کد خبر: 1239030
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
تجلی نیا مطرح کرد؛
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش از صدور بیش از یک میلیون و ۱۹۰ هزار نمون‌برگ هدایت تحصیلی خبر داد.

جوان آنلاین: امیر تجلی نیا با اشاره به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: هدایت تحصیلی فرایند ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموزان پایه نهم است تا ضمن آشنایی با علایق، توانایی، استعدادها و ویژگی‌های شخصیتی و همچنین نیازهای حال و آینده کشور، شایستگی لازم برای انتخاب آگاهانه و آزادانه رشته تحصیلی را کسب کنند. در این فرایند تمامی دانش آموزان پایه نهم ابتدا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و با اجرای آزمون‌های مشاوره‌ای، ویژگی‌های شخصیتی آنان به صورت یک کارنامه شخصی سازی شده به آنان نمایش داده می‌شود؛ سپس اجرای فرم‌های نظرخواهی انجام می‌شود که بر اساس آن نظر خود دانش آموز، والدین آنان، دبیران تمامی دروس در پایه نهم همچنین نظر مشاوره مدرسه در سامانه هدایت تحصیلی برای هر دانش آموز جمع آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه صدور نمون‌برگ هدایت تحصیلی پایه نهمی‌ها از ۱۸ تیرماه آغاز می‌شود افزود: فرآیند ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه دهم پس از صدور نمون‌برگ هدایت تحصیلی برای دانش آموزان اولویت (الف) از روزهای آتی آغاز و تا ۴ مردادماه ادامه خواهد داشت.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دستورالعمل ثبت‌نام در دوره متوسطه تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است افزود: پس از این تاریخ، از ۶ مردادماه دانش‌آموزان با اولویت (ب) می‌توانند برای ثبت‌نام در رشته مورد تقاضا به مدارس مراجعه کنند.

تجلی نیا با بیان اینکه برای امسال بیش از یک میلیون و ۱۹۰ هزار نمون‌برگ هدایت تحصیلی صادر خواهد شد گفت: فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان از طریق بررسی‌های مشاوره‌ای و امتیاز عملکرد تحصیلی انجام می‌شود. بررسی‌های مشاوره‌ای شامل امتیاز آزمون‌های رغبت و توانایی و فرم نظرخواهی دانش آموز، والدین، دبیران تمام دروس پایه نهم و مشاور مدرسه است که در مجموع ۶۵ درصد از امتیازات را به خود اختصاص می‌دهد، به علاوه ۳۵ درصد عملکرد تحصیلی سه ساله دانش آموز در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم به ترتیب با ضرایب یک، یک و سه است.

امکان انتخاب رشته موفق با سامانه هدایت تحصیلی در بستر my.medu.ir و خط ملی ۱۵۷۰

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اولویت الف و ب برای ثبت نام با توجه به امتیاز عملکرد تحصیلی سه ساله دانش آموز همچنین ظرفیت رشته و زمینه موجود در منطقه محاسبه می‌شود. دانش آموزان دارای الویت «الف» می‌توانند ظرف مدت ۲ هفته پس از صدور نمون برگ هدایت تحصیلی نسبت به ثبت نام در رشته مورد نظر اقدام کنند.

تجلی نیا اضافه کرد: دانش آموزان دارای اولویت «ب» پس از اتمام مهلت دو هفته‌ای گروه الف، می‌توانند نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

وی همچنین در ادامه افزود: در تمامی مدارس متوسطه اول کشور مشاوران مدارس پس از صدور نمون برگ هدایت تحصیلی آماده ارائه خدمات مشاوره تحصیلی به دانش آموزان و والدین آنان هستند همچنین خط ملی ۱۵۷۰ آماده ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره تحصیلی تلفنی به دانش آموزان و والدین حتی مدیران مدارس است.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش افزود: سامانه هدایت تحصیلی در بستر my.medu.ir حاوی اطلاعات مورد نیاز دانش آموزان در بخش خودشناسی، حرفه شناسی و کمک به تصمیم گیری و انتخاب آگاهانه است و دانش آموزان و والدین آنان می‌توانند با مراجعه به این سامانه از محتواهای بارگذاری شده و خدمات موجود در آن بهره‌مند شوند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که دانش‌آموزان بتوانند در موعد مقرر با کسب اطلاعات لازم رشته مورد نظر خود را متناسب با علاقه خود انتخاب و در مسیر شغلی تحصیلی خود موفق باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار