کد خبر: 1239642
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
پس از برگزاری نشست چهارجانبه بین دیوید بارنیا رئیس موساد، ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا)، عباس کامل رئیس دستگاه اطلاعات مصر و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر، روزنامه صهیونیستی «معاریو» نوشت که پیشرفت‌هایی در مذاکرات جاری در دوحه برای دستیابی به توافق با حماس حاصل شده و تلاش‌هایی برای رفع اختلافات در مسائل مهم در جریان است.
مهرزاد اصغریان

جوان آنلاین: برخی اخبار از پیشرفت مذاکرات میان حماس و صهیونیست‌ها در دستیابی به توافق آتش‌بس حکایت دارند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم همچنان تأکید دارد که جنگ تا حصول نتایج مدنظر وی ادامه خواهد داشت. در چنین شرایطی، مقاومت فلسطین ضمن اشاره به کارشکنی نتانیاهو معتقد است که وی یک بار دیگر مانع از حصول توافق شده است. 

پس از برگزاری نشست چهارجانبه بین دیوید بارنیا رئیس موساد، ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا)، عباس کامل رئیس دستگاه اطلاعات مصر و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر، روزنامه صهیونیستی «معاریو» نوشت که پیشرفت‌هایی در مذاکرات جاری در دوحه برای دستیابی به توافق با حماس حاصل شده و تلاش‌هایی برای رفع اختلافات در مسائل مهم در جریان است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا هم در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان پیشرفت‌هایی برای دستیابی به آتش‌بس میان اسرائیل و حماس داشته‌اند و نشانه‌ها مثبت‌تر از ماه‌های اخیر است. این مقام امریکایی تصریح کرد: «می‌خواهم بگویم که فوراً این توافق به دست خواهد آمد و در زمان دور نیز نخواهد بود.» سالیوان گفت که مقامات امریکایی در منطقه مشغول بررسی جزئیات یک توافق هستند. هفته گذشته یکی از افراد مطلع از این مذاکرات گفته بود که حماس دیگر با پیشنهاد آتش‌بس مورد حمایت امریکا برای توقف درگیری غزه مخالفتی ندارد. مقامات امریکایی تأکید دارند که آتش‌بس غزه می‌تواند به توقف دائمی درگیری‌هایی منجر شود که علاوه بر آشفتگی‌های منطقه‌ای، حتی به تلاش بایدن برای انتخاب مجدد در نوامبر هم لطمه می‌زند. 
 

پافشاری بر ادامه جنگ
رویترز با اشاره به برخی تحرکات در روند آتش‌بس اعلام کرد که اسرائیل و مصر درباره نصب یک ساختار نظارتی برای جلوگیری از قاچاق در مرز مصر و غزه به عنوان بخشی از توافق آتش‌بس گفتگو کرده‌اند. در واقع، این اقدامی است که به صهیونیست‌ها اجازه می‌دهد به عنوان بخشی از توافق از نوار غزه خارج شوند. با این همه، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز به نقل از یکی از چهره‌های این رژیم اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو بند‌هایی به طرح پیشنهادی واسطه‌ها اضافه کرده که ممکن است مذاکرات را بار دیگر به بن‌بست بکشاند. به همین دلیل، تلاش‌های میانجیگران به دلیل خودداری نتانیاهو از پاسخگویی به درخواست‌های حماس برای توقف جنگ با مشکل مواجه شده است، به ویژه که ششم ماه مه (۱۷اردیبهشت)، گروه‌های مقاومت فلسطینی با پیشنهاد مصر و قطر برای توقف جنگ و مبادله اسیران موافقت کرده بودند، اما رژیم صهیونیستی آن را رد کرد و مدعی شد که این پیشنهاد، انتظارات تل‌آویو را برآورده نمی‌کند و حمله به شهر رفح در جنوب نوار غزه را آغاز کرد که با مخالفت جامعه جهانی مواجه شد. قبل از این نیز برخی مسئولان صهیونیست اعلام کرده بودند که نتانیاهو چند مرتبه در لحظات پایانی، مذاکرات را به بن‌بست کشانده و مانع از رسیدن به توافق شده است. نخست‌وزیر صهیونیست‌ها روز پنج‌شنبه گفت که ارتش اسرائیل جنگ را تا رسیدن به اهدافش که از بین بردن حماس و بازگرداندن اسرا به خانه‌های‌شان است، ادامه می‌دهد و گفت: «متعهد هستیم تعداد بیشتری از این افراد را در مرحله اول توافق آزاد کنیم.» وی در سخنانی تهدیدآمیز علیه حزب‌الله لبنان هم گفت: «هرکس از جبهه شمالی به ما حمله کند، سرنوشتش مرگ و نابودی است.»
 اهداف شخصی نتانیاهو، مانع توافق
با چنین پیشینه‌ای، مقاومت در فلسطین هم نگاه مثبتی به پیشبرد روند مذاکرات ندارد. عزت الرشق از رهبران حماس اعلام کرد که نتانیاهو با مطرح کردن خواسته‌های اضافی، به دنبال جلوگیری از دستیابی به توافق آتش‌بس است و تعلل می‌کند. وی تأکید کرد که تلاش‌های گسترده و بی‌وقفه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای افزودن بند‌ها و موضوعات جدید به طرح پیشنهادی واسطه‌ها برای آتش‌بس و مبادله اسرا، ثابت می‌کند که او همچنان در حال طفره رفتن و تعلل و تلاش برای یافتن راهی جهت به شکست کشاندن مذاکرات و ممانعت از دستیابی به توافق است. محمد الهندی، معاون دبیرکل جهاد اسلامی لبنان با اعلام اینکه مذاکرات دوحه بدون هیچ‌گونه نتیجه‌ای به پایان رسید، افزود: «کاملاً روشن است که نتانیاهو مذاکرات را اداره می‌کند و تیم گفتگو‌کننده او اختیاراتی ندارد. از اولویت‌های نتانیاهو و کابینه او تداوم جنگ در غزه است و بازگرداندن اسیران برای او مهم نیست.» وی تصریح کرد: «تیم گفت‌وگوکننده اسرائیلی تعلل می‌کند و به میانجیگران اعلام کرده است که بازمی‌گردد تا پاسخ را بگیرد. دولت امریکا اهرم فشاری در اختیار ندارد که برای توقف جنگ با آن نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد.» الهندی افزود: «مقاومت به دنبال تضمین‌هایی برای برقراری آتش‌بس دائمی و خروج اشغالگران از نتساریم و فیلادلفیا است. ماندن اسرائیل در محور فیلادلفیا (مرز میان غزه و مصر) به فرسایش این رژیم منجر خواهد شد. زمان خاصی برای بازگشت به مذاکرات به منظور تکمیل گفتگو‌ها نیست. نتانیاهو تعلل می‌کند و به دنبال خریدن زمان است.» همچنین، حسام بدران از رهبران ارشد حماس بامداد جمعه در خصوص کارشکنی نتانیاهو و تحرکات امریکا برای پیوند دادن مذاکرات با جنبش مقاومت گفت: «نتانیاهو به علت اهداف شخصی از مذاکرات طفره می‌رود و رژیم اشغالگر هیچ اراده‌ای برای حصول توافق ندارد.» بدران تصریح کرد: «درحالی که مقاومت حماس با طرح جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا موافقت کرده است، نتانیاهو به این طرح به همراه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بی‌توجه بوده و آن را نادیده می‌گیرد.» وی افزود: «جنبش حماس موضعی نرم و مثبت در پیش گرفته، اما نتانیاهو درصدد کارشکنی در توافق است و در اظهارات علنی دروغ می‌گوید.» بدران گفت که با وجود آنکه هیئت مذاکره‌کننده برآمده از جنبش حماس است، اما تصمیمات با رایزنی و مشورت همه گروه‌های ملی فلسطینی انجام می‌شود. بدران تأکید کرد: هرگز درباره سرنوشت غزه پس از پایان جنگ با هیچ کشور خارجی مذاکره نخواهیم کرد. وی از جامعه جهانی خواست که به طرف‌هایی که در مذاکرات اخلال ایجاد می‌کنند فشار وارد و آن‌ها را متقاعد کند تا حملات به غزه را متوقف کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار