهند كرد. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
0
0
با توجه به مسائل و مشکلات و جو ناسالم محیط یک فرزند هم زیاد است .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار