تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
مزایای این منبع انرژی نوظهور فراوان است. در وهله اول، این فناوری دوستدار محیط‌زیست بوده و هیچ‌گونه آلاینده یا گاز‌های سمی منتشر نمی‌کند. در مقایسه با سیستم‌های تولید برق فعلی که از سیلیکون و مواد خطرناک استفاده می‌کنند، این اختراع جدید، مشکل دفع پسماند‌های سمی را نیز حل خواهد کرد.

کانال تلگرامی «رَجان» نوشت: دانشمندان دانشگاه کنکوردیا با کشف انقلابی خود، طلایه‌دار عصری نو در دنیای انرژی شده‌اند. آن‌ها موفق به توسعه منبعی تجدیدپذیر بر پایه جلبک شده‌اند که نه تنها کربن منتشر نمی‌کند، بلکه دی‌اکسیدکربن را از اتمسفر جذب می‌کند و به «کربن منفی» تبدیل می‌شود. این دستاورد، نقطه عطفی در تلاش‌های بشر برای یافتن جایگزینی پاک و پایدار برای سوخت‌های فسیلی به شمار می‌رود. برای دهه‌ها، دانشمندان در جست‌وجوی راه‌حل‌هایی برای مهار انرژی همجوشی هسته‌ای، یا ابداع فناوری‌هایی با «کربن خنثی» بوده‌اند. اما این اختراع جدید، فراتر از این‌ها عمل می‌کند و گامی اساسی در جهت تولید «انرژی با کربن منفی» برداشته است. راز این فناوری شگفت‌انگیز در فتوسنتز نهفته است. جلبک‌ها در طی این فرآیند طبیعی، دی‌اکسیدکربن را جذب و به غذای خود تبدیل می‌کنند. محققان با قرار‌دادن جلبک‌ها در یک محلول دو میلی‌متری و محصور کردن آن‌ها در محفظه‌های‌اند و کاتد، موفق به استخراج انرژی از الکترون‌های آزاد شده در فرآیند فتوسنتز شده‌اند. این سلول‌های ریز فتوسنتزی می‌توانند تا یک‌ولت برق تولید کنند.
علاوه بر این، جلبک‌ها به عنوان منبعی تجدیدپذیر، به طور مداوم در حال رشد و تکثیر هستند و نیاز به هیچ‌گونه سوخت فسیلی یا استخراج مواد اولیه ندارند. این موضوع پایداری و تداوم تولید این منبع انرژی را تضمین می‌کند. با وجود چشم‌انداز‌های روشن، هنوز چالش‌هایی برای استفاده گسترده از این فناوری در سطح شهر‌ها وجود دارد. مقیاس‌بندی این سیستم و تطبیق آن با نیاز‌های شهری نیازمند تحقیقات و سرمایه‌گذاری بیشتر است.
اما دانشمندان مصمم هستند که این منبع انرژی انقلابی را به واقعیت تبدیل کنند. آن‌ها معتقدند که با تلاش و پشتکار، می‌توان از این فناوری برای تأمین برق تمامی شهر‌ها و گامی بلند در جهت مقابله با بحران تغییرات آب و هوایی برداشت. کشف «کربن منفی» با استفاده از جلبک‌ها، نویدبخش آینده‌ای پاک‌تر و پایدارتر برای کره زمین است. این دستاورد علمی، نشان‌دهنده تعهد و خلاقیت بی‌نظیر بشر در حل چالش‌های زیست‌محیطی و حرکت به سوی دنیایی سرسبزتر و سالم‌تر است.