کد خبر: 1232962
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
با تلاش دولت شهید رئیسی تحریم‌ها تحقیر و امریکا برای مقابله با فروش نفت‌خام ناتوان شد
حل ناترازی و جلوگیری از افت تولید در کنار توسعه صادرات نفت و گاز ایران در سایه توسعه همکاری صنعت نفت و گاز با دانش‌بنیان‌ها در دولت سیزدهم محقق شد
سیدعلی موسوی 

جوان آنلاین:  دولت شهید رئیسی به سمت توسعه همکاری صنعت نفت و گاز با دانش‌بنیان‌ها حرکت کرد و به همین منظور، استفاده حداکثری از تولیدات و خدمات دانش‌بنیان‌ها را در دستور کار قرار داد و به کمک همین دانش‌بنیان‌ها به صدور خدمات فنی و مهندسی در جهت سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و فروش نفت ایران به بازار‌های تضمین‌شده پرداخت و مشکلات راهبردی صنعت نفت و گاز در زمینه ناترازی داخلی، افت تولید نفت و گاز کشور و همچنین تحریم‌پذیری تجارت خارجی ایران را حل کرد. طی سه سال گذشته، دولت شهید رئیسی به گواهی آمار تمام تلاش خود را در راستای افزایش تولید و فروش نفت‌خام به کار گرفت، به نحوی که شاهد رشد ۶۳‌درصدی تولید و ۴۰۰‌درصدی صادرات نفـت‌خـام در دولت سیـزدهم بـودیم. 
 
نفت و گاز جزو صنایع مهم و بزرگ کشور محسوب می‌شوند و سیاستگذاری‌ها در این صنایع برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. 
به باور برخی کارشناسان، مشاجره سناتور امریکایی با وزیر امور خارجه این کشور در خصوص رشد صادرات نفت‌خام ایران طی سه سال گذشته نشان‌دهنده تحقیرشدن تحریم‌ها و ناتوانی واشینگتن از مقابله با تلاش دولت شهید رئیسی برای فروش نفت‌خام کشور بود. دولت سیزدهم سیاست‌های مختلفی را در راستای افزایش تولید و بازارسازی برای فروش نفت‌خام کشور به اجرا گذاشت. 
استفاده از دانش‌بنیان‌ها یکی از اقداماتی بود که در دولت سیزدهم مدنظر قرار داشت و به افزایش تولید نفت و گاز کشور منجر شد. وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد، میزان صادرات نفت‌خام کشور بسیار اندک بود و تقریباً در حال حذف‌شدن از بازار‌های جهانی انرژی بودیم. 
دولت قبل اذعان کرده بود نمی‌توانیم با وجود تحریم‌ها به فروش نفت و گاز کشور مبادرت کنیم. دولت شهید رئیسی به سمت توسعه همکاری صنعت نفت و گاز با دانش‌بنیان‌ها حرکت کرد و به همین منظور، استفاده حداکثری از تولیدات و خدمات دانش‌بنیان‌ها را در دستور کار قرار داد و به کمک همین دانش‌بنیان‌ها به صدور خدمات فنی و مهندسی در جهت سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و فروش نفت ایران به بازار‌های تضمین‌شده پرداخت و مشکلات راهبردی صنعت نفت و گاز در زمینه ناترازی داخلی، افت تولید نفت و گاز کشور و همچنین تحریم‌پذیری تجارت خارجی ایران را حل کرد. 

 جمع‌آوری ۱۰ برابری گاز‌های همراه  در دولت شهید رئیسی
ابوالفضل ظهره‌وند، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در خصوص سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه انرژی و حمایت از دانش‌بنیان‌ها در دولت سیزدهم و خدماتی که این شرکت‌ها در حوزه نفت و گاز در کشور انجام دادند به «جوان» می‌گوید: رویکرد دولت شهید رئیسی در حوزه استفاده از دانش‌بنیان‌ها بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. ایشان در این زمینه نیز نگاه حمایتی داشتند. این سیاست از نگاه درون‌زای ایشان نشئت می‌گرفت. نگاه به درون و رویکرد استفاده از ظرفیت‌ها باعث در پیش گرفتن سیاست حمایت از دانش‌بنیان‌ها و استفاده حداکثری از این شرکت‌ها شد. این تجربه خوب را باید تبدیل به نقشه راه بلندمدت برای کشور کرد. 
وی می‌افزاید: بر اثر همین سیاست نگاه به درون و استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیانی توانستیم رشد ۱۰ برابری جمع‌آوری گاز‌های همراه را رقم بزنیم. صدور کاتالیست به روسیه نیز از دیگر دستاورد‌های دانش‌بنیانی کشور در دولت سیزدهم بود. قبلاً بخش زیادی از گاز‌های همراه از بین می‌رفت و کشور ضرر بالایی را متحمل می‌شد. در دولت سیزدهم پیش‌بینی شده بود در کمتر از پنج سال هیچ گاز همراهی در کشور سوزانده نشود. دستاورد‌های کشور در حوزه جمع‌آوری گاز‌های همراه امر بسیار مهمی محسوب می‌شود. 
این نماینده مجلس تصریح می‌کند: سؤال اساسی که باید بپرسیم این است که چرا طی چند دهه گذشته بر موضوع جمع‌آوری گاز‌های همراه متمرکز نشده بودیم. سوزاندن گاز‌های همراه علاوه بر اینکه به کشور به لحاظ مالی ضرر می‌زند، موجب آلودگی می‌شود، از همین جهت جمع‌آوری آن‌ها بسیار قابل توجه است. این مسئله در دولت قبل نیز مطرح بود، اما به نتیجه مورد نظر نرسیدیم. در دولت شهید رئیسی گام عملی برای جمع‌آوری گاز‌های همراه برداشته شد. 
ظهره‌وند در خصوص دیپلماسی فعال انرژی که در دولت سیزدهم به نمایش گذاشته شد، از جمله حفظ عراق و ترکیه به عنوان مشتریان گازی کشور، حل مناقشه حقوقی با ترکمنستان و واردات مجدد گاز از این کشور و رایزنی برای احیای خط لوله صلح خاطرنشان می‌کند: تمامی این مسائل به دیپلماسی بازمی‌گردد. هر چقدر در این زمینه فعال‌تر عمل کنیم، نتایج بهتری کسب می‌شود. همراهی وزارت نفت و وزارت امور خارجه و به اجرا گذاشتن یک دیپلماسی فعال باعث شد در این زمینه‌ها پیش برویم. الان شرایط در پاکستان به گونه‌ای است که می‌توانیم برای خط لوله صلح گام‌های جدی‌تری برداریم. در همین راستا، دولت سیزدهم تلاش کرد از این فرصت به نحو احسن استفاده کند و به رایزنی با مقامات اسلام‌آباد پرداخت. 
وی تأکید می‌کند: در کشور‌های اطراف ظرفیت‌های خوبی داریم. مثلاً ترکمنستان دارای منابع عظیم گازی است که چینی‌ها در حال استفاده از آن هستند. عراق نیز نیازمند گاز است. با برنامه‌ریزی‌های دقیق می‌توانیم از این شرایط بهره‌برداری کنیم. 

 شمار دانش‌بنیان‌ها در دولت سیزدهم  به ۱۰ هزار شرکت رسید
نادرقلی ابراهیمی، نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که دولت سیزدهم اقدامات خوبی در زمینه انرژی طی سه سال گذشته به اجرا گذاشت به «جوان» می‌گوید: دولت شهید رئیسی در زمینه انرژی‌های فسیلی و فرصت‌هایی که به لحاظ منابع هیدروکربنی داریم، اقدامات خوبی در حوزه فروش انجام داد. سیاستگذاری‌های دولت سیزدهم در حوزه فروش نفت‌خام در شرایط تحریم باعث شد افزایش ۴۰۰‌درصدی فروش و ۶۳‌درصدی تولید را رقم بزنیم. وی می‌افزاید: دولت سیزدهم در حوزه فرآوری نفت نیز اقدامات خوبی انجام داد. راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها را در این دولت شاهد بودیم که منافع زیادی را نصیب کشور می‌کنند. واقعیت این است که سودآوری اصلی بعد از تولید نفت‌خام است. تبدیل نفت‌خام به فرآورده ارزآوری بالایی برای‌مان دارد که نباید از آن غفلت کنیم. در بخش پالایشگاهی به تولید فرآورده‌های نفتی می‌پردازیم، اما در حوزه پتروشیمی به تولید انواع فرآورده‌ها اقدام می‌کنیم که ارزش افزوده بالایی دارند. 
ابراهیمی می‌گوید: از طریق توسعه صنعت پتروشیمی کشور علاوه بر اینکه توسعه زنجیره ارزش محصولات را داریم و افزایش ارزآوری برای کشور رقم می‌خورد، به لحاظ ایجاد فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و اشتغال‌آفرینی نیز از این روند منتفع می‌شویم. 
وی تصریح می‌کند: توسعه پتروپالایشگاه‌ها و روند فرآوری نفت در پتروشیمی‌ها و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا در دولت سیزدهم هدف‌گذاری شد. بخش اعظمی از این برنامه‌ریزی‌ها انجام شد و افزایش ۱۰ میلیون تنی محصولات پتروشیمی و افزایش ۲۷۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایش نفت را در کشور به صورت روزانه داشتیم. 
ابراهیمی می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌های عظیمی که در کشور وجود دارد، ظرفیت‌های پتروشیمی بیشتر از این‌ها می‌تواند گسترش یابد، اما کار‌های مثبتی انجام شد و دولت سیزدهم با روحیه جهادی شهید رئیسی توانست اقدامات خوبی انجام دهد. در ادامه کار‌هایی که در دولت سیزدهم در حوزه توسعه صنایع پتروشیمی کشور انجام شد، انتظار داریم کار‌های بیشتری در این حوزه بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه صورت بگیرد. 
این نماینده مجلس ابراز امیدواری می‌کند روند‌هایی که در دولت سیزدهم در حوزه توسعه صنایع پتروشیمی و ظرفیت پالایشی کشور شروع شد، در دولت بعدی نیز ادامه پیدا کند و کشور بیش از پیش از مزیت‌های این امر بهره‌مند شود. 
ابراهیمی در خصوص توجه ویژه دولت سیزدهم به دانش‌بنیان‌ها و رشد ۵/۴ برابری آن‌ها طی سه سال گذشته خاطرنشان می‌کند: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دولت شهید رئیسی انجام داد و باعث افتخار برای کشور شد، موضوع راهبردی توسعه علم و فناوری و ورود دانش به حوزه‌های مختلف از جمله بخش نفت و گاز بود. وی ادامه می‌دهد: بر اثر سیاستگذاری‌های صحیح در دولت سیزدهم در راستای حمایت واقعی از دانش‌بنیان‌ها و بهره‌بردن از دستاوردهای‌شان، در وهله اول شاهد افزایش چشمگیر شرکت‌های دانش‌بنیان به لحاظ کمی بودیم. تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور به ۱۰ هزار شرکت رسید که رقم بسیار خوبی است. 
نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم به غیر از شرکت‌های نوآور و خلاق که در مرحله دانش‌بنیانی هستند، به عدد ۱۰ هزار رسید. توسعه دانش‌بنیان‌ها در این سطح باعث افزایش بهره‌وری و پیشرفت کشور می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار