کد خبر: 1234486
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۰
برگ‌هایی از کتاب مرد ابدی (مستندی از زندگی شهید طهرانی‌مقدم)
حاج‌حسن به دوستان مبارزش در لبنان ایده‌های جدید موشکی داده بود. آن‌ها به خوبی آموخته بودند چطور صد‌ها قطعه منفجره را مونتاژ کنند و در سایه دشمن راکتی مقتدر بسازند. او در طول ارتباطاتش با برخی از فرماندهان حزب‌الله دوست شده بود که در رأسشان حاج عماد مغنیه قرار داشت

جوان آنلاین: این روز‌ها موضوع حملات گسترده حزب‌الله لبنان به رژیم صهیونیستی تبدیل به یکی از اخبار داغ مربوط به جنگ اسرائیل با محور مقاومت شده است. حزب‌الله لبنان که در سال ۲۰۲۳ شکست سختی را به صهیونیست‌ها وارد آورده بود، در جنگ اخیر نیز ضربات دردناکی را به این رژیم زده‌است. اما این همه محصول زحمات شهدایی، چون سردار حسن طهرانی‌مقدم است که در تجهیز مقاومت لبنان به انواع موشک‌ها و پهپاد‌ها تلاش مضاعفی داشتند. متن زیر خاطراتی برگرفته از جلد دوم «کتاب مرد ابدی» زندگی شهید طهرانی‌مقدم است. 

 دوستی با حاج رضوان
حاج‌حسن (شهید طهرانی‌مقدم) راضی نبود سلاحی در اختیار حزب‌الله قرار بدهند که در شرایط اضطراری برایشان مشکل درست کند. بار‌ها به دوستانش گفته بود: «بچه‌ها جنسی که به مقاومت می‌دیم باید از لحاظ کیفیت، حتی بهتر از مال خودمون باشه باید همه اشکالاتش رو رفع کنیم اونجا صحنه درگیریه و نباید سیستم هیچ مشکلی داشته باشه.»
حاج‌حسن به دوستان مبارزش در لبنان ایده‌های جدید موشکی داده بود. آن‌ها به خوبی آموخته بودند چطور صد‌ها قطعه منفجره را مونتاژ کنند و در سایه دشمن راکتی مقتدر بسازند. او در طول ارتباطاتش با برخی از فرماندهان حزب‌الله دوست شده بود که در رأسشان حاج‌عماد مغنیه قرار داشت. رابطه دوستی این دو به حدی رسیده بود که وقتی حاج‌حسن با خانواده‌اش برای زیارت به سوریه و از آنجا به لبنان رفت، حاج عماد خودش به استقبالشان آمد و در خدمتشان بود. 
حسن او را حاج‌رضوان صدا می‌کرد. حاج‌رضوان برای خانواده حسن، رانندگی می‌کرد و بچه‌های حاج‌حسن را به گردش برد. رفتارش آنقدر ساده و صمیمی‌بود که بچه‌های حاج‌حسن فکر می‌کردند او یک راننده است. با این که حاج‌حسن برای مکالمه با دوستان عربش به مترجم نیاز داشت، اما رشته مودت و وحدتشان بسیار محکم بود. 

 شهید حسان‌اللقیس
نفر دوم بعد از حاج عماد، در رأس مجموعه موشکی حزب‌الله، مردی بود که فارسی را به چندین لهجه صحبت می‌کرد و کار دوستان ایرانی‌اش را راحت کرده بود. حاج حَسان‌اللقیس از یاران امین و ویژه سیدحسن نصرالله، جوانی بسیار باهوش و بانفوذ در دل بچه‌های سپاه و حزب‌الله بود. (شهید حسان اللقیس متولد ۱۳۴۲ در خانواده‌ای اصیل و مرفه در بعلبک لبنان، در کودکی همراه خانواده برای تجارت و کار به گینه رفتند؛ سال‌ها آنجا زندگی کرد. در جوانی به لبنان برگشت در حالی که زخمی جنگ و خون بود. در سال ۱۳۶۱ با تولد «حرس‌الثورة الاسلامیة فی لبنان» (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی لبنان) به آنان پیوست.) 
او در دانشگاه امریکایی بیروت، مهندسی الکترونیک خوانده و استاد سیستم‌های رایانه‌ای بود. خودش خلبان پرنده فوق سبک بود و با اعتماد به نفس و نبوغی شگفت‌انگیز به کسی تبدیل شده بود که بین دوستانش به دایره المعارف تکنولوژی‌های نظامی دنیا معروف بود. او از هر سلاح و تکنولوژی جدید نظامی در دنیا اطلاع داشت. 

 حسن و نیرو‌های مقاومت
روابط بچه‌های حاج‌حسن با بچه‌های موشکی مقاومت خیلی نزدیک شده بود. محدودیت افراد در آن شرایط دشوار و روحیات جهادی و اخلاصشان در هدفی مشترک قلوبشان را یگانه کرده بود. آن‌ها دوستانی بودند که در دل سختی‌ها با وجود اختلاف فرهنگ و زبان با هم پیوند خورده بودند. در آن میان وجود حاج حسان کار هر دو طرف را آسان کرده بود. او مرد ثروتمندی بود که خانه و زندگی‌اش را وقف راه حزب‌الله کرده بود. گاهی بچه‌های موشکی ایران مثل محمد سهرابی، سید‌مجید موسوی و چند نفر دیگر را چندین شب در خانه خودش میهمان می‌کرد. وقتی به تهران می‌آمد چنان فارسی را روان صحبت می‌کرد که همه فکر می‌کردند بچه ناف تهران است. 
او در طول چند سال محرمانه‌ترین مسائل موشکی حزب‌الله را سامان داد و تجهیزات و ایده‌های نرم‌افزاری را از برادران ایرانی‌اش گرفت. مثل عماد مغنیه و فرماندهان بزرگ دیگر، اسرائیلی‌ها او را هم در لیست ترور داشتند. دشمن هیچ‌گاه نفهمید شهادت در راه هدف برای مردان جهاد، شیرین‌ترین آرزوست.

برچسب ها: طهرانی مقدم ، سپاه ، موشک
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار