کد خبر: 1237111
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
معاون رییس جمهور:
معاون رییس جمهور با بیان اینکه اعتبار مالیاتی به صنایع علاقمند به توسعه بخش تحقیق و پژوهش می‌دهیم، گفت: صنعتی که فناوری روز نداشته باشد توان رقابت و توسعه را ندارد.

جوان آنلاین: روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور امروز در مراسم روز ملی صنعت و معدن با بیان اینکه اقتصاد منبع پایه عموماً بر مبنای فروش ذخایر طبیعی هر کشور استوار است، اظهار کرد: اقتصاد کشورهای صادرکننده انرژی مانند ایران به واسطه داشتن ذخایر طبیعی «منبع پایه» محسوب می‌شود. در نقطه مقابل این اقتصاد، اقتصاد دانش بنیان قرار دارد. این نوع اقتصاد بر مبنای تولید ارزش با ایجاد ارزش افزوده روی منابع طبیعی است.

وی افزود: تمام کشورهایی که بر اقتصاد دانش بنیان استوار هستند پررونق‌تر هستند و کشورهای منبع پایه عموماً هدف استثمار و سایر مشکلات بوده اند؛ در اروپا کشوری وجود دارد که بدون هیچ منبع نفتی، درآمدش از ایجاد ارزش افزوده روی نفت حداقل ۱۰ برابر کشور ماست. اقتصاد دانش بنیان که عموماً بر مبنای فکر، اندیشه و فناوری شکل می‌گیرد ارزش افزوده‌های بسیار بالاتری ایجاد می‌کند و واقعیت این است که موتور پیشران اقتصاد دانش بنیان چیزی جز صنعت نیست. صنعت به معنای تبدیل یک ماده اولیه به محصولی با ارزش و کیفیت بالاتر است، بنابراین کشور ما که جزو آرمان‌هایش استقلال و آزادی بوده انتخاب کرده به سمت اقتصاد دانش بنیان برود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: این موتور پیشران صنعت در همه دنیا یک قلب تپنده‌ای به نام «فناوری» دارد که میزان رقابت پذیری صنعت را مشخص می‌کند؛ لذا فناوری است که میزان رقابت پذیری صنعت فولاد، نساجی، مواد غذایی، کشاورزی و… را مشخص می‌کند. در ایران به دلایل متعدد اعم از سیاست‌های غلط و درست، تحریم و… در بعضی جاها این موضوع را درک نکرده ایم.

وی اضافه کرد: در همه دنیا عامل رقابت پذیر کردن صنعت چیز جز فناوری نیست. صنعتی که فناوری روز را نداشته باشد توان رقابت و توسعه را ندارد. بنابراین با توجه به پیشرفت‌های روز به روز و جهانی شدنِ بسیاری از مسائلی که گریزناپذیر است اگر بخواهیم صنعت را به عنوان موتور پیشران اقتصاد دانش بنیان بپذیریم باید به سراغ فناوری برویم.

فیروزآبادی تصریح کرد: اگر قرار باشد توسعه‌ای در کشور رخ دهد باید شرکت‌های دانش بنیان که مولدهای فناوری هستند به جای اینکه بخواهند به موازات صنعت سنتی، قدیمی و معمولی ما رقابت کند و بخواهند شاخه‌های جدید ایجاد کنند باید در مسیر ارزش شرکت‌های بزرگ قرار گیرند. سیاست جدی معاونت علمی این است که به هر طریقی شرکت‌های دانش بنیان را در زنجیره ارزش و تأمین صنعت این کشور قرار دهد تا صنعت دانش بنیان شود.

معاون علمی رئیس جمهوری با بیان اینکه برای حمایت از صنایع دانش بنیان ۲ برنامه داریم، اضافه کرد: قانون جهش تولید دانش بنیان که یکی از یادگارهای بزرگ رئیس جمهور شهید و مجلس قبل است که بالاترین قانون راهبردی کشور برای صنعت و معدن نیز محسوب می‌شود ابزارهای مترقی را در اختیار صنعتگران قرار می‌دهد. بر مبنای این قانون توسعه شبکه تحقیق و پژوهش صنعت به صورت جدی پیاده خواهد شد؛ معاونت علمی با استفاده بند ب و ت این قانون اعتبار مالیاتی به صنایع علاقمند به توسعه بخش تحقیق و پژوهش می‌دهد. برای جذب نیروی انسانی و تجهیز فناورانه و تعریف پروژه‌های فناورانه از صنایع حمایت می‌کنیم. این برنامه ۸ ماه است با ۱۰۰ صنعت به عنوان نمونه شروع شده است.

وی گفت: برنامه دوم حمایت از قرارگیری شرکت‌های دانش بنیان در زنجیره تولید و توسعه صنعت است؛ شرکت‌های دانش بنیان را که پیش از این صرفاً بر مبنای فناوری تقسیم بندی می‌شدند امروز بر مبنای سه موضوع داشتن فناوری سطح بالا یا پایین نسبت به کشور، میزان ایجاد اشتغال تخصصی و میزان گردش مالی تقسیم بندی می‌کنیم. در صورتی که شرکت‌ها این ۳ معیار را نداشته باشند نوپا محسوب می‌شوند. با این مبنا شرکت‌ها را بر اساس ابعادشان در زنجیره ارزش صنایع قرار می‌دهیم. اگر صنعتی در مسیر توسعه محصول از این شرکت‌ها استفاده کند، مورد حمایت قرار می‌گیرد؛ یعنی به جای حمایت پراکنده و بی هدف از شرکت‌های خرد، از صنایع برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار