کد خبر: 1239731
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
نسبت به سال پایانی دولت دوازدهم؛
تراز تجارت کالای کشور که در سال پایانی دولت روحانی به کمترین رقم ۲ دهه اخیر سقوط کرده بود، در دولت سیزدهم به سطح مطلوب بازگشت.

جوان آنلاین: دولت چهاردهم در حالی شروع به کار می‌کند که برعکس دولت سیزدهم، هیچ نگرانی نسبت به درآمدهای ارزی کشور، صادرات نفتی و غیرنفتی و تراز تجاری ندارد.

در هشت سال فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم، ارتباط تجاری ایران با خیلی از کشورها محدود شد بخصوص در سال‌های ۱۳۹۷ تا نیمه اول ۱۴۰۰ فعالان اقتصادی امکان صادرات به کشورهای همسایه را تا حد قابل توجهی از دست داده بودند.

در این میان دولت دوازدهم تنها وعده برجام را می‌داد. در این دوره تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه کاهشی شد و تجار از این‌که دولت حامی آنها نیست، گلایه‌های متعددی داشتند. مخدوش شدن روابط فعالان اقتصادی با تجار کشورهای همسایه، باعث شد که بازار برخی از محصولات از دست برود و رقبای کشورمان محصولات خود را روانه بازار کشورهای همسایه کنند.

از همین رو دولت سیزدهم از نیمه دوم سال ۱۴۰۰، مذاکرات خود را با کشورهای همسایه و سایر کشورها آغاز کرد تا تجارت کشور رونق بگیرد. بدین ترتیب در مدت خیلی کوتاه تجار کشورمان توانستند بازارهای از دست رفته خود را پس بگیرند و در بازار هدف صادراتی، ‌عرض اندام کنند. حال که تجارت ایران با کشورهای همسایه به ۶۰ میلیارد دلار رسیده یعنی بسترهای تجاری برای افزایش صادرات کشور فراهم شده و از سویی در صورت نیاز می‌توان واردات مواد اولیه تولید و کالاهای واسطه‌ای را از کشورهای همسایه تأمین و خریداری کرد. بدین جهت دولت چهاردهم بدون دغدغه می‌تواند تجارت با کشورهای همسایه را ادامه دهد و بر اعداد صادرات غیرنفتی کشور بیفزاید.

از سوی دیگر وزارت نفت دولت سیزدهم صادرات نفت را که در دوره روحانی به کمتر از نیم میلیون بشکه در روز سقوط کرده بود، احیا کرد و به بالای ۱.۵ میلیون بشکه در روز رساند و درآمدهای نفتی کشور را چند برابر کرد.

در نتیجه این رویکرد دولت سیزدهم، تراز تجارت کالای کشور به سطح مطلوب خود بازگشت. در سال ۱۳۹۹ تراز تجارت کالای ایران به ۳.۲ میلیارد دلار سقوط کرد که کمترین رقم از سال ۱۳۷۷ به بعد محسوب می‌شود.

اما در سال ۱۴۰۰ تراز تجارت کالای کشور به ۱۵.۸ میلیارد دلار رسید و در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب به ۲۲.۲ و ۲۰.۶ میلیارد دلار افزایش یافت. بر این اساس در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال پایانی دولت روحانی تراز تجارت کالای ایران رشد بیش از ۶ برابری نشان می‌دهد.

بهبود تراز تجارت کالای ایران نتیجه موفقیت دولت سیزدهم در افزایش صادرات غیرنفتی در اثر ارتباط با همسایگان و خنثی کردن تحریم‌های نفتی با رشد صادرات نفتی بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار