جوان آنلاین: کانال تلگرامی «مهارتهای مدیریت» یادداشتی از مرتضی جوشقانی را به اشتراک گذاشت. او نوشته است: اجرای برنامههای رفاهی موفق میتواند تا حد زیادی به افزایش «حمایت سازمانی ادراکشده» در کارکنان کمک کند که در نهایت منجر به افزایش ماندگاری پرسنل و بهرهوری سازمان میشود. گاهی اوقات مدیران سازمان در جلسات خود در مورد نوع پاداشها و سبدهای جبران خدمت تصمیمگیری میکنند. آنها عمدتاً بهصورت ناخودآگاه و البته غیرعمد با اولویت به نیازهای خود یا اطرافیانشان، سعی در تعریف تنوع سبدهای رفاهی یا پاداش را دارند و این در حالی است که شاید موردپسند و نیاز سایر کارکنان نباشد.
به خاطر دارم، واحد منابع انسانی در یکی از شرکتهای در ارتباط با بنده بهمنظور فراهمسازی امکان حضور کارکنان و خانواده ایشان در یک رستوران خوب و ایجاد فضایی شاد و ماندگار به هر یک از آنها ژتون غذا از چند رستوران درجه یک و عالی، هدیه کرد تا بتوانند فارغ از دغدغه هزینه غذا از خود و خانوادهشان پذیرایی کنند. مطلع شدند، یکی از پرسنل اقدام به فروش ژتونهای رستوران زیر قیمت واقعی کرده است که این موضوع منجر به پیگیری و برخورد مدیریت منابع انسانی آن سازمان شد. اما بعد از پیگیری و بازخواست فرد کارمند، مشخص شد که نیاز فرزند ایشان به ترمیم دندان و رفع پوسیدگی بسیار بیشتر از تمایل ایشان به حضور در یک رستوران شیک بوده است.
لذا باید پذیرفت، سازمانها از طیف متنوعی از افراد تشکیل شده است که ذائقه، سلیقه، نیازها و ترجیحات آنها کاملاً با یکدیگر متفاوت است. نیازهای هر گروه از کارکنان به موضوعات بسیار زیادی بالاخص مشکلات اقتصادی و معیشتی آنها مرتبط است. هرچند واقعاً نمیتوان راه و روشی را پیدا کرد که همه را راضی نگه داشت ولی میتوان سطح رضایت را افزایش داد. از نظرسنجی غافل نشوید. خود کارکنان میتوانند نقش بسزایی در شناسایی نیازهای خود داشته باشند و طبیعتاً نظرسنجی از آنها میتواند ریسک مخالفت و اعتراض آنان را نیز کاهش دهد.
بهترین راهحل این مسئله تهیه سبد انتخابی است بهگونهای که بتوان اکثر نیازهای کارکنان را در آن سبد مورد توجه قرار داد؛ و طبیعتاً این سبدها باید حداقل سالی یکبار مورد بازنگری و بهروزرسانی قرار گیرد. درنهایت پیشنهاد ما تعریف یک منوی رفاهیات است. بهگونهای که کارکنان بتوانند خود، نیازهای رفاهیشان را انتخاب کنند. هرچند این موضوع منجر به افزایش بار کاری واحد منابع انسانی یا امور قراردادها در عقد قرارداد با تأمینکنندگان و پیمانکاران بیرونی میشود لیکن اتفاق نوآورانهای است که رضایت بالایی به همراه دارد.
بهطوركلي، در طراحي سازوكارهاي پاداش بهجز جذابيت خود پاداش، بد نيست كاركنان را هم در انتخاب آن پاداش جذاب مشاركت داشته باشند.