کد خبر: 455458
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۲
«جوان» از عواقب سفرهاي حرام گزارش مي‌دهد
زهرا چيذري
در شرايطي كه انواع و اقسام تورهاي گردشگري كشورهاي آسياي ميانه و جنوب شرق آسيا مدت‌هاست مرز هنجارها را شكسته و از حريم‌هاي اخلاقي عبور كرده است، در سكوت تمامي مسئولان فرهنگي- سياسي كشور، دلسوزان عرصه سلامت پيش‌قدم شده و در رابطه با «بيماري ايدز» كه حالا سوغات برخي از مسافران دوبي، آنتاليا و كشورهاي آسياي ميانه شده است، هشدار داده‌اند. 

مدت‌هاست كه سفر خارجي به تايلند، ارمنستان، آنتاليا، دوبي، تركيه و برخي ديگر از كشورهاي آسياي جنوب شرقي و آسياي ميانه علاوه بر نمادي از نمايش ثروت در جامعه، چالش‌هاي اخلاقي و فرهنگي متعددي را موجب شده‌اند. 

سفر با نيت حرام!
مسافران اين مقصد‌ها اغلب جواناني هستند كه ترجيح مي‌دهند مجردي به تايلند، ارمنستان، دوبي و آنتاليا بروند؛ كشورهايي كه برخي به هيچ وجه خوشنام نيستند و ديگر همه مي‌دانند چرخ صنعت توريسم برخي از آنها با فساد مي‌چرخد. با اين وجود از صفحات جرايد كشور گرفته تا سايت‌هاي اينترنتي، انواع و اقسام تورهاي اين‌چنيني تبليغ مي‌شود و هر روز تعداد قابل توجهي از جوانان مي‌روند تا به نظر خودشان تجربه‌اي متفاوت از سفر را بچشند! 

اما دكتر حميد عمادي عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران درباره افرادي كه به دوبي، آنتاليا، كشورهاي آسياي ميانه و برخي كشورهاي ديگر سفر كرده و به علت رفتارهاي غير‌اخلاقي، ايدز سوغات آورده‌اند، هشدار داده است. اين سفرها در حالي همچنان انجام مي‌شود كه مطابق فتواي تمامي مراجع، سفر براي فعل حرام يا سفري كه مفسده‌اي به همراه دارد از مصاديق سفر معصيت و حرام است. 

تجربه‌اي با طعم سوسك!
شواهد و گفت‌وگوهاي خبرنگار «جوان» با بسياري از افرادي كه تجربه چنين تورهايي را دارند بيانگر آسيب‌هاي كلاني است كه بر سر راه جوانان كشورمان تور پهن كرده‌اند. 

مليكا دختري ۲۵ ساله است كه به همراه دوستان جوانش به تايلند سفر كرده است. تورهاي گردشي خارج كشور فقط شامل وعده صبحانه است و در كشورهايي مانند تايلند و ارمنستان كه غالب مردمشان غير‌مسلمان هستند، مشكلات از خورد و خوراك شروع مي‌شود. 

حرف‌هاي مليكا و دوستانش بيانگر آن است كه گردشگران در اين سفر علاوه بر ارتكاب رفتارهايي خلاف شرع و اخلاق، تحت‌تأثير جو حاكم و گروه همسال، برخي رفتارهاي هنجار شكن را نيز از خود بروز مي‌دهند.
 
نمونه اين هنجار‌شكني را مي‌توان در خوردن حشراتي نظير سوسك يا كرم كه از غذاهاي معمول مردم تايلند است مشاهده كرد. تجربه‌اي كه آنها هرگز دوست ندارند تكرار شود. پارك آبي شهر پاتايا يكي از جاذبه‌هاي توريستي تايلند است كه براي ورود به آن بايد نيمه عريان بود. 

اما شايد اين بهترين قسمت ماجرا باشد، چراكه حضور گردشگران ايراني در ديسكوهاي اين كشورها و انجام بسياري از رفتارها و مسائل غير‌اخلاقي ديگر تصوير ايران و ايراني را در ذهن شهروندان اين كشورها مخدوش نموده است.
 
ارمنستان و ساير كشورهاي تازه استقلال يافته شوروي سابق نيز وضعيت مشابهي دارند و مهمترين جاذبه گردشگري آنها ديسكوها يا مراكز خريدي است كه جيب ايراني‌ها را خالي مي‌كند و با وجود گزارش‌هايي كه از آسيب‌هاي اين تورها به گوش مي‌رسد، اما هيچ نهاد يا سازماني بر اين تورها و اتفاقاتي كه در آنها روي مي‌دهد، نظارت ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار