جوان آنلاین: فیلم تلاش دارد تا نوعی الگوسازی وطنی را در مسیر داستانی به ذهن مخاطب سنجاق کند. از تثبیت کهنالگوی ابرقهرمان وطنی که همانگونه که در ابتدای داستان گفته میشود قرار است در مقابل الگوهای جهانی این حوزه نظیر بتمن و سوپرمن و ... قرار بگیرد تا المانهای رایج و ظریف ملی مستتر در دل داستان، تماما در خدمت این تعریف قرار میگیرند؛ حتی اشاره به «روح جنگل» که برگرفته از دنیای سینمایی میازاکی است نیز تاحدود بسیاری ایرانیزه شده و برای مخاطب داخلی، جاذبههای جدیدی دارد. همچنین استفاده از صداهای آشنا و محبوب نیز دیگر قابلیت فیلم است که بسیار بر بدنه اثر نشسته و برای مخاطب دلنشین است.
بهرهمندی از این زبان در کنار برخورداری از استانداردهای جهانی سبب شده تا «بچه زرنگ» بهراحتی بتواند برای مخاطبان جهانی نیز غافلگیریهایی به همراه داشته باشد. این کاربرد سبب میشود تا همانگونه که عنوان شد این اثر را طلیعهدار ورود صنعت انیمیشنسازی کشور به دورانی تازه بنامیم که از قابلیت بالایی برای جذب مخاطب داخلی و خارجی برخوردار است.
فیلم طبق استانداردهای متعارف این حوزه، ریتم تندی در داستانگویی دارد و از غلظت روایی بالایی برخوردار است. سکانسها طولانی نیستند و این رویکرد، اشتیاق مخاطب را برای دنبالکردن قصه بیشتر میکند. این تدبیر در کنار طراحیهای بصری هوشمندانه و ظریف سبب میشود تا تعلیق بهخوبی در مخاطب بنشیند و وی را به تماشای ادامه داستان ترغیب کند.
یکی از رویکردهای خوب «بچه زرنگ»، استفاده از نماهای بیرونی متعدد است که این فضاهای متکثر به دلیل لوکیشنهای متفاوت خود، برای مخاطب باورپذیرتر مینمایند. مخاطب در طول داستان، بارها از فضای جنگلی به سمت جامعه شهری غلیان دارد و در هر جابجایی، با مظاهری از فضای داستانی متناسب با آن لوکیشن روبهرو میشود که همین اتفاق، تنوع مضمونی خوبی به کلیت اثر میدهد.
در این انیمیشن، مخاطب با مظاهر درستی از شخصیتپردازی مواجه است. وجوه شیطنت و بیشفعالی که در این سالها به عنوان یکی از شاخصههای شخصیتی اصلی بچهها تبدیل شده، در این اثر در حکم پیشرانی محرک است که داستان را به جلو میبرد. تلفیق این روحیه با رویاسازیهایی که خاص این گونه سینمایی است، داستان را متکاملتر کرده و میزان رضایت مخاطب را بالاتر میبرد.
«بچه زرنگ» که پس از موفقیت در گیشه در فیلم نت اکران آنلاین شده است، تفسیر نوینی از حیات ابرقهرمانی در سطح ملی است. انگارههای این روحیه قابل تفسیر هستند و از پشتوانههای دراماتیک خوبی بهره میبرند که سبب میشود تا مخاطب، همراهی بهتر و موثرتری با این اثر نشان دهد. همچنانکه این اثر در جشنواره، با اقبال بسیار خوبی همراه شد و توانست در اکران عمومی، بسیار فراتر از انتظار ظاهر شود و بتواند رکوردهای خوبی را به نام خود سند بزند که ازجمله آنها میتوان به عناوین «پرمخاطبترین» و «پرفروشترین» انیمیشن تاریخ سینمای ایران اشاره کرد. با این پرداخت، قطعا روند انیمیشنسازی در کشور با استانداردهای بالاتری همراه خواهد شد و مخاطبان فراسرزمینی آن، بسیار بیشتر از هر زمان دیگری خواهند بود.