کد خبر: 1239831
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۶
ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق کشور با بیان اینکه در روز‌های اوج مصرف ۲۵ درصد برق کشور توسط کولر‌های گازی استفاده می‌شود، گفت: کولر‌های گازی نسبت به کولر‌های آبی چهار تا ۶ برابر برق بیشتری مصرف می‌کنند.

جوان آنلاین: «سعید میرشریفی» با اشاره به اینکه مصرف برق کشور در ساعات اوج بار شبکه به بیش از ۷۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسیده است، ادامه‌داد: این روز‌ها که در فصل گرم سال قرار داریم ۶۰ درصد انرژی برق تولیدی کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود که در این بین ۴۰ درصد از کل مصرف برق به سامانه‌های سرمایشی اختصاص دارد.

به گزارش ایرنا، وی خاطرنشان کرد: چیزی نزدیک به ۱۰ میلیون کولر گازی در فصل تابستان در کشور فعال می‌شود و حدود ۲۰ هزار مگاوات مصرف برق کشور را در ساعات اوج بار مصرف می‌کنند که معادل ۲۵ درصد کل مصرف برق کشور است.

ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق با بیان اینکه مصرف برق کولر‌های گازی چهار تا ۶ برابر کولر‌های آبی است، ادامه داد: در مناطق گرمسیری به دلیل بالاتر بودن الگوی مصرف برق فصل گرم و نیز آب و هوای گرم و مرطوب، استفاده از کولر گازی مانعی ندارد، اما در این مناطق نیز مشترکان می‌توانند با کاهش تعداد کولر‌های گازی فعال در محیط کار و یا خانه و محدود کردن کولر‌های روشن در اتاق‌های غیرکاربردی در کاهش مصرف برق و همچنین هزینه‌های آن نقش بسزایی داشته باشند.

این کارشناس صنعت برق با تاکید بر لزوم استفاده از کولر‌های آبی در مناطق غیرگرمسیر کشور، گفت: با توجه به اینکه مشترکانی که در مناطق عادی از کولر گازی استفاده می‌کنند، میزان مصرف بالاتر از الگو را تجربه می‌کنند، هزینه برق مصرفی آن‌ها در مقایسه با مشترکانی که از کولر‌های آبی استفاده می‌کنند، به مراتب افزایش می‌یابد.

وی افزود: به عنوان نمونه اگر هزینه برق مصرفی یک کولر آبی ماهیانه در فصول گرم ۲۰۰ هزار تومان باشد، یک کولر گازی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و چه بسا بیشتر برای مشترکانی که در مناطق عادی زندگی می‌کنند، هزینه در پی خواهد داشت.

میرشریفی خاطرنشان کرد: برای مناطق عادی همانند یزد، اصفهان و تهران که هوای خشک دارند و اقلیم این مناطق با مکانیزم فعالیت کولر‌های گازی تناسبی ندارد، استفاده از کولر‌های گازی توصیه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: مشترکانی که در مناطق عادی زندگی می‌کنند، می‌توانند با استفاده و خرید کولر‌های آبی و قرار دادن کولر روی دور کند و اقدام‌ها دیگر مانند نصب سایبان بر روی آن، میزان مصرف برق این سامانه‌های سرمایشی را تا ۵۰ درصد کاهش دهند و در حفظ پایداری شبکه نقش بسزایی داشته باشند.

برچسب ها: کولر گازی ، برق ، مصرف برق
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار