کد خبر: 1239797
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه گفت: فهرست نزدیک به ۱۲۰ نفر از تروریست‌هایی که خود را به قوم شریف کرد منتسب می‌کنند نیز برای استرداد به عراق ارسال شده و به زودی محاکمه آنان نیز برگزار خواهد شد.

جوان آنلاین: «کاظم غریب‌آبادی» در سفر به استان البرز و با شرکت در نشست شورای قضایی استان که با حضور رئیس کل دادگستری استان برگزار شد، ضمن تشریح مأموریت‌های معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، دیپلماسی قضایی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این معاونت عنوان کرد.

به گزارش تسنیم، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در ادامه به تبیین مأموریت‌های این معاونت در حوزه اتباع بیگانه، معاضدت قضایی، استرداد مجرمین، انتقال محکومین و پیگیری امور قضایی ایرانیان خارج از کشور پرداخت و متذکر شد: طبق آمار نزدیک به ۹۵ درصد از زندانیان خارجی در کشور را اتباع افغانستان تشکیل می‌دهند که پیگیری‌های لازم برای انتقال محکومان واجد شرایط بر اساس توافقنامه دوجانبه در حال انجام است و امیدواریم امسال به نتیجه برسد.

دبیر ستاد حقوق بشر در بخش دیگری از اظهاراتش افزایش توانمندی‌های دفاعی در حوزه صنایع موشکی و پهپادی، توانمندی‌های هسته‌ای با توجه به خودکفایی در چرخه سوخت هسته‌ای و غنی‌سازی و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را در پرتو وحدت ملی و تدابیر داهیانه مقام معظم رهبری از عوامل اقتدار جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: این سه حوزه همان حوزه‌هایی هستند که دشمنان مبادرت به اعمال تحریم‌هایی کرده‌اند تا حوزه‌های قدرت ما را کنترل یا محدود کنند، اما کاملاً شکست خورده‌اند، هر چند باید تلاش‌ها برای خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها با استفاده از ظرفیت‌های مختلف با قوت ادامه داد.

غریب‌آبادی همچنین مقوله «حقوق بشر» را ابزار کشور‌های غربی برای تحت فشار قرار دادن کشور‌های مستقل مانند جمهوری اسلامی دانست و بیان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر، حمایت و ارتقای حقوق بشر در داخل کشور مبتنی بر موازین اسلامی و قانون اساسی است. دبیر ستاد حقوق بشر در همین راستا از همکاران قضایی خواست تا توجه ویژه‌ای به تکریم مراجعه‌کنندگان و اجرای عدالت و تحقق حقوق شهروندی و حقوق بشر داشته باشند.

غریب‌آبادی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه تروریسم پرداخت و اظهار داشت: تا پایان سال جاری برای تمامی گروه‌های تروریستی پرونده تشکیل خواهد شد و استرداد آنان از کشور‌های خارجی مربوطه درخواست می‌شود؛ گام بعدی نیز محاکمه تروریست‌هاست.

وی افزود: در این راستا، هر چند با تاخیر، دادگاه رسیدگی به پرونده گروهک تروریستی منافقین و سران و اعضای آن تشکیل شد و جلسه پانزدهم آن هفته گذشته برگزار شد. فهرست نزدیک به ۱۲۰ نفر از تروریست‌هایی که خود را به قوم شریف کرد منتسب می‌کنند نیز برای استرداد به عراق ارسال شده و به زودی محاکمه آنان نیز برگزار خواهد شد. در زمینه اعضای گروهک تروریستی داعش و گروهک‌های تکفیری و سایر تروریست‌ها نیز اقدامات قضایی و اطلاعاتی برای شناسایی گسترده آن‌ها انجام شده و ضمن تقاضای استرداد آنها، رسیدگی به جرایم آن‌ها نیز آغاز خواهد شد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در ادامه با اشاره به تشکیل کمیته قضایی مشترک برای مقابله با تروریسم بین ایران و عراق نیز بیان کرد: هم اکنون سوریه نیز به این کمیته اضافه شده و در حال مذاکره هستیم که روسیه و افغانستان نیز به این کمیته اضافه شوند که امیدواریم تا مهرماه سال جاری، کمیته پنج جانبه در این زمینه تشکیل شود.

وی همچنین به اعلام تشکیل مجتمع قضایی ویژه امور بین الملل با عنوان «مجتمع قضایی ۲۶» با هدف تمرکز، هماهنگی و تسریع در رسیدگی به جرایم و دعاوی دارای جنبه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ساختار این مجتمع در دادگستری استان تهران ابلاغ شده است و به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد.

غریب‌آبادی در پایان این نشست به برخی سؤال‌های مطروحه حقوقی و قضایی پاسخ داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار