کد خبر: 727131
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲
كارشناسان سياسي با اشاره به زياده‌خواهي امريكايي‌ها در دقيقه 90 مذاكرات بيان كردند
مذاكرات هسته‌اي ايران و 5+1 در حالي چند روز پس از ضرب‌الاجل تعيين شده همچنان در وين ادامه دارد كه طرف امريكايي همانند ادوار گذشته مذاكرات در دقيقه 90 و در شرايطي كه توافق در دسترس طرف‌هاي مذاكره‌كننده بود بار ديگر زير تعهدات متعهد شده زده و حاضر نيست وظايف خود در لوزان را برعهده بگيرد.
مذاكرات هسته‌اي ايران و 5+1 در حالي چند روز پس از ضرب‌الاجل تعيين شده همچنان در وين ادامه دارد كه طرف امريكايي همانند ادوار گذشته مذاكرات در دقيقه 90 و در شرايطي كه توافق در دسترس طرف‌هاي مذاكره‌كننده بود بار ديگر زير تعهدات متعهد شده زده و حاضر نيست وظايف خود در لوزان را برعهده بگيرد.
اين رويكرد كه با هدف كسب امتياز‌گيري بيشتر توسط طرف غربي صورت مي‌گيرد در شرايطي است كه تيم مذاكره‌كننده كشورمان موظف است طبق خطوط قرمز ترسيم شده جمهوري اسلامي ايران حركت كند و در چنين شرايطي همچنان افكار عمومي منتظر ماندند تا مشاهده كنند امريكايي‌ها تا چه زمان تصميم دارند زياده‌خواهي خود را ادامه دهند. البته دبه در آوردن امريكايي‌ها آن هم در دقيقه 90 مذاكرات واكنش‌هاي قاطعي را در داخل كشور به همراه داشته است.
 
 چانه‌زني امريكايي‌ها مذاكرات را به تأخير انداخته است
محمدرضا محسني‌ثاني يكي از افرادي است كه با بيان اينكه چانه‌زني‌هاي بي‌خود و بي‌جهت امريكايي‌ها سبب شده تا روند مذاكرات به تأخير بيفتد، اظهار داشت: متأسفانه غرب و امريكايي‌ها هنوز هم در روند مذاكرات زياده‌خواهي مي‌كنند و زير آنچه در لوزان توافق كرده‌اند، مي‌زنند.
وي با بيان اينكه تيم مذاكره‌كننده در اين مدت به خوبي در برابر زياده‌خواهي‌ها مقاومت كرده است، تصريح كرد: اينكه امريكايي‌ها و غربي‌ها تهديد بر خروج از مذاكرات مي‌كنند يك بلوف سياسي است و همه مي‌دانند كه آنها بيش از هركس ديگري به اين توافق نيازمند هستند. نماينده مردم سبزوار در مجلس با بيان اينكه به تعويق افتادن روند مذاكرات سبب به تعويق افتادن فرصت يك‌ماهه و دوماهه كنگره امريكا نيز مي‌شود، خاطرنشان كرد: امريكا و غرب در روزهاي آخر مذاكرات رو به چانه‌زني آورده‌اند و به دنبال تحميل خواسته‌هايي هستند كه در لوزان برسر آن توافق شده است.

  امريكايي‌ها توافقي مي‌خواهند كه ايران را تحقير كند
همچنين حسين شريعتمداري مدير مسئول روزنامه كيهان نيز در گفت‌وگو با فارس، درباره واكنش به زياده‌خواهي كشورهاي ١+٥ به ويژه امريكا در آخرين مراحل مذاكرات هسته‌اي با ايران گفت: امريكايي‌ها به توافقي نياز دارند كه در آن ايران اسلامي تحقير شده باشد. وي تصريح كرد: آنها به هيچ توافقي كه اين شاخصه‌ها را نداشته باشد، تن نخواهند داد. شريعتمداري خاطرنشان كرد: براي آنها فقط تابلوي مذاكرات، هسته‌اي است و نه شناسنامه آن.

   ضرب‌الاجل مذاكرات تحقق منافع ماست نه‌ شروط كنگره
همچنين مهرداد بذرپاش با اشاره به رو به اتمام بودن مهلت تمديد شده مذاكرات هسته‌اي ايران و غرب، اظهار داشت: ضرب‌الاجل تعيين شده از طرف امريكايي‌ها كه با هدف كسب نظر كنگره امريكا صورت گرفته، هيچ ربطي به طرف ايراني ندارد، بلكه ضرب‌الاجل طرف ايراني زماني است كه بتواند با رعايت اصول اساسي و خطوط قرمز تعريف شده، تحريم‌ها را بردارد. وي افزود: علاوه بر برداشتن تحريم‌ها، نبايد هيچ‌گونه بهانه تحريمي در دست طرف مقابل باقي بماند و نيز بايد با رعايت محوريت‌هاي فناوري هسته‌اي، مسير تحقيق و توسعه اين صنعت با شتاب بيشتري ادامه يابد.
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: ضرب‌الاجل زماني مذاكرات براي ما اين است كه منافع ملي كشور ما محقق شده باشد، نه اينكه به شروط كنگره امريكا توجه شود؛ اينكه خودمان را با كنگره هماهنگ كنيم، آن هم پيش از اينكه اهداف تعريف شده خود را در مذاكرات محقق كنيم، غيرقابل قبول است و مشكلات داخلي امريكا نيز به خودشان برمي‌گردد. بذرپاش در ادامه با بيان اينكه در رابطه با موضوع لغو تحريم‌ها، با بهانه‌هاي جديدي از سوي طرف مقابل روبه‌رو هستيم، اظهار داشت: طرف مقابل از موضوع لغو تمامي تحريم‌ها در ابتداي مذاكرات به تعليق تحريم‌هاي هسته‌اي و آن هم فقط بخش مالي و اقتصادي رسيده‌اند؛ حال اينكه تحريم‌هاي موشكي را كه به بهانه موضوع هسته‌اي عليه ما وضع كرده‌اند، نمي‌خواهند بردارند.
وي در توضيح اين مسئله گفت: گره زدن مسئله موشكي ايران به فناوري هسته‌اي و وضع تحريم‌هاي سنگين به اين بهانه، از زرنگي و حيله‌گري طرف مقابل بوده است، چراكه مي‌گويند اين دسته از تحريم‌ها موشكي است، نه هسته‌اي؛ در صورتي كه بهانه وضع اين تحريم‌هاي موشكي موضوع هسته‌اي ما بوده است.
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: يكي از فشارهايي كه طرف ايراني در مذاكرات تحمل كرده و در مقابل آنها ايستادگي مي‌كند، همين است كه با عناوين غيرشفافي از اين قبيل مواجه مي‌شود، در حالي كه به‌طور قطع اين تحريم‌ها هسته‌اي است و بعد از قطعنامه ۱۹۲۹ وضع شده و نبايد از كنار آن به آساني گذشت. بذرپاش در پايان با تأكيد بر لزوم توجه به مسائلي از قبيل PMD در مذاكرات هسته‌اي و دقت نسبت به زياده‌خواهي طرف مقابل، تأكيد كرد: حواسمان باشد كه فاصله بين خوشنامي و بدنامي در تاريخ، ممكن است يك «بله» نابه‌جا باشد بنابراين بايد خيلي مراقب بود.
 
  تحريم‌ها لغو نشود ايران پاي هيچ توافقي را امضا نخواهد كرد
از ابتداي مذاكرات يكي از شگردهاي امريكايي‌ها اين بود كه در برابر هر يك از راه‌حل‌هايي كه به اتفاق نظر مي‌رسيد به طرح مسائل جديدي روي آورده و پايبند به حرف اوليه نبوده‌اند.
سيامك باقري، كارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: از ابتداي مذاكرات تا كنون امريكايي‌ها نشان داده‌اند كه خلاف حرف خود عمل مي‌كنند و اين‌كه در روزهاي پاياني توافقات هسته‌اي مسائل جديدي را مطرح كنند، خلاف انتظار نيست. آنها با اين نوع رفتار سعي دارند موضوع هسته‌اي را به گونه‌اي كه خودشان مي‌خواهند محدود كنند اما دست ما هم بسته نيست. اگر بنا باشد تحريم‌ها لغو نشود، جمهوري اسلامي ايران هم پاي هيچ قراردادي را امضا نخواهد كرد.
وي همچنين بازرسي‌هاي نامتعارف، عدم حفظ صنعت هسته‌اي و عدم لغو تحريم‌ها را به‌عنوان مؤلفه‌هاي يك توافق بد برشمرد و با اشاره به مصوبه مجلس شوراي اسلامي در خصوص حفظ دستاوردهاي هسته‌اي، توافقي با چنين مؤلفه‌هايي را از سوي جمهوري اسلامي غير قابل امضا دانست. اين كارشناس بين‌الملل تأكيد كرد: در شرايطي كه زياده‌خواهي امريكا خطوط قرمز و منافع ملي ما را ناديده بگيرد، توافقات به نتيجه نهايي نخواهد رسيد. زياده‌خواهي امريكا، به تضعيف مذاكرات مي‌انجامد و بدون ترديد كسي كه مقصر اصلي شكست مذاكرات خواهد بود امريكايي‌ها هستند.

   امريكا در مذاكرات هسته‌اي استقلال سياسي خود را زير سؤال برد
يكي ديگر از افراد علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي است كه با اشاره به مذاكرات هسته‌اي گفت: مهم‌ترين دستاورد مذاكرات هسته‌اي اين است كه جهانيان بيشتر به منطق و حسن نيت ايران پي مي‌برند. وي با بيان اينكه كارشكني امريكايي‌ها در مذاكرات هسته‌اي به دليل عدم استقلال سياسي اين كشور است و امريكايي‌ها استقلال سياسي خود را در مذاكرات زير سؤال بردند، گفت: امريكايي‌ها بنا به مواضعي كه رژيم صهيونيستي دارد در مذاكرات كارشكني مي‌كنند و با اين اقدامات و خلف وعده‌هايي كه امريكايي‌ها داشتند، در صورت عدم توافق هسته‌اي، امريكا بزرگ‌ترين مقصر خواهد بود.
بروجردي گفت: توافق هسته‌اي منوط به تصميم سياسي سران كاخ سفيد است، اگر آنها واقعاً دنبال توافق باشند نبايد اين فرصت را از دست بدهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار