کد خبر: 721158
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
فرهنگي كه امام خميني (ره) بنيانش را گذاشت
خرداد ماه مي‌رسد و سالگرد امام راحل در راه است. در كشوري زندگي مي‌كنيم كه حكومت اسلامي خويش را وامدار مجاهدت‌هاي مخلصانه رهبري فقيد به نام روح‌الله الموسوي الخميني و تلاش و جانفشاني مردمي ولايت‌پذير است
آزاده بوجاري – حميرا ناظري
خرداد ماه مي‌رسد و سالگرد امام راحل در راه است. در كشوري زندگي مي‌كنيم كه حكومت اسلامي خويش را وامدار مجاهدت‌هاي مخلصانه رهبري فقيد به نام روح‌الله الموسوي الخميني و تلاش و جانفشاني مردمي ولايت‌پذير است. به كشورهاي اطرافمان كه نگاه مي‌كنيم، به يمن كه در آتش و خون است، به عراق كه از سوي گروهي به نام داعش مورد هجوم قرار گرفته، به سوريه كه بيشتر شبيه ويرانه‌اي شده و ديگر جاي سالمي براي اين كشور باقي نمانده. به بحرين نگاه مي‌كنيم در اين كشور هم مردم عليه حكومت استبدادي اين كشور به پا خاسته‌اند. به راستي چه كسي و چه عاملي باعث قيام مسلمانان در كشورهاي مسلمان شده؟ در اين گزارش سعي خواهيم كرد كه نقش امام را در اين بيداري اسلامي در كشورهاي عربي و مسلمان بررسي كنيم.

  بيداري اسلامي تمدن نوظهور اسلامي
 اين روزها كلمه «بيداري اسلامي» را زياد مي‌شنويم. بيداري اسلامي تلاش كشورهاي مسلمان براي احقاق حقوق خودشان و ايجاد تحولات اجتماعي و سياسي و فرهنگي با محوريت اسلام است. بعد از انقلاب اسلامي ايران كشورهاي اسلامي و عربي با الگو گرفتن از نهضت اسلامي مردم ايران و طرز فكر و روحيه انقلابي امام عليه مستكبران و زورگويان حاكم بر اين كشورها، به پا خاستند و نهضت‌هاي اسلامي را به‌وجود آوردند.
 
   از قيام حسيني تا انقلاب خميني
 بعد از قيام امام حسين  (ع) انقلاب اسلامي ايران نقطه آغازين بيداري اسلامي بود كه در طي آن خط بطلاني برتمام حكومت‌هاي ظالمانه بشري كشيده شد تا مكتب اسلام به عنوان مترقي‌ترين مكاتب بشري به جهانيان شناخته شود. مي‌توانيم بگوييم كه بيداري اسلامي پيشينه‌اي به بلنداي تاريخ اسلام دارد. اما در صد سال اخير هم انقلاب‌هايي در كشور ايران داشته‌ايم كه آنها هم زمينه‌ساز اين انقلاب بوده‌اند.
 
 پيش‌زمينه‌هاي انقلاب اسلامي
امام خميني: «در صد سال اخير حوادثي اتفاق افتاده است كه هركدام در جنبش امروز ملت ايران تأثيري داشته است. انقلاب مشروطيت، جنبش تنباكو و... اهميت فراوان دارد» و بالاخره مردم ايران با تكيه بر مباني اسلام و رهبري عالمانه امام توانستند حكومت ظالم و دست‌نشانده پهلوي را سرنگون كنند و حكومت اسلامي را برمبناي ارزش‌هاي اسلام به‌وجود آوردند.

   طنين بانگ لا اله الا الله در سراسر جهان
امام خميني(ره) در مورد اينكه اين انقلاب زمينه‌ساز بيداري اسلامي است، از ابتداي انقلاب با صراحت كامل فرمود: «ما انقلاب را به تمام جهان صادر مي‌كنيم. چراكه انقلاب ما اسلامي است و تا بانگ لااله الا الله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنين نيفكند، مبارزه هست و تا مبارزه در هر كجاي جهان عليه مستكبران هست، ما هستيم». همان‌طور كه از كلام امام پيداست هدف ايشان از انقلاب اين بوده كه دين توحيدي اسلام را بر جهان حكمفرما كنند.
 
  انگيزه امام خميني از انقلاب «نشر توحيد در عالم»
 امام در صحيفه خود مي‌گويد: «مسئله اساسى ما اين نبود كه رژيم سلطنتى برود و قطع ايادى ديگران بشود، اينها همه مقدمه بود براى مسئله اساسى ما؛ و آن اسلام است. انبيا كه جنگ مى‏كردند با مخالفين توحيد مقصدشان اين نبود كه جنگ بكنند و طرف را از بين ببرند، مقصد اصلى اين بود كه توحيد را در عالم منتشر كنند؛ دين حق را در عالم منتشر كنند. آنها مانع بودند. اينها مى‌ديدند كه اين مانع را بايد برداشت تا به مقصد رسيد. رسول اكرم ـ صلى الله عليه و آله و سلم ـ مقصدشان اين نبود كه مشركين مكه را از بين ببرند؛ يا مشركين جزيره‌العرب را از بين ببرند؛ مقصد اين بود كه دين اسلام را منتشر كنند؛ و حكومت، حكومت قرآن باشد؛ حكومت اسلام باشد. آنها چون مانع بودند از اينكه اين حكومت اسلامى تحقق پيدا بكند، منتهى به جنگ مى‏شد و معارضه، آنها معارضه مى‏كردند با حكومت اسلامى؛ اينها مقابله مى‏كردند... جنگ‌هاى زيادى كه پيغمبر اكرم فرموده است همه براى اين معنا بوده است كه موانع را از سر اين مقصد الهى، مقصد اعلى كه دارند، و آن تحكيم حكومت اسلامى، حكومت ‌الله، حكومت قرآن همه براى اين بود. به‌طورى كه اگر معارض با اين نبودند، معلوم نبود كه جنگى پيش بيايد. معارضه داشتند و نمى‏گذاشتند كه اين حكومت تحقق پيدا بكند، جنگ پيش آمد...»

   صدور انقلاب، بيداري اسلامي
امام خميني (ره) در مورد بيداري اسلام مي‌فرمايد: «... ما مي‌خواهيم اين چيزي كه در ايران واقع شد و اين بيداري كه در ايران واقع شد و خودشان از ابرقدرت‌ها فاصله گرفتند و دست آنها را از مخازن خودشان كوتاه كردند، اين در همه ملت‌ها و در همه دولت‌ها بشود. آرزوي ما اين است. معني صدور انقلاب ما اين است كه همه ملت‌ها بيدار بشوند و هم دولت‌ها بيدار بشوند و خودشان را از اين گرفتاري كه دارند و از اين تحت سلطه بودني كه هستند و از اينكه همه مخازن آنها دارد به باد مي‌رود و خودشان به نحو فقر زندگي مي‌كنند نجات دهند.»

    انقلاب اسلامي الگوي كشورهاي مسلمان
 بزرگ‌ترين دستاورد انقلاب اين بود كه مسلمانان به اين خودباوري رسيدند كه با استقلال و عدم تكيه بر قدرت‌هاي بزرگ دنيا هم مي‌توانند كشور خود را اداره كنند و از طرفي كشور ايران الگوي خوبي براي تمام كشورهاي مسلمان بود. آنها با نمونه‌برداري از انقلاب اسلامي ايران از جا برخاستند و با تأسي به قرآن و شعائر اسلام با مبارزه با حاكمان جائر مملكتشان آنها را بركنار كردند و اداره كشورشان را در دست خود گرفتند.

   وحدت شعار هميشگي امام
 امام خميني (ره ) هميشه در سخنراني‌هايشان مردم را دعوت به وحدت مي‌كرد و مي‌شود گفت وحدت كلمه شعار هميشگي ايشان بود. امام وحدت كلمه را رمز پيروزي انقلاب اسلامي مي‌دانست. و همچنين ايشان اختلافي كه بين شيعه و سني بود را مانع وحدت مي‌ناميد. از ابتكارات امام اين بود كه هفته وحدت را بين مسلمين به‌وجود آورد. از 12 ربيع‌الاول تا 17 ربيع‌الاول (كه بين شيعه و سني در تاريخ تولد پيامبر اختلاف است) را هفته وحدت ناميد.  و همين‌طور امام براي دفاع از مردم فلسطين روز جمعه آخرماه رمضان را روز قدس ناميد.

   روز قدس روز حيات اسلام
«روز قدس... روزي است كه بايد همت كنيد و همت كنيم كه قدس را نجات بدهيم و برادران لبناني را از اين فشارها نجات بدهيم، روزي است كه بايد تمام مستضعفين را از چنگال مستكبرين بيرون بياوريم. روزي است كه بايد جامعه مسلمين همه اظهار وجود بكنند و هشدار بدهند به ابرقدرت‌ها... روز قدس روز اسلام است... روزي است كه اسلام را بايد احيا كرد... و قوانين اسلام در ممالك اسلامي اجرا بشود... در حالي كه اگر مسلمانان در هر مذهبي كه هستند اختلافات‌شان را كنار بگذارند و با يكديگر هم‌سو و هم‌جهت شوند و فقط عليه دشمن واحد خودشان بجنگند كمتر شاهد اين قتل و كشتارهاي بي‌رحمانه خواهيم بود و زودتر مي‌توانند به استقلال برسند.
روز قدس فقط روز فلسطين نيست، روز اسلام است، روز حكومت اسلامي است... روزي است كه بايد به ابرقدرت‌ها فهماند كه ديگر آنها نمي‌توانند در ممالك اسلامي پيشروي كنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اكرم مي‌دانم و روزي است كه بايد ما تمام قواي خودمان را مجهز كنيم و مسلمين از آن انزوايي كه آن‌ها را كشانده بود خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بايستند».

   امام خميني (ره) رهبري جهاني بود
امام خميني فقط رهبر انقلاب اسلامي ايران نبود و مي‌خواستند تمام كشورهاي زير سلطه را از استبداد زورگويان نجات بدهند و در سخنراني‌ها به آنها خط مشي مي‌دادند:
«از همه‌ كشورهاى زير سلطه، براى به دست آوردن آزادى و استقلال، كاملاً پشتيبانى مى‌نماييم و به آنان صريحاً مي‌گوييم كه حق گرفتنى است، قيام كنيد و ابرقدرت‌ها را از صحنه‌ تاريخ و روزگار براندازيد. من بار‌ها گفته‌ام و هم‌اكنون هشدار مي‌دهم كه اگر شرق ستم‌كشيده و آفريقا به خودشان متكى نباشند، تا ابد گرفتارند».

   مسلمانان فرياد هيهات منا الذله سر مي‌دهند
و امروز بعد از گذشت 36 سال از انقلاب اسلامي ايران شاهديم كه در مصر، ليبي، الجزاير، فلسطين اشغالي، غزه، لبنان، سوريه، عراق، بحرين و يمن همه مسلمانان به‌پا خاسته‌اند و فرياد «هيهات منا الذله» سرداده‌اند و نمي‌خواهند زير سلطه ستمگران باشند و خواهان حكومت اسلامي هستند و اين قتل و كشتاري كه در كشورهايي مثل يمن، عراق و سوريه شاهد آن هستيم علتش اين است كه كشورهاي ستمگر نمي‌خواهند كه اين كشورها به استقلال برسند. و چون اسلام را عامل اصلي اين تحركات مسلمانان مي‌دانند با اختلافي كه در بين مسلمانان انداخته‌اند و با تأسيس فرقه‌هاي ضاله و منحرفي مثل طالبان و داعش و... مي‌خواهند هم اين تحركات را سركوب كنند و هم چهره بدي از اسلام را به مردم جهان معرفي كنند و هم با اين‌كار از نفوذ انقلاب اسلامي به كشورهاي ديگر جلوگيري نمايند.

   وحدت، لازمه بقاي بيداري اسلامي
در حالي كه اگر مسلمانان در هر مذهبي كه هستند اختلافات‌شان را كنار بگذارند و با يكديگر هم‌سو و هم‌جهت شوند و فقط عليه دشمن واحد خودشان بجنگند كمتر شاهد اين قتل و كشتارهاي بي‌رحمانه خواهيم بود و زودتر مي‌توانند به استقلال برسند.

   دولت و ملت، همدلي و همزباني
امسال بعد از گذشت 26 سال از رحلت امام خميني (ره)، مقام معظم رهبري آيت‌الله خامنه‌اي رهبري كه بعد از امام سكاندار كشتي انقلاب اسلامي است هنوز هم وحدت و همدلي را عامل پيشرفت كشور‌مان و مسلمانان ديگر جهان مي‌داند همانطور كه در پيام نوروزي كه امسال داشتند مردم و دولت را به همدلي و همزباني دعوت كردند.
پيام نوروزي امام خامنه‌اي: من اين شعار را براي امسال انتخاب كردم: دولت و ملت، همدلي و هم‌زباني. اميدواريم اين شعار در عمل تحقق پيدا كند و هر دو كفه‌ اين شعار، يعني ملت عزيزمان، ملت بزرگمان، ملت با همت و با شجاعت‌مان، ملت بصير و دانايمان، و همچنين دولت خدمتگزار بتوانند به اين شعار به معناي حقيقي كلمه عمل بكنند و آثار و نتايج آن را ببينند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار