کد خبر: 1216599
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸
«جوان» اقدام حمایتی بودجه ۱۴۰۳ را از کسب‌وکار‌های برخط بررسی می‌کند
دولت و مجلس همانند سال جاری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کسب‌و‌کار‌های اینترنتی در سکو‌های داخلی را از پرداخت مالیات معاف کردند، بنابراین فعالان اقتصادی می‌توانند برای فروش اینترنتی خود یک یا چند سکو از هفت سکوی مشمول اعلام‌شده را انتخاب و برای فروش اینترنتی استفاده کنند
محمد معین
جوان آنلاین: دولت و مجلس همانند سال جاری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کسب‌و‌کار‌های اینترنتی در سکو‌های داخلی را از پرداخت مالیات معاف کردند، بنابراین فعالان اقتصادی می‌توانند برای فروش اینترنتی خود یک یا چند سکو از هفت سکوی مشمول اعلام‌شده را انتخاب و برای فروش اینترنتی استفاده کنند. طبق این قانون چنانچه مجموع فروش کالا یا ارائه خدمات شخص به واسطه فروش اینترنتی در سکو‌های مشمول تا ۳۰برابر معافیت مالیاتی حقوق باشد، صاحب کسب‌و‌کار شخص از ارسال اظهارنامه و ارائه اسناد و مدارک به اداره امور مالیاتی معاف خواهد بود. پیش از این در سال گذشته هم در قالب قانون بودجه سال۱۴۰۲ آیین‌نامه حمایت از سکو‌ها و کسب‌و‌کار‌های اینترنتی حدود ۳۰نوع حمایت برای این کسب‌و‌کار‌ها پیش‌بینی شده بود، به این صورت که تمام کسب‌و‌کار‌هایی که بر بستر سکو‌ها و بستر‌های بومی کسب درآمد می‌کنند، به مدت دو سال از معافیت مالیاتی برخوردار شدند. 
 
این آیین‌نامه برای نخستین بار در سال ۱۴۰۲ بعد از مسدودسازی سکو‌های خارجی برای حمایت از کسب‌و‌کار‌های اینترنتی و با هدف تشویق کاربران و صاحبان کسب‌و‌کار به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی (مانند ایتا، سروش، بله، روبیکا، کسبینو، آی‌گپ و شیپور) به جای پیام‌رسان‌های خارجی تنظیم شد. شرط استفاده از این حمایت این بود که صاحب کسب‌و‌کار نباید از پیام‌رسان‌های خارجی و سکو‌های خارجی استفاده کند. 
طبق آیین‌نامه برای حمایت از کسب‌و‌کار‌های اینترنتی حمایت از سکو‌ها و دستگاه‌ها در دستور کار قرار داده شد. مزیت حمایت از سکو‌ها این است که خود شرکت نرم‌افزاری انتخاب‌شده بسته حمایتی به صاحب کسب‌و‌کاری که روی سکو است، ارائه می‌دهد. مثلاً اگر صاحب کسب‌و‌کار مجازی، سکوی روبیکا یا بله را انتخاب کرده باشد، این دو سکو برای اینکه کسب‌و‌کار این سکو را انتخاب کرده است، به کسب‌و‌کار بسته حمایتی مانند تبلیغات و اطلاع‌رسانی، خدمات مالی و کاهش هزینه اینترنت ارائه می‌دهد تا کار او بر بستر این سکو بهبود یابد. شرایط جزئی حمایت‌ها و خدمات ارائه‌شده از سوی هر کدام از سکو‌های معرفی‌شده در تارنمای ir. ۱۶۴۹ قابل مشاهده است. 
مزیت حمایت دستگاه‌ها هم شامل ارائه خدمات مالی و پرداخت اعتباری (حمایت از سمت بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی)، ارائه تسهیلات به کسب‌و‌کار‌ها (حمایت از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی)، ارائه طرح‌های تخفیفی اداره پست (بسته‌های پستی کسب‌و‌کار‌های اینترنتی با کمترین هزینه ارسال می‌شود) و ارائه خدمات و تعرفه‌های تشویقی تبلیغاتی (خدماتی از جمله ارسال پیامک تبلیغاتی و برنامه‌های صدا و سیما برای معرفی سکوها) می‌شود که سایر دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها، سازمان صدا و سیما، اداره پست و سازمان امور مالیاتی به صاحبان این کسب‌و‌کار‌ها ارائه می‌دهند. 
 
 مشوق‌های مالیاتی
از سوی دیگر معافیت مالیاتی کسب‌و‌کار‌های اینترنتی به معافیت تبصره ماده۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، تعیین حداقل نرخ مالیات مقطوع به صورت پلکانی و کسر هزینه‌های ایجاد و توسعه کسب‌و‌کار‌های اینترنتی از درآمد مشمول مالیات تقسیم می‌شود. در معافیت تبصره ماده۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم افرادی که از این سکو‌ها و کسب‌و‌کار‌های اینترنتی برای فروش کالا یا ارائه خدمات استفاده می‌کنند، می‌توانند مانند سایر اشخاص حقیقی از این تبصره استفاده کنند. در این صورت چنانچه مجموع فروش کالا یا ارائه خدمات شخص به واسطه فروش اینترنتی در سکو‌های مشمول تا ۳۰برابر معافیت مالیاتی حقوق باشد، صاحب کسب‌و‌کار شخص از ارسال اظهارنامه و ارائه اسناد و مدارک به اداره امور مالیاتی معاف خواهد بود. 
در تعیین حداقل نرخ مالیات مقطوع به صورت پلکانی هم افرادی که تاکنون هیچ گونه پرونده مالیاتی نداشته‌اند و برای شروع کسب‌و‌کار خود یکی از پیام‌رسان‌های داخلی مشمول را انتخاب می‌کنند و سپس در واحد مالیاتی خود تشکیل پرونده می‌دهند تا سقف درآمد مشمول مالیات (سود خالص) ۲ میلیارد تومان از پرداخت مالیات معاف هستند، (البته این بند هنوز اجرایی نشده است).
کسر هزینه‌های ایجاد و توسعه کسب‌و‌کار‌های اینترنتی از درآمد مشمول مالیات یکی دیگر از حمایت‌هایی است که سازمان امور مالیاتی انجام داده است، به این صورت که تمام هزینه‌های شخص بابت عضویت یا توسعه کسب‌و‌کار اینترنتی در این سکو‌ها تا سقف مقرر از سمت اداره امور مالیاتی قابل قبول است، (مثلاً هزینه‌هایی که شخص بابت تبلیغات در این زمینه انجام می‌دهد، مورد قبول دارایی است و از درآمد مشمول مالیات شخص کسر می‌شود).
مشوق‌های مالیاتی این آیین‌نامه تنها در صورتی مشمول فعالان کسب‌و‌کار می‌شود که وجه کالا یا خدمات ارائه‌شده فقط از طریق درگاه‌های پرداخت سکو از مشتریان دریافت و بعد از کسر کارمزد از سوی سکو به حساب فعالان کسب‌و‌کار واریز شود، مثلاً اگر شخصی از طریق سکوی داخلی ایتا کالایی را از فروشنده خریداری کند، لازم است بهای آن کالا را به حساب درگاه پرداخت پیام‌رسان ایتا واریز کند، سپس شرکت نرم‌افزاری ایتا بعد از کسر کارمزد خود وجه باقی مانده را به حساب شخص فروشنده واریز می‌کند. 
فعالان اقتصادی می‌توانند برای فروش اینترنتی خود یک یا چند سکو از هفت سکوی مشمول اعلام‌شده را انتخاب و برای فروش اینترنتی استفاده کنند. 
 
 کاهش هزینه‌ها و توسعه کسب‌و‌کار‌ها
کارشناسان این اقدام دولت را برای بار دوم اقدامی خوب و مثبت اعلام کردند و معتقدند در دنیا هم از ابزار‌های مالیاتی برای تشویق کسب‌و‌کار‌های مجازی استفاده می‌شود. این اقدام‌های دولت باعث می‌شود کاربران راغب شوند از سکو‌های داخلی استفاده کنند، چون بازیگرانی که اکثراً هم از بخش خصوصی هستند، می‌توانند با مشوق‌های مالیاتی یا معافیت‌های مالیاتی با ذخیره‌کردن مالیات کار خود را پیش ببرند، البته کارشناسان فناوری اطلاعات اعتقاد دارند این اقدام دولت در جهت عرضه کالا و خدمات روی سکو‌های داخلی است ولی بحث مهم‌تر این است دولت باید برای بخش تقاضا که همان کاربران هستند و باید کالا‌ها را خریداری یا از خدمات استفاده کنند، اقدام‌های درخوری انجام دهد که حال که عرضه‌کننده روی سکو‌های داخلی آمده است، کاربران که بخش تقاضا هم هستند روی این سکو‌ها بیایند. به عبارتی ممکن است کاربران روی سکو‌های داخلی هم بیایند ولی قدرت خرید نداشته باشند، بنابراین می‌توان بحث خرید اقساطی را هم فعال کرد، هر چند اکنون برخی از سکو‌ها در حال انجام این کار هستند تا تقاضا را تحریک کنند و به سکو‌های داخلی سوق دهند. 
برخی کارشناسان حوزه کسب‌و‌کار‌های نوپا معتقدند‌ای کاش دولت پیش از مسدودسازی سکو‌های خارجی دست به این کار‌ها می‌زد تا کاربران عرضه‌کنندگان خدمات و کالا را به سکو‌های داخلی سوق می‌داد و کاربران را برای خرید از آن‌ها تحریک می‌کرد. 
به هر حال این اقدام‌های مثبت باعث کاهش هزینه‌های فروش کسب‌و‌کار‌های مجازی می‌شود و با ذخیره‌سازی مالیات می‌تواند در دیگر بخش‌های کسب‌و‌کارش مانند تبلیغات استفاده کند و کار خود را توسعه دهد.
برچسب ها: کسب و کار
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار