کد خبر: 1229323
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
مدیرعامل صندوق توسعه تکنولوژی در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق توسعه تکنولوژی در رابطه با اهمیت توجه به اقتصاد دانش‌بنیان به «جوان» می‌گوید: با توجه به روند نامگذاری سال‌های گذشته و همچنین امسال به نظر می‌رسد در بخش دانش‌بنیان از سمت نهاد‌های حاکمیتی و دولت اقدامات مورد انتظار صورت نگرفته و به نوعی کمک از مردم مورد توجه  رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

جوان آنلاین: مدیرعامل صندوق توسعه تکنولوژی معتقد است مسیر بومی‌سازی رسوخ فناوری و نوآوری در صنایع بسیار کلیدی و مهم است. رسوخ نوآوری به صنایع بزرگ مسیر اصلی مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان است که این مسیر در جهت رفع نیاز‌های فناورانه صنایع بزرگ از طریق نوآوری و همچنین تحقق نقشه راه دانش بنیان شدن صنایع از طریق بومی‌سازی و تکمیل زنجیره ارزش، اعطای معافیت‌های مناسب در حوزه بیمه و مالیات به شرکت‌های دانش‌بنیان به وقوع خواهد پیوست. اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان مردمی‌ترین بخش اقتصاد کشور، مناسب‌ترین بستر برای تحقق هرچه بیشتر شعار سال یعنی مشارکت مردم در جهش تولید است. از این رو مردمی‌سازی رشد اقتصادی کشور، جهش تولید و توسعه صنعتی کشور با مشارکت مردم، مبتنی بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ به کمک شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان است.  

رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق توسعه تکنولوژی در رابطه با اهمیت توجه به اقتصاد دانش‌بنیان به «جوان» می‌گوید: با توجه به روند نامگذاری سال‌های گذشته و همچنین امسال به نظر می‌رسد در بخش دانش‌بنیان از سمت نهاد‌های حاکمیتی و دولت اقدامات مورد انتظار صورت نگرفته و به نوعی کمک از مردم مورد توجه  رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. اگرچه در شرکت‌های نوآور، نیروی انسانی جوان و نخبه می‌تواند تکنولوژی، خلاقیت و دانش فنی را به عرصه آورد و در مسیر رشد اقتصاد دانش‌بنیان گام بردارد، اما بدون همکاری بخش مکمل یعنی دولت، در زمینه تأمین و توسعه زیرساخت، پیشرفت بزرگی را شاهد نخواهیم بود.  

وی در رابطه با نقش دستگا‌ه‌های اجرایی در مسیر حرکت شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت فناوری و تکنولوژی و در نهایت تحقق شعار مشارکت مردم در جهش تولید می‌افزاید: به نظر می‌رسد در حال حاضر زیرساخت و ضوابط لازم برای به کارگیری نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد و همکاری دانش‌بنیان‌ها با این دستگاه‌ها با چالش‌های زیادی همراه است. به دلیل محدودیت منابع در دسترس و عدم وجود دیدگاه نوآورانه در دستگاه‌های اجرایی، این سازمان‌ها نه در نقش کارفرما بلکه باید در نقش تسهیلگر ظاهر شوند و در جهت کاهش بروکراسی شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش کنند، بنابراین برای شکل‌دهی همکاری‌های موفق‌تر میان اقتصاد دانش‌بنیان و دستگاه‌های اجرایی باید برای رفع تعارض منافع بین این دو بخش راهکاری اندیشیده شود.  

وی تأکید می‌کند: پیشبرد اقتصاد دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۳ و بسترسازی برای مشارکت مردم در توسعه این اقتصاد، نیازمند حذف نگاه رقابتی دستگاه‌های اجرایی و دولتی نسبت به شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد امید و انگیزه در نسل جوان نوآور از طریق تغییر قوانین دست‌وپاگیر و تسهیلگری هرچه بیشتر از سوی این دستگاه‌هاست.  

یکی از اقدامات کلیدی مورد تأکید رهبر انقلاب، اجرای نقشه راه دانش‌بنیان شدن صنایع مبتنی بر دو محور تکمیل زنجیره ارزش و همچنین بومی‌سازی و تولید بار اول تجهیزات و فناوری‌های راهبردی صنعت به کمک دانش‌بنیان‌هاست. مدیرعامل صندوق توسعه تکنولوژی در این باره می‌گوید: در صنایعی که ساختار مدیریتی مبتنی بر دانش، سلامت اقتصادی، پایداری ساختار مدیریتی و همچنین ثبات روند نوآورانه دیده می‌شود، بخشی از نیاز‌های این صنایع به کمک نوآوری قابل تأمین است. بخشی دیگر از این نیاز‌ها نیز از سوی بومی‌سازی صددرصد داخلی تأمین خواهد شد و بخش دیگر نیاز‌ها به صورت ترکیبی از استفاده از تجربیات جهانی، بومی‌سازی و نوآوری قابل پاسخگویی است.  

وی همچنین می‌افزاید: مسیر بومی‌سازی رسوخ فناوری و نوآوری در صنایع بسیار کلیدی و مهم است. رسوخ نوآوری به صنایع بزرگ مسیر اصلی مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان است که این مسیر در جهت رفع نیاز‌های فناورانه صنایع بزرگ از طریق نوآوری و همچنین تحقق نقشه راه دانش بنیان شدن صنایع از طریق بومی‌سازی و تکمیل زنجیره ارزش، اعطای معافیت‌های مناسب در حوزه بیمه و مالیات به شرکت‌های دانش‌بنیان به وقوع خواهد پیوست.  

زرنوخی با بیان اینکه در زمینه جهش تولید دانش‌بنیان و لحاظ ابزار‌های حمایتی نظیر اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه از سوی مجلس، بسترسازی‌های قانونی خوبی انجام گرفته و فرصت‌های مناسبی فراهم شده است، تأکید می‌کند: متأسفانه به دلایل مختلف اجرایی شدن این قوانین با سهولت همراه نبوده است. از این‌رو به نظر می‌رسد برای استفاده حداکثری از قوانین این حوزه، باید در کنار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد هوشمندی با هدف تسهیلگری، میان بخش‌های اقتصادی دستگاه‌های اجرایی از جمله بانک مرکزی و دانش‌بنیان‌ها ایجاد شود که این ستاد به صورت ویژه روی پیشبرد قوانین حمایت از نظام نوآوری و دانش‌بنیان تمرکز داشته باشد.  

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار