کد خبر: 1236442
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۰
دکتر ندا ترابی، مدرس دانشگاه و کارشناس گردشگری:
درهمه مقاصد گردشگری جهان سیاستگذاری به نوعی است که هم بسته‌های گردشگری لوکس وجود دارد و هم بسته‌های گردشگری ارزان قیمت. مثلاً پرواز‌های ارزان قیمتی در اروپا وجود دارد که هزینه پرواز آن حتی از سفر با قطار و ماشین شخصی کمتر است. یا اقامتگاه‌های ارزان قیمت در کنار هتل‌های بسیار گران قیمت فعالیت می‌کنند

جوان آنلاین: به اعتقاد یک استاد دانشگاه و کارشناس در زمینه گردشگری، سفر همانند خوراک، پوشاک و مسکن جزء نیاز‌های بشر است و نباید به عنوان کالای لوکس به آن نگاه کرد. 
دکتر ندا ترابی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در رابطه با چرایی سفر، انگیزه سفر و گردشگری می‌گوید: سفر همانند خوراک، پوشاک و مسکن جزء نیاز‌های ضروری بشر است و نباید به عنوان کالای لوکس به آن نگاه کرد. سفر نباید در بحران‌های اقتصادی از سبد خانوار خارج شود، چون یک نیاز ضروری است. 
وی بیان می‌کند: بسیاری از پژوهشگران معتقدند سفر باعث خوشحالی، آرامش و دور کردن ذهن از موقعیت‌های استرس‌زای زندگی روز‌مره و کسب تجربه و افزایش آگاهی انسان می‌شود. 
ترابی در این زمینه به حدیثی از امیرالمؤمنین (ع) اشاره کرده و ادامه می‌دهد: در مسافرت پنج فایده است: برطرف شدن اندوه، به دست آوردن روزى و دانش و آداب زندگى و همنشینى با بزرگواران. 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه یک سفر خانوادگی خوب داشته باشیم اظهار می‌دارد: انجام یک سفر خانوادگی خوب نیازمند کسب آگاهی‌های مناسب از مقصد قبل از سفر است که در این راستا تولید محتوا‌های گردشگری و ارسال آن در شبکه‌های اجتماعی یا اختصاص بخشی از روزنامه‌ها به معرفی مقاصد و فعالیت بیشتر در این زمینه در صدا و سیما لازم است. 
به اعتقاد این کارشناس، اختصاص بن یا هزینه سفر به کارمندان و بازنشستگان می‌تواند به خانواده‌ها این دیدگاه را القا کند که سفر هم مانند نیاز‌های اولیه است و در ضمن بخشی از هزینه سفر خانواده‌ها را پوشش دهد به این ترتیب خانواده‌ها می‌توانند با توجه به درآمد خانواده و علاقه‌مندی خود مقاصد گردشگری را انتخاب کنند. 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا محدودکردن سفر به ایام تابستان کار درستی است توضیح می‌دهد: نباید سفر فقط به فصل تابستان محدود باشد، زیرا همانگونه که قبلاً ذکر شد یک نیاز است ولی این مورد نیازمند آن است که سیاستگذاران محلی در این زمینه در مقاصد رویدادسازی کنند یا تعطیلات به نوعی طراحی شود که امکان سفر خانوادگی وجود داشته باشد. 
وی در رابطه با تغییر فرهنگ سفر به سمت لاکچری شدن و سوء‌استفاده برخی کاسبان از این موضوع اینگونه توضیح می‌دهد: در همه مقاصد گردشگری جهان سیاستگذاری نوعی است که هم بسته‌های گردشگری لوکس وجود دارد و هم بسته‌های گردشگری ارزان قیمت. مثلاً پرواز‌های ارزان قیمتی در اروپا وجود دارد که هزینه پرواز آن حتی از سفر با قطار و ماشین شخصی کمتر است یا اقامتگاه‌های ارزان قیمت در کنار هتل‌های بسیار گران قیمت فعالیت می‌کنند. باید سیاستگذاران تلاش کنند تا زیر ساخت‌های گردشگری ارزان را در کشور ایجاد کنند. 
به اعتقاد وی به هر حال سفر نباید از سبد خانوار‌ها خارج شود، چون گردشگری نه تنها نیاز جامعه است بلکه به عنوان یک اقتصاد پایدار و خدماتی، باعث چرخیدن چرخ سایر صنایع و گردش پول می‌شود همچنان که ضمن رونق گردشگری راهی برای معرفی و حفظ میراث ملموس و ناملموس خواهد بود. 
این استاد دانشگاه، اشاره‌ای هم به مطالبه مردم از دولت داشته و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه می‌توان شرایط سفر رفتن را برای همه اقشار جامعه فراهم کرد؟ گفت: سیاستگذاران باید تلاش کنند امکانات گردشگری برای همه اقشار جامعه طراحی و زیرساخت‌ها ایجاد شود. مثلاً برای کودکان، جوانان، سالمندان و ناتوانان جسمی بسته‌های گردشگری مناسب فراهم کنند.

برچسب ها: گردشگری ، لوکس ، اخلاق
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار