کد خبر: 1239779
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در تادیه بدهی، یکی از خوش حساب‌ترین دولت‌ها طی دولت‌های مختلف برای سازمان تامین اجتماعی، دولت مردمی سیزدهم است، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است و این موضوع ادامه دارد.

جوان آنلاین: میرهاشم موسوی در نشستی خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی امروز با بیش از ۴۶ میلیون نفر تحت پوشش سرو کار و دارد، اظهار کرد: اساسا کارکرد این سازمان در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و اجتماعی است. در آغاز دولت سیزدهم یکی از توجهات ویژه به حل چالش‌های اساسی در حوزه‌های مختلف بود و یکی از این عرصه‌ها عرصه ناترازی‌ها در اقشار مختلف کشور است.

وی با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم، به میزان ۲۷ هزار میلیارد تومان مستمری و حقوق بازنشستگان را پرداخت می‌کردیم، گفت: پیش از این نیز، به دلیل ناترازی و کسری نقدینگی در پرداخت حقوق و مستمری، حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از سال ۹۲ تا پایان ۱۴۰۰ بدهی فقط به بانک رفاه ایجاد شده بود.

برای پرداخت «حقوق» نیازی به استقراض نداریم

وی ادامه داد: خاطرم هست که برای پرداخت مستمری در اوایل استقرار دولت، حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان کسری نقدینگی برای پرداخت مستمری بازنشستگان داشتیم و به مرور این شرایط سخت‌تر شد. به مدد الهی و آرمان‌هایی که رییس جمهور در شاخص‌های کلان اقتصادی کشور دنبال می‌کرد، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون، برای پرداخت حقوق و مستمری، ۵۵ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کنیم و یک ریال از نظام بانکی استقراض نکردیم. اساسا ما نیازی برای استقراض نداریم. استقراضی که برای انجام کارهای روزمرگی اتفاق می‌افتاد، آینده‌سوزی و آینده‌خواری بود.

طلب۹۰ همتی تامین‌اجتماعی از حوزه کسب و کار

موسوی با بیان اینکه پرداخت ۶۵ هزار میلیارد تومانی هم داشتیم که با معوقه فروردین ماه برای بازنشستگان پرداخت شد، تصریح کرد: اقدام مهم دیگر دولت که همواره مورد مطالبه بازنشستگان بود بحث تادیه بدهی دولت به صندوق بوده است؛ همواره دولتها یکی از بدهکاران بزرگ صندوق تامین اجتماعی برشمرده می‌شدند. از بخش‌های کسب و کاری هم بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان از حوزه کسب و کار طلب داریم.

دولت سیزدهم، یکی از خوش حساب ترین دولت‌ها برای پرداخت بدهی‌های سازمان

وی با تاکید بر اینکه یکی از بدهی‌های بزرگ به سازمان، بدهی دولتها بود، یادآور شد: اراده دولت مردمی سیزدهم اراده بسیار بزرگی بود و می‌توان گفت یکی از خوش حساب ترین دولت‌ها طی دولتهای مختلف برای سازمان تامین اجتماعی، دولت مردمی سیزدهم در تادیه بدهی‌هاست.

به گفته وی، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است و این موضوع ادامه دارد.

موسوی تصریح کرد: تقریبا تا آغاز دولت سیزدهم، کل بدهی‌های پرداختی همه دولتها به سازمان حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بود و فقط در دولت سیزدهم، با اراده رییس جمهور ۳.۵ برابر دولت‌های قبلی، پرداخت بدهی به تامین اجتماعی صورت گرفت و این بی‌سابقه‌ترین پرداختی بوده است.

در دولت شهید رئیسی شرکت‌هایی به تامین‌اجتماعی واگذار نشد که دفترچه قسط ما باشد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، کیفیت دارایی‌ها بسیار مهم بوده است. در دوره مدیریتی شهید رئیسی، شرکت‌هایی واگذار نشد که دفترچه قسط ما باشد؛ بلکه دارایی‌های واگذار شده، خوب بوده است. 

موسوی با اشاره به دیگر اقداماتی که منجر به پایداری صندوق تامین‌اجتماعی شد نیز، گفت: در کنار این تادیه بدهی، اتفاق بسیار مهم دیگری در راستای یکی از زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی برای آینده‌سازی و پایداری سازمان تامین اجتماعی و شرکتهای زیرمجموعه صورت گرفت و آن افزایش سرمایه کم‌نظیر در تاریخ نظام بانکی بود و آن، افزایش سرمایه بالغ بر ۶۲ هزار میلیارد تومانی را در بانک رفاه از قِبل این انتقال دارایی‌ها انجام دادیم. شاخص‌های بانک تغییر چشمگیری داشت.

ورود ۲.۷ میلیون بیمه‌شده جدید به تامین‌اجتماعی 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص افزایش پوشش بیمه‌ای با استناد به اصل ۲۹ قانون اساسی نیز بیان کرد: تاکنون حدود ۲.۷ میلیون نفر بیمه شده جدید را وارد سازمان کردیم که بالغ بر یک میلیون نفر از آنها، بیمه شده اجباری و مابقی بیمه شده اختیاری هستند.

براساس اظهارات وی، بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد از قبل این پوشش بیمه‌ای جدید ایجاد شده و منجر به رشد قابل توجهی در حوزه درآمدهای بیمه‌ای در سازمان تامین اجتماعی شده است.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بیمه بیکاری پرداخت و افزود: در یکی از بخشهای بیمه بیکاری، در مصارف بیمه بیکاری، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی اتفاق افتاد. 

وی در ادامه با اشاره به تلاش دولت برای توسعه خدمات به بیمه‌شدگان به خدمت درمان در این سازمان اشاره کرد و یادآور شد: دو نوع خدمت درمانی در سازمان تامین اجتماعی داریم که یکی از آنها درمان مستقیم و بخش دوم درمان غیرمستقیم است. یکی از کارهای بزرگی که در اقتضای تنگناها رقم خورد این بود که بخش درمان مستقیم را توسعه دادیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: در توسعه خدمات ملکی بیش از ۴۰ مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی را در این دوره به بهره برداری رساندیم که بخشی از آنها موارد جدید و بخشی موارد جایگزین بودند که افتتاح بیمارستان لنگرود، توسعه بیمارستان بروجرد در شهرستان بروجرد، افتتاح بیمارستان در دزفول و توسعه بیمارستان شوشتر بخشی از آنهاست.

در دولت سیزدهم حتی یک قلم دارو و خدمت از نظام بیمه‌ای حذف نشد

وی تاکید کرد: حتی یک قلم دارو و خدمت در دوره سیزدهم از نظام بیمه‌ای حذف نشد. حدود ۲۰۰ قلم داروی جدید به نظام خدمات بیمه‌ای در حوزه بیمه سلامت و تامین اجتماعی اضافه شد. همچنین خدمات درمانی بیماران سخت و صعب العلاج رایگان شد.

موسوی در ادامه از راه اندازی ۲۷۷ کلینیک دیابت و فشار خون در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی خبر داد و تصریح کرد: یکی از مشکلات این بود که تامین اجتماعی مطالبات طرف قراردادها را پرداخت نمی‌کند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره میزان بدهی به مراکز درمانی نیز اظهار کرد: ما قبل از آغاز دولت حدود ۲۳هزار میلیارد تومان بدهی به این مراکز داشتیم. در این دوره معادل عملکرد آنها هزینه پرداخت شده است. سال گذشته هر ماه پرداختی ما به وزارت بهداشت حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده و عملکرد ماهانه آنها در تعامل با ما به این عدد هم نمی‌رسید. ما بدهی انباشته‌ای هم داشتیم؛ در ماه گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل اوراق دریافتی از سازمان برنامه و بودجه و منابع سازمان به مراکز طرف قرارداد پرداخت کردیم و امروز سازمان در شرایطی است که این پرداخت ها ممکن است یک ماه فاصله داشته باشد.

پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای افزایش درآمد و نقدینگی سازمان در نیمه دوم سال

احتمال ورود تامین‌اجتماعی به سرمایه‌گذاری «اختیاری»

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: مسیری که برنامه ریزی شده و شاهد آن هستیم این است که درآمد ما در ۶ ماهه دوم بیشتر خواهد بود.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که در ۶ ماهه دوم میزان نقدینگی به میزانی باشد که برای اولین بار وارد سرمایه‌گذاری اختیاری شویم این درحالیست که عمده سرمایه‌گذاری‌ها در سازمان تامین اجتماعی طی سنوات گذشته از نوع اجباری بوده است.

وی در ادامه در خصوص بیمه تکمیلی بازنشستگان بیان کرد: در خدمات خاص بازنشستگان اتفاقات خوبی رقم خورد؛ به گونه‌ای که در خدمات خاص به بازنشستگان وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنیم و این میزان به ۳۰ میلیون رسیده است.

به گفته وی، سال گذشته بالغ بر ۲۵۰ هزار فقره وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان پرداخت شد و امسال تعداد بیشتر می‌شود.

موسوی به خدمات بیمه تکمیلی تامین اجتماعی به بازنشستگان اشاره کرد: در دولت سیزدهم بیمه تکمیلی بازنشستگان را افزایش دادیم و ۸۰ درصد تعهدات نیز افزایش یافت؛ اکنون ۵۰ درصد از سهم بیمه تکمیلی این طیف را بر عهده داریم. بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه سازمان تامین اجتماعی در بحث بیمه‌های تکمیلی برای بازنشستگان وجود دارد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه حوزه سرمایه گذاری نیز بسیار مهم بوده است، گفت: نباید با بحران و چالش‌ها ظرفیت‌ها را نادیده بگیریم.

وی با اشاره به شاخص دارایی‌های صندوق گفت: یکی از شاخصها این است که دارایی‌های صندوق بتواند معادل پنج سال تعهدات را جوابگو باشد و اکنون تعهدات ما حدود هزار میلیارد تومان است. برآوردها که تقریبی است و نشان می دهد که دارایی های ما نزدیک به ۲هزار میلیارد تومان است.

صندوق تامین‌اجتماعی ۲ سال جوان‌تر شد 

بازنشستگان نگران متناسب‌سازی حقوق‌ها و صدور احکام نباشند 

به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه اکنون سن صندوق دو سال جوان‌تر شده است، درخصوص متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز توضیح داد: توجه به معیشت بازنشستگان یکی از دغدغه‌ها بوده است؛ مجلس نیز تاکیدی را در قانون برنامه هفتم و در قانون بودجه برای بازنشستگان در نظر گرفت. هفته قبل از انتخابات قانون برنامه هفتم ابلاغ شد و در این راستا دولت نیز مصوبه‌ای را درخصوص عملیاتی کردن متناسب سازی بازنشستگان و پرداخت سه میلیون تومانی برای متناسب سازی و کمک‌معیشت به بازنشستگان به صورت علی الحساب داشت.

وی ادامه داد: در این راستا باید به میزان ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیاردتومان تامین مالی صورت می‌گرفت تا این پرداخت شود. سازمان برنامه و بودجه برای بازنشستگان لشکری و کشوری تامین مالی را به سرعت انجام داد که این رقم پرداخت شد. همکاران ما حدود یک هفته تلاش شبانه روزی داشتند تا تامین مالی اتفاق بیفتد و سازمان برنامه و بودجه نیز از محل تبصره ۱۵، بخشی را به صورت اوراق تامین کرد.

موسوی با بیان اینکه همکاران توانستند این پرداختی را برای بازنشستگان انجام دهند، گفت: حتما احکام متناسب‌سازی براساس تکالیف و قانون برنامه و بودجه اجرایی خواهد شد. تکالیف قانونی است و بازنشستگان نگران نباشند.

کدام بازنشستگان مشمول متناسب‌سازی شدند؟

وی در پاسخ به این سوال که چه بازنشستگانی مشمول متناسب‌سازی هستند، اینگونه توضیح داد: آن بخشی که پرداخت شد برای بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر، در قالب متناسب‌سازی بوده است و آنهایی که حداقل‌بگیر هستند آنچه که برایشان پرداخت شد نیز در قالب کمک معیشت بود و ان شاءالله این مسیر براساس تامین منابع ادامه پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان نرخ جایگزینی و نسبت‌های پشتیبانی در سازمان تأمین اجتماعی نیز خاطرنشان کرد: روند کاهشی نرخ جایگزینی بسیار سرعت گرفته بود؛ به گونه‌ای که زمانی که سازمان را تحویل گرفتیم حدود ۴.۲ بود. به طور متوسط پیش از این دولت هر سال بین ۰.۲ تا ۰.۴ کاهش داشتیم و عملا باید اکنون به ۳.۶ می‌رسیدیم اما فعلا توانسته‌ایم این روند کاهشی را متوقف کرده و شرایط را به سمت بهبودی حرکت دهیم و امروز این رقم حدود ۴ است.
 طرح جدید تامین‌اجتماعی برای پوشش بیمه‌ای اتباع خارجی

وی تاکید کرد: حدود ۶ تا ۹ میلیون نفر در کشور داریم که بیمه نشده‌اند و باید این مسیر پوشش بیمه‌ای ادامه پیدا کند. همچنین طرح جدیدی برای پوشش بیمه‌ای در حال آغاز است که مربوط به پوشش بیمه اتباع بیگانه است. بیش از چهار میلیون نفر اتباع در کشور زندگی می‌کنند و درصددیم امسال یک میلیون اتباع را بیمه کنیم.

توصیه موسوی به اطرافیان رئیس جمهور منتخب

وی در بخش دیگری از این نشست نیز به دولت چهاردهم و سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و یادآور شد: زمانی که در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی توسط حضرت آقا ابلاغ شد، علاوه بر اینکه رویکردهای کلان و راهبردی در این سیاست‌ها عنوان شده، چالش‌های حوزه رفاه و تامین اجتماعی نقطه‌زنی شده و علاوه بر نقطه‌زنی چالش‌ها، راهکارهای مواجهه با این نقطه‌زنی در چالش‌ها هم در این سیاست‌های ابلاغی آمده است. نه تنها دولت چهاردهم، بلکه ما نیز از همین رویه استفاده کردیم و اساسا منشور اصلی اقدام ما در این دوره، بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی همین سیاست‌ها بود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: باید این منشور اصلی در ادامه تحقق به عنوان سند اساسی موردتوجه قرار گیرد و اگر در این دولت و هر دولتی به سیاستهای کلی رفاه و تامین اجتماعی عمل شود قطعا وضعیت بسیار خوبی خواهد بود و آن آسایش و امنیت که به دنبال آن هستیم را خواهیم داشت.

موسوی همچنین به اطرافیان رئیس جمهور منتخب توصیه کرد: بگذارید با همان آرامش و رویکرد دقیقی که ایشان در توجه به سیاستهای ابلاغی حضرت آقا داشتند، به مسیر درستی که باید درباره این سیاستها عملی شود دست پیدا کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار