کد خبر: 1239643
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰

جوان آنلاین: اعضای ناتو در پایان هفتادوپنجمین نشست خود علاوه بر اجماع بر سر مقابله با روسیه در خاک اوکراین، ایران و چین را نیز به جنگ‌افروزی در اروپا متهم کردند. تهران و پکن در واکنش تند، این ادعا‌ها را بی‌اساس دانستند و مسکو هشدار داد که پاسخ قاطعی به تهدیدات ناتو خواهد داد؛ نشستی که نشان داد غربی‌ها تمایلی برای تعامل سازنده با شرقی‌ها ندارند که می‌تواند به تشدید تنش‌ها در مناطق مختلف منجر شود. 
درحالی که مقامات روسیه خواستار توقف حمایت‌های غرب از اوکراین و آمدن بر سر میز مذاکره هستند، امریکا و متحدانش همچنان به ماجراجویی‌های خود در اروپا ادامه می‌دهند. هفتادوپنجمین نشست سران ناتو که روی جنگ اوکراین متمرکز شده بود پس از دو روز در واشینگتن به کار خود پایان داد و اعضا با اعلام کمک ۴۰میلیارد دلاری به اوکراین در سال آینده، بار دیگر روسیه را بزرگ‌ترین تهدید این ائتلاف نظامی اعلام کردند. 
به گزارش رویترز، اعضای ناتو روز پنج‌شنبه در بیانیه پایانی خود تأکید کردند: «ناتو از مسیر برگشت‌ناپذیر به سوی ادغام اوکراین در جامعه یورو-آتلانتیک، از جمله عضویت در ناتو حمایت می‌کند.» ناتو همچنین اعلام کرد که قصد دارد دفتری برای هماهنگی ارائه تسلیحات نظامی و آموزش نیرو‌های اوکراینی دایر کند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: «ما همچنین پروژه‌ای را برای هماهنگی پشتیبانی نظامی و آموزش برای اوکراین راه‌اندازی خواهیم کرد.» در بیانیه ناتو آمده است: «ما از همه کشور‌ها می‌خواهیم که هیچ‌گونه کمکی به تجاوز روسیه نکنند. ما همه کسانی را که جنگ روسیه در اوکراین را تسهیل و در نتیجه طولانی می‌کنند، محکوم می‌کنیم. ما مصمم به محدود کردن و مقابله با اقدامات تهاجمی روسیه و مقابله با توانایی آن در انجام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده نسبت به ناتو و متحدان هستیم.»
بیانیه ناتو در حمایت قاطع از اوکراین، خشم مقامات روسیه را برانگیخته است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با اشاره به بیانیه ضدروسی ناتو تأکید کرد که روسیه آماده پاسخگویی مناسب به هرگونه تهدید این ائتلاف نظامی است. پسکوف همچنین هشدار داد که استقرار موشک‌های دوربرد امریکا در آلمان منجر به جنگ سرد میان روسیه و غرب می‌شود. 

 انگشت اتهام علیه ایران و چین 
رهبران کشور‌های عضو ناتو، علاوه بر سیاست‌های تهاجمی علیه روسیه، همکاری‌های نظامی بلاروس، چین، کره شمالی و ایران با روسیه را محکوم کردند. در این بیانیه آمده که همکاری‌های نظامی- فنی ایران با روسیه خطر تشدید چشمگیر اوضاع را به‌دنبال دارد. ناتو تأکید کرده که ایران و کره شمالی با حمایت نظامی مستقیم از روسیه، از جمله دادن مهمات، موشک و پهپاد به مسکو، «به جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین دامن می‌زنند.» همچنین، سران ناتو در بیانیه‌ای شدید‌اللحن حمایت‌های چین از روسیه در جنگ علیه اوکراین را به‌شدت محکوم و اعلام کردند پکن از طریق «مشارکت بدون محدودیت» خود با روسیه و همچنین حمایت گسترده از پایگاه صنعتی دفاعی این کشور، به یک عامل تعیین‌کننده در جنگ تبدیل شده است. در این بیانیه گفته شده اقدامات چین «تهدیدی را که از طرف روسیه متوجه همسایگان این کشور و امنیت یورو-آتلانتیک است، افزایش می‌دهد.» کشور‌های عضو ناتو از چین خواستند به عنوان یک عضو شورای امنیت سازمان ملل که مسئولیتی ویژه در حمایت از اهداف و اصول منشور این سازمان دارد، به حمایت مادی و سیاسی خود از جنگ روسیه علیه اوکراین پایان دهد. 
کشور‌های غربی در دو سال گذشته بار‌ها با اتهام‌زنی به ایران و چین مدعی شده‌اند که این کشور‌ها کمک‌های تسلیحاتی به روسیه انجام می‌دهند که این ادعا از سوی مقامات دو کشور تکذیب شده است. 
اتهامات واهی سران ناتو، واکنش تند تهران و پکن را در پی داشته است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز پنج‌شنبه به این بیانیه ناتو واکنش نشان داد و ادعای کمک نظامی تهران به روسیه در جنگ اوکراین را «بی‌پایه و اساس و مردود» خواند. ناصر کنعانی گفت: «آنچه در اوکراین شاهد هستیم «نتیجه سیاست‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز ناتو با محوریت امریکا است.» او بار دیگر ادعا کرد که ایران «هرگز» در جنگ اوکراین پهپادی در اختیار روسیه قرار نداده و کماکان بر حل‌وفصل سیاسی این بحران و برقراری صلح پایدار تأکید دارد. 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز به ادعا‌های دبیرکل ناتو واکنش نشان داد و هشدار داد که این ائتلاف دست از اتهام‌زنی‌های تحریک‌آمیز و تکرار دروغ‌های واشینگتن بردارد. جیان گفت: «چین با تهمت‌ها و حملات ناتو به چین و نیت این ائتلاف که می‌خواهد تقصیرات را به گردن دیگران بیندازد، شدیداً مخالف است. ناتو به این بهانه می‌خواهد از چین استفاده کند تا ائتلاف را به سمت شرق در منطقه آسیا-آرام گسترش و تنش‌های منطقه‌ای را افزایش دهد.» به گزارش دویچه‌وله، سخنگوی هیئت چین در اتحادیه اروپا نیز در واکنش به بیانیه ناتو گفت: «ناتو باید از لفاظی‌ها و تبلیغات خود برای به اصطلاح تهدید چین و تحریک برای ایجاد تنش و رقابت دست بردارد و بیشتر در جهت کمک به صلح و ثبات جهانی تلاش کند. همه می‌دانند که چین خالق بحران اوکراین نیست. موضع چین در مورد اوکراین آشکار و علنی است.»
مواضع تند ناتو علیه روسیه، چین و ایران نشان داد که غربی‌ها تمایلی برای حل مشکلات با شرقی‌ها ندارند. این تقابل‌ها نه‌تن‌ها کمکی به حل بحران اوکراین نمی‌کند بلکه به تشدید تنش‌ها دامن می‌زند.

برچسب ها: مسکو ، تهران ، پکن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار