جوان آنلاین: این رسانه خبری-تحلیلی افزود: «ایلان ماسک» آشکارا نشان داده است که طرفدار تعرفههایی نیست که بازارهای جهانی را دچار تزلزل کرده است. مدیرعامل تسلا آخر هفته را صرف انتقادهای غیرمستقیم از تعرفههای متقابل رئیسجمهور و درگیری با «پیتر ناوارو» مشاور ارشد تجاری ترامپ کرد.
به گزارش ایرنا، روزنامه واشنگتنپست هم گزارش داد که ماسک آخر هفته بهصورت شخصی از ترامپ درخواست کرده تا طرح گسترده تعرفهای خود را لغو کند، اما موفق به این کار نشده است.
طبق این گزارش، روز دوشنبه، همزمان با سقوط بازارهای جهانی برای سومین روز متوالی بهدنبال پافشاری دولت ترامپ بر تعرفههای متقابل، ماسک ویدیویی از «میلتون فریدمن» اقتصاددان مشهور، منتشر کرد که در آن از مزایای تجارت آزاد تمجید میشود.
بیزینس اینسایدر آورده است که ایلان ماسک مدتهاست که مخالف تعرفهها است، حتی زمانی که این تعرفهها به نفع کسبوکارهای خودش بودهاند. سال گذشته، این میلیاردر علیه تعرفه ۱۰۰ درصدی رئیسجمهور «جو بایدن» بر خودروسازان چینی اعتراض کرد. آن تعرفهها شرکت خودروسازی بی وای دی (BYD) چین را از بازار آمریکا کنار گذاشت.
ماسک در آن زمان گفته بود: تسلا بدون هیچ تعرفه یا حمایت ویژهای در بازار چین رقابت بسیار خوبی دارد. در کل، من طرفدار نبودن تعرفهها هستم.
اگرچه تسلا نسبت به رقبای خود آمادگی بیشتری برای مقابله با مالیات ۲۵ درصدی بر خودروهای وارداتی که هفته گذشته اجرایی شد دارد، اما تعرفههای جدید هزینه قطعات وارداتی تسلا به آمریکا را افزایش خواهد داد. براساس اسناد قانونی، حدود ۲۵ درصد از قطعات خودروی مدل Y خارج از ایالات متحده تولید میشوند و ماسک هشدار داده که تأثیر این تعرفهها بر شرکتش قابلتوجه خواهد بود.
این گزارش با اشاره به نگرانی فزاینده ماسک از تعرفهها تاکید دارد: تسلا مانند دیگر شرکتهای آمریکایی، به زنجیره تأمین جهانی وابسته است —، اما این شرکت بهطور ویژه به چین به عنوان دومین بازار بزرگ تسلا و محل کارخانه عظیم آن متکی است. این وابستگی، تسلا را به هدف مناسبی برای اقدامات تلافی جویانه دولت چین تبدیل میکند.
کارشناسان هشدار دادهاند که تشدید جنگ تجاری با چین میتواند مصرفکنندگان چینی را به دور شدن از تسلا و خرید برندهای داخلی سوق دهد. همچنین تسلا با رقابت شدیدی از سوی رقبا مواجه است و در رقابت برای تبدیل شدن به بزرگترین خودروساز برقی جهان، از بی وای دی عقب افتاده است.