کد خبر: 1275818
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
گسترش فروشگاه‌های مجازی به مصرف‌زدگی خانواده‌ها دامن زده است
نمی‌خواهیم بگوییم که فقط دختران و زنان خانواده اهل خرید هستند، اما واقعیت این است که خرید یکی از علاقمندی‌های اصلی بانوان است
فاطمه صبور
جوان آنلاین: نمی‌خواهیم بگوییم که فقط دختران و زنان خانواده اهل خرید هستند، اما واقعیت این است که خرید یکی از علاقمندی‌های اصلی بانوان است و دقیقاً به دلیل همین تمایل، فروشندگان آنلاین بیشترین هم و غم خود را بر ایجاد اعتیاد به خرید در میان دختران و زنان گذاشته‌اند. از سویی با پیشرفت فناوری‌های ارتباطی و گسترش اینترنت، بخش اعظمی از خرید‌ها به سمت آنلاین و غیرحضوری رفته و گسترش فروشگاه‌های مجازی به مصرف‌زدگی خانواده‌ها دامن زده که این تغییر باعث شده است خرید آنلاین برای زنان جذاب‌تر و راحت‌تر از گذشته شود. آمار‌ها نشان می‌دهد زنان بخش بزرگی از مشتریان خرید آنلاین را تشکیل می‌دهند، چراکه خرید آنلاین به آنها این امکان را می‌دهد بدون نیاز به بیرون رفتن از خانه به راحتی خریدشان را انجام دهند و در زمان و انرژی خود صرفه‌جویی کنند، اما لازم است پیش از خرید، تحقیقات زیادی انجام دهند. نظرات دیگران را مطالعه و قیمت‌ها را مقایسه کنند و تنها زمانی که مطمئن شدند، اقدام به خرید کنند. یکی از شگرد‌هایی که خرید آنلاین را جذاب‌تر می‌کند «تخفیف‌های ویژه» است. به همین دلیل ترس از افزایش قیمت‌ها باعث می‌شود خرید‌های غیرضروری انجام شود. این پدیده به نوعی به «خرید از ترس گران شدن» معروف است. زنان با دیدن تخفیف‌ها احساس می‌کنند فرصت خوبی برای خرید پیدا کرده‌اند، حتی اگر امروز نیازی به محصول نداشته باشند. به این ترتیب شاهد شکل‌گیری اعتیاد نوظهوری با عنوان خرید آنلاین در میان بانوان هستیم! از سویی دورهمی‌های دوستانه یا فامیلی از مواردی است که در میان بانوان بسیار رایج است، اما گاهی این جمع‌های پر از گفتگو و شوخی از شکل درست و هدف صحیح خود فاصله می‌گیرد و به مقایسه‌های اجتماعی منتهی می‌شود. گاهی «چشم و هم‌چشمی» به‌طور ناخودآگاه وارد بازی می‌شود. به همین دلیل بسیاری از زنان برای آنکه در جمع دوستان یا خانواده بدرخشند، کالا‌هایی را می‌خرند که در آن دورهمی صحبت شده بود یا لباس‌هایی را می‌پوشند که در شبکه‌های اجتماعی برند شده است تا بیشتر مورد توجه حاضران آن دورهمی قرار بگیرند!
همین رفتار‌ها انگیزه‌ای می‌شود تا زنان خرید‌های آنلاین را فقط برای این انجام دهند که ثابت کنند از دیگران عقب نیفتاده‌اند یا حتی به نوعی ژست خاص بودن بگیرند. مثلاً ممکن است کالای خاصی که در یک جمع فامیلی یا دوستانه بحث شده بود را بخرند، تنها برای اینکه احساس کنند بخشی از آن گروه هستند، یا از طرف دیگر نشانه ژست و خودنمایی از تغییر خرید سنتی به خرید آنلاین است! این را هم می‌توان نوعی فشار اجتماعی نام گذاشت، غافل از اینکه این فشار‌های اجتماعی می‌تواند پیامد‌های اقتصادی زیادی به همراه داشته باشد. خرید‌های غیرضروری و هیجانی که منجر به ایجاد مشکلات مالی در خانواده می‌شود. حتی ممکن است این خرید‌ها باعث اختلافات با همسر یا دیگر اعضای خانواده شوند، چراکه به بودجه خانواده لطمه می‌زند. 
بنابراین لازم است زنان در خرید‌های آنلاین به این فشار‌های اجتماعی توجه نکنند و خرید‌های خود را با دقت و برنامه‌ریزی انجام دهند تا از بروز مشکلات اقتصادی و خانوادگی جلوگیری کنند. 
باید پذیرفت، خرید آنلاین، مثل هر کاری نیاز به آگاهی و برنامه‌ریزی درست دارد. وقتی می‌خواهیم خرید آنلاین انجام بدهیم، اول باید بدانیم آن کالا نیاز واقعی ماست یا تحت تأثیر محیط و جمع به خرید تبدیل شده است. بر همین اساس برای جلوگیری از خرید‌های غیرضروری و هیجانی، باید یاد بگیریم خریدهای‌مان را مدیریت کنیم، نه اینکه تحت تأثیر تخفیف‌ها یا صحبت‌های دیگران خرید کنیم. در نهایت باید گفت نه تنها بانوان بلکه تمامی خریداران باید بیاموزند چگونه خرید‌های آنلاین خود را مدیریت کنند، در چه مواقعی از تخفیف‌ها بهره ببرند و چگونه از خرید‌های هیجانی جلوگیری کنند.
برچسب ها: زنان ، نقش زن ، خرید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار