کد خبر: 1237818
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
سرپرست شرکت کنترل ترافیک شهر تهران گفت: ۵ تونل شهر تهران را با هدف تسهیل تردد به خودروهای امدادی مجهز کردیم تا در صورت توقف خودروها در این تونل‌ها به سرعت نسبت به جابه‌جایی و خروج آنها اقدام شود.

جوان آنلاین: حمید برادران امروز در جریان بازدید خبرنگاران از مرکز کنترل ترافیک شهر تهران اظهار کرد: در این دوره مدیریت شهری تصمیم گرفتیم خدمات نوینی به شهروندان ارائه کنیم که یکی از آنها ارائه سرویس به خودروهای متوقف شده در داخل تونل‌هاست.

وی ادامه داد: بر این اساس، 5 تونل نیایش، توحید، شهدای غزه، امیرکبیر و رسالت به تجهیزات امدادرسانی مجهز شده‌اند و خودروهای امدادرسانی به صورت شبانه‌روزی و رایگان، در دو جهت تونل خودروی مستقر هستند تا در صورت توقف خودروها داخل تونل نسبت به جابه‌جایی و خروج آنها از تونل اقدام کنند.

سرپرست شرکت کنترل ترافیک شهر تهران با اشاره به اینکه هدف ما تسهیل تردد در داخل تونل‌هاست، گفت: شهروندان می‌توانند با تماس با شماره 87500 هم درخواست اعزام خودروهای امدادی داشته باشند و در صورت بروز تخلف از سوی پیمانکار می‌توانند با اعلام کد خودرو تخلف را گزارش کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید بین شهروندان و تیم امدادی همکاری شکل بگیرد و تمام تلاش تیم امدادرسان این است که خدمات ایمن راحت و امن را برای شهروندان ایجاد کند که از حوادث بعدی جلوگیری بشود، خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم سطح معابر بزرگراهی و تونلی را مدیریت کنیم نیاز به همکاری شهروندان داریم. شهروندان توجه کنند که به محض اینکه در هر لاینی از تونل‌های شهری دچار حادثه شدند، اگر خودرو امکان حرکت دارد به حاشیه منتقل بشوند. اگر به خط اضطرار رفتند خودشان از ماشین پیاده بشوند. ‌اگر این توقف در لاین اضطرار نبود و در خطوط بودند علامت خطر ماشین را روی خودرو قرار بدهند تا گروه‌های امدادی به آنها برسد. البته این اطمینان خاطر را داشته باشند که همکاران ما تمام دوربین‌ها را تحت نظر دارند و تا 12 دقیقه توقف خودرو را به صورت اتوماتیک سنس می‌کنند.

سرپرست شرکت کنترل ترافیک شهر تهران ادامه داد: اثرات نامطلوب توقف خودرو در شبکه معابر تونلی باعث افزایش حجم خودروهای متوقف در تونل‌ها و بالا رفتن آلودگی هوا در تونل و حوادث پیامدی آن می‌شود. بعد از حوادث اولیه به علت عدم ایمن سازی احتمال وقوع حادثه ثانویه هم وجود دارد.

وی ادامه داد: رویکرد ما این است که این اختلال را کاهش بدهیم. گروه امداد ما کمتر از 5 دقیقه با حادثه فاصله دارد و کمتر از 15 دقیقه خودرو را از محل وقوع حادثه خارج می‌کند. درواقع ما متولی رفع این انسداد هستیم. گاهی برخی از شهروندان به دلیل اتمام سوخت خودرو توقف دارند و توقع رساندن بنزین از پیمانکار ما را دارند، در حالی که به دلایل حفاظتی امکان ذخیره بنزین در خودرو نداریم.

برادران همچنین گفت: با توجه به ترددها در تونل توحید و نیایش بیشترین خرابی‌ها در این دو تونل وجود دارد. به طور متوسط در تونل‌های پر ترافیک بین 50 تا ‌55 مورد توقف روزانه داریم که در تونل‌هایی مانند رسالت و غزه و امیرکبیر این عدد خیلی کمتر است. در نیمه دوم سال شرایط ترافیکی متغیر است و الان در فصلی هستیم که کمترین تردد را در سطح معابر داریم. به طور متوسط 180 تا 200 هزار تردد در هر لاین در روز داریم که هر لاین توان تردد 1400 خودرو را در روز دارد.

وی با بیان اینکه در تکنولوژی قدیم متمرکز بر خوانش از جلوی پلاک‌های خودرو بودیم، تصریح کرد: در حال حاضر خوانش از پشت خودرو خواهد بود و قابل شناسایی است. البته همه این تجهیزات همچنان مانع حضور موتورسوارها نخواهد شد و ما تنها ابزاری که داریم جریمه است. اگر شهروندان به قوانین پایبند نباشند این عبور با پوشش پلاک و راه‌های دیگر وجود دارد. بر آن هستیم که به سمتی برویم که نیاز به خوانش پلاک نباشد. به طوری در حال بررسی یک طرح جامع در خصوص پلاک موتور و قوانین سخت گیرانه تر هستیم.

سرپرست شرکت کنترل ترافیک شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره شناور کردن سرعت خودروها در مسیرهای بزرگراهی و امکان افزایش سرعت خودروها در برخی ساعت شبانه‌روز اظهار کرد: بر اساس استانداردهای تعریف شده، سرعت حرکت در تونل‌های شهری بدون شیب حداکثر 80 کیلومتر و در تونل‌های با شیب 10 درصد و طول کمتر از یک کیلومتر حداکثر 70 کیلومتر می‌تواند باشد. سقف سرعت استاندارد می‌توانیم داشته باشیم سرعت حرکتی در تونل‌های شهری بدون شیب حداکثر 80 است و آنهایی که شیب 10 و کمتر از یک کیلومتر باشن سرعت نمی‌تواند بیشتر از 70 باشد.

وی ادامه داد: بنابراین قانون و آیین‌نامه‌های موجود اجازه افزایش سرعت را نمی‌دهد اما برای شناور کردن میزان سرعت در زمان‌های مختلف ابتدا نیاز به فرهنگسازی داریم تا شهروندان بدانند تغییر سرعت در مسیر منتهی به گره‌های ترافیکی و تونل‌ها برای کند کردن حرکت خودروها نیست بلکه برای مدیریت ترافیک است؛ در محور غرب به شرق بزرگراه همت، در محدوده پل شهید عباس‌پور همیشه در پیک صبحگاهی، شاهد یک تایم توقف خودروها هستیم، برای این قسمت تصمیم به تغییر سرعت خودروها داشتیم اما برخورد رانندگان با تابلوهای کاهش سرعت سلیقه‌ای است و نمی‌توان این تصمیم را عملی کرد.

سرپرست شرکت کنترل ترافیک شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر آلایندگی تونل‌ها در حفظ تعادل موتورسیکلت‌سواران گفت: میزان آلایندگی تونل‌ها دائم در حال سنجش است اما اینکه افزایش آلودگی تونل باعث اختلال در نحوه رانندگی موتورسیکلت‌سواران شود، مبنای علمی ندارد؛ علت این مسئله عدم ناتوانی در کنترل موتورسیکلت و موضوع بعدی حرکت‌های خارج از عرف برخی رانندگان است که برای پشت‌سر گذاشتن خودروهای دیگر حرکت‌هایی انجام می‌دهند که در نهایت منجر به تصادف می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار