کد خبر: 1239302
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۰
شیدا نیکوروین، فعال امور زنان و خانواده، تهیه‌کننده مستند «بی‌مرز با حجاب»:
من به عنوان یک کنشگر اجتماعی یقین دارم قاطبه دختران و زنان ایران به التزامات خود توجه دارند و اتفاقاً به خاطر رعایت حریم خود، چون در خیابان‌ها پرسه نمی‌زنند، خیلی دیده نمی‌شوند، ولی آن معدود زنان و دخترانی که خود را بزک می‌کنند، بیشتر دیده می‌شوند، چون پیامی که زن بی‌حجاب به بیننده مخابره می‌کند همین است؛ به من نگاه کنید! مرا ببینید. من تشنه دیده‌شدنم!
نیره  ساری

جوان آنلاین: یک فعال امور زنان و خانواده معتقد است: قاطبه دختران و زنان ایران به التزامات خود توجه دارند و اتفاقاً به خاطر رعایت حریم خود، چون در خیابان‌ها پرسه نمی‌زنند، خیلی دیده نمی‌شوند، ولی آن معدود زنان و دخترانی که خود را بزک می‌کنند، بیشتر دیده می‌شوند، چون پیامی که زن بی‌حجاب به بیننده مخابره می‌کند، همین است؛ به من نگاه کنید! مرا ببینید، من تشنه دیده‌شدنم. اما دختر و بانوی عفیف و باحجاب مجالی برای ورود به حریم امن و خصوصی خود به غریبه‌ها نمی‌دهد و به همه می‌گوید: می‌خواهم خودم باشم. شیدا نیکوروین، فعال امور زنان و خانواده که فعالیت‌های دولتی و غیردولتی در داخل کشور و فضای بین‌الملل را در کارنامه خود دارد و به عنوان مدرس دانشگاه و فعال حوزه زنان و خانواده در همایش‌های مختلفی در سازمان ملل حضور داشته، مجموعه مستندی با عنوان «بی‌مرز با حجاب» تهیه کرده است. «جوان» به مناسب ۲۱ تیرماه روز عفاف و حجاب با وی گفتگو کرده است. 

 هدف غرب اشاعه موج بدبینی در ایران است
نیکوروین، مدیر عامل کانون میثاق زندگی در پاسخ به این سؤال که چرا غرب کانون خانواده را هدف قرار داده است؟ اظهار می‌کند: مهم‌ترین نکته اصلی به خصوص بعد از پایان جنگ تحمیلی و فائق آمدن جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس آنجاست که در کاخ سفید مایکل لدین، کارشناس مسائل سیاسی و انقلاب‌های مخملی به این نتیجه رسید اگر بخواهیم بر جمهوری اسلامی ایران فائق شویم، چاره‌ای نداریم جز اینکه در داخل این کشور ایجاد نارضایتی، موج بدبینی نسبت به مسئولان نظام، رشوه‌گیری، رشوه‌خواری، فساد و فحشا را اشاعه و توسعه دهیم، در این صورت مردم در داخل ایران نسبت به آموزه‌های انقلاب اسلامی دلسرد می‌شوند و کم‌کم در مقابل نظام اسلامی قد علم می‌کنند. آن‌ها برای رسیدن به این خواسته، گروه هدف خود را هم انتخاب کرده‌اند که همان خانواده و به ویژه بانوان است. 

 نقش بانوان در انتقال ارزش‌های خانواده به نسل بعد محوری است
وی ادامه می‌دهد: زنان به لحاظ آماری نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، اما به اعتقاد من به لحاظ آثار متعدد بر حضور هدفمندشان در جامعه همه آمار هستند. پس اگر قرار باشد زن در خانه و جامعه محوریت داشته باشد، نباید با پوچی، دلسردی و عدم‌رضایت از جنسیت خودش مواجه باشد، چراکه در این صورت دیگر نمی‌تواند نقطه عطف و رکن رکین خانواده باشد و در راستای محافظت از آن‌ها قدم بردارد. 
این کارشناس حوزه زنان با اشاره به اینکه دشمنان اسلام درک کرده‌اند خانواده‌های مسلمان- چه در کشور‌های مسلمان و چه در کشور‌های غیرمسلمان- از ثبات بیشتری برخوردار هستند و آرامش بیشتری دارند، از این رو بر فروپاشی آن‌ها تمرکز کرده‌اند، می‌افزاید: از آنجا که غربی‌ها متوجه هستند بی‌ثباتی می‌تواند عامل مهمی برای تسخیر، تسلط و استیلا بر کشور‌ها باشد، نقشه آن را طراحی کرده اند و معتقدند اگر خانواده بخواهد به بقای خودش ادامه دهد، باید مراقب باشد که ارزش‌های خانوادگی او از نسلی به نسل بعدی منتقل نشود. از آنجا که خانواده بستری برای انتقال ارزش‌ها به نسل‌های بعدی است، دشمن تلاش می‌کند خانواده در کشور‌های مسلمان و غیرمسلمان به خصوص خانواده‌های مسلمان فروپاشیده شود. 
وی در ادامه تصریح می‌کند: منظور از ارزش‌ها فقط این نیست که هرکسی که در نماز جمعه شرکت کند و انگشتر عقیق بیندازد و حجاب دارد، کافی است. بله، این‌ها ارزش‌های دینی است، اما ساده‌ترین ارزش ها، رعایت نظم، پاسداشت از مرز‌های استراتژیک و جغرافیایی محسوب می‌شود که از طرف مادران به فرزندان منتقل می‌شود، پس اگر چنین ارزشی در خانواده‌ها کمرنگ شود، دیگر سربازی برای دفاع از مرز‌های جغرافیایی نخواهیم داشت. 
نیکوروین می‌افزاید: نکته دوم اینکه اعضای خانواده مانند رابطه کلمات در جمله در علم نحو هستند. در علم صرف، به اینکه کلمه بعد و قبل چیست، کاری نداریم، اما در علم نحو به کلمات با توجه به کلمه قبل و بعد توجه می‌شود. دقیقاً مانند اعضای خانواده که پسر، فرزند کدام خانم و آقاست؟ چه کسی همسر آن خانم است؟ و به این ترتیب نسبت‌ها مهم ارزیابی می‌شود. اینکه اعضای خانواده چه نقش، مسئولیت و وظایفی نسبت به هم دارند، حائز اهمیت است، بنابراین در قاموس غربی‌ها اینطور تحلیل می‌شود که اگر اعضای خانواده از هم فروپاشیده بشوند، نفوذ به این خانواده آسان‌تر خواهد شد، آمار طلاق بالاتر خواهد رفت، نابسامانی در خانواده به خاطر پراکندگی این اعضا و منفک‌شدن آن‌ها از همدیگر بیشتر خواهد بود و در نتیجه سیطره از هم فروپاشی به سهولت انجام می‌شود. 
 وی تصریح می‌کند: ما نمی‌خواهیم بگوییم اگر فرزندی از خانواده طلاق باشد، لزوماً به سمت خطا می‌رود، اما به‌هرحال فرزندان طلاق بیشتر در معرض آسیب اجتماعی قرار می‌گیرند. 

 غرب نگران شکست اقتصادی خود است
این مشاور امور خانواده در مورد دلیل دیگر غربی‌ها برای فروپاشی خانواده می‌گوید: اگر خانواده بخواهد به بقای خود ادامه دهد، باید مراقب سبد اقتصادی خود باشد. وقتی به فروشگاهی برای خرید می‌رود، دیگر هر چیزی را نمی‌تواند در سبد خرید خود بگذارد و فقط کالا‌هایی را که احتیاج واقعی دارد، تهیه می‌کند. 
وی می‌گوید: حضرت آقا یک سال را سال اصلاح الگوی مصرف نامیدند. چرا؟ معنای این تسمیه چه بود؟ این جمله به معنای این نیست که اگر یک سال به نام تعدیل یا اصلاح اقتصادی انتخاب شود، یعنی آقایان خسیس شوند و به خانم‌های‌شان نفقه ندهند؟ خیر بلکه تعدیل به مفهوم مصرف بهینه و درست است. اگر خانواده‌ای به بقای خود ادامه داد و مراقب سبد اقتصادی بود، دیگر نمی‌تواند بازار مصرف خوبی برای غربی‌ها تلقی شود واین یعنی شکست اقتصادی غرب. 

 عدم‌کارآمدی زن موجب فروپاشی خانواده می‌شود
وی در خصوص جایگاه رفیع زن در خانواده توضیح می‌دهد: در خانواده آن کسی که نقش محوری را بازی می‌کند، اگر روح و روان و اقتدار و اعتمادش از بین برود، خانواده را زمین می‌زند و آن کسی نیست جز زن، پس دلایل بسیار قانع‌کننده‌ای برای غربی‌ها وجود دارد که زن را مورد هجمه قرار دهند تا این زن از کارآمدی خودش در درون خانواده عقب‌نشینی کند و این کارآمدی کمرنگ و در نهایت به فروپاشی خانواده منجر شود. 
وی ادامه می‌دهد: خانواده شناسنامه بیولوژیکی دارد که در هر جا که باشد می‌تواند بی‌درنگ خودش را بازتولید کند. در کشور‌های غربی هم خانواده‌های بسیار خوبی را می‌بینیم که شاید در کشوری مسلمان مثل و مانندش نباشد، دلیلش هم این است که این خانواده می‌تواند خودش را بازسازی و ترمیم کند، به شرطی که بخواهد و بستر لازم را فراهم کند. 

 حجاب مایه آرامش و تشخص است
وی درباره مقوله حجاب و اهمیت آن می‌گوید: یکی از دلایل مهم اقبال به پوشش و حجاب در خارج از کشور این است که زن با پوشش مناسب شناخته و دیده شده و مورد توجه قرار می‌گیرد و انسانیت او بر جنسیتش مقدم می‌شود، در این صورت کارآمدی و حضور هدفمند او در سپهرعمومی و جامعه خود را به منصه ظهور می‌رساند. 
به اعتقاد وی اگر زنی پوشش مناسب نداشته باشد و در مکانی قرار بگیرد که هیجان‌های روحی برای بیننده (زن و مرد) با درجه‌های مختلف به وجود بیاید یا دیگران را تحت‌الشعاع قرار دهد، آرامش بصری و آرامش روحی و روانی افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند، تحت تأثیر قرار می‌گیرد. 
نیکوروین با بیان اینکه پوشش از انسان جداشدنی نبوده و نیست، ادامه می‌دهد: هیچ کس به شما نمی‌گوید چرا از طلا‌های خود محافظت می‌کنید، زیرا عقل الزام می‌کند، بنابراین کسانی که حجاب را اجبار تلقی می‌کنند، در واقع صورت‌مسئله را تحریک و تحریف می‌کنند. 
این مدرس دانشگاه بیان می‌کند: در رم باستان و اروپای قدیم رعیت، بردگان و کارگران لباس و پوشش مناسبی نداشتند و لباس‌های‌شان کوتاه بود و عمدتاً برهنه بوده‌اند، اما کارفرمایان، کدخدا‌ها و بزرگان اربابان آن‌ها لباس‌های بلند می‌پوشیدند، چون این لباس‌ها با پارچه زیاد خصوصاً برای زنان به منزله تشخص و مرتبه بالای اجتماعی آن‌ها تلقی می‌شده است. 

 زنان کشور‌های دیگر حقوق زن ایرانی را ندارند 
وی در خصوص بحث آزادی زنان در جامعه ایران می‌گوید: ما در جریان تولید انبوه مستندات تلویزیونی در اروپا، امریکا، آفریقا، هند، روسیه و مالزی شاهد بودیم دختران و زنان آن‌ها تلاش می‌کنند به ذره‌ای از حقی که ما در جمهوری اسلامی و آزادی پوشش خوب و مناسب داریم، دست یابند و برایش هم هزینه پرداخت می‌کنند. 
نیکوروین می‌افزاید: رعایت پوشش و حجاب شرعی نه تنها دستور دین مبین اسلام است بلکه در تمام ادیان ابراهیمی مورد تأکید بوده ولازم‌الاجراست، اما اینکه قصد دارند این لزوم عقلی و شرعی را با بهانه‌های سیاسی امحا کنند، چیزی نیست جز دسیسه‌ای بزرگ برای بی‌اعتبار کردن جمهوری اسلامی ایران به بهانه دفاع از زنان. اینان کسانی هستند که اساساً به استیفای حق زنان اهتمامی ندارند بلکه حق آزادی زنان را دستمایه مطامع سیاسی خود قرار داده‌اند.
 
 قاطبه دختران و زنان ایران به التزامات خود توجه دارند
وی می‌گوید: من به عنوان یک کنشگر اجتماعی یقین دارم قاطبه دختران و زنان ایران به التزامات خود توجه دارند و اتفاقاً به خاطر رعایت حریم خود، چون در خیابان‌ها پرسه نمی‌زنند، خیلی دیده نمی‌شوند، ولی آن معدود زنان و دخترانی که خود را بزک می‌کنند، بیشتر دیده می‌شوند، چون پیامی که زن بی‌حجاب به بیننده مخابره می‌کند همین است؛ به من نگاه کنید! مرا ببینید. من تشنه دیده‌شدنم!
نیکوروین تصریح می‌کند: دختر و زن عفیف و باحجاب مجالی برای ورود به حریم امن و خصوصی خود به غریبه‌ها نمی‌دهد. او یک تابلوی ورود مطلقاً ممنوع در دست دارد. اوست که برای دیگران تعیین‌تکلیف می‌کند، اوست که پیام عفت و پاکدامنی را مخابره می‌کند و اوست که به همه می‌گوید می‌خواهم خودم باشم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار