سرویس اقتصادی جوان آنلاین: «از آزادراه تهران شمال چه خبر» سؤالی بوده که مخاطبان این رسانه در سامانه فارس من خواستار پیگیری آن شدند که در توضیح این سوژه عنوان کردند؛ بیش از دو دهه قبل بود که صحبت از احداث آزادراهی بزرگ در کشور بود که علاوه بر کم کردن فاصله تهران تا شمال به حدود یک ساعت و نیم، موجب روان شدن ترافیک سایر شریانهای شمال به جنوب و نیز صرفهجویی در مصرف بنزین، امنیت سفر و هزاران فایده و حسنه دیگر که برای آن برمیشمردند، میشد.
اکنون حدود ۲۲ سال از شروع این پروژه میگذرد و هنوز تکلیف پروژه و زمان دقیق تکمیل آن مشخص نیست، هر از گاهی مسؤولان قولها و وعدههای مختلفی را در ارتباط با بهرهبرداری از این پروژه را دادند، ولی تاکنون هیچکدام از این وعدهها به سرانجام نرسیده است.
از تعطیلات تابستان و نوروز که بگذریم هنوز هم در پایان هفته و روزهای تعطیل ترافیکهای چندساعته و طولانی تکرار میشود و حتی برخی از مسافران ترافیک را بخشی از سفر میدانند، ترافیک در حدی است برای ساعاتی جاده تبدیل به پارکینگ میشود، گویی این مسیر جاده نبوده بلکه مکانی برای پارک خودروهاست و مسافران نیز به جای نشست در خودروها و منتظر ماندن سعی میکنند در طول مسیر به گشت و گذار بپردازند.
مدیر پروژه آزادراه تهران ـ. شمال در اینباره در گفتوگو با فارس، اظهار کرد: پروژه آزادراه تهران شمال در چهار فاز تعریف شده که مهمترین منطقه در واقع فاز یک این پروژه از سه راه شهرستانک تا انتهای آزادگان تهران به طول ۳۳ کیلومتر است.
سیدبهلول حسینی با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی این پروژه، افزود: فاز یک این پروژه از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است و در مراحل پایانی قرار دارد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره زمان دقیق افتتاح فاز یک این پروژه مهم، تصریح کرد: این پروژه براساس زمانبندی پیش میرود که براساس آن مرداد ماه امسال افتتاح میشود.
مدیر پروژه آزادراه تهران ـ. شمال بیان کرد: در برخی موارد شاهد تأخیرهایی در زمان افتتاح برخی پروژهها هستیم که دلیل آن این است این پروژهها درست است براساس زمانبندی پیشمیروند، اما برخی از استانداردها را در زمان اجرا از نظر ایمنی ارتقا میدهیم که این مسائل حجم کار را بالا میبرد.
حسینی با اعلام اینکه در صورت بهرهبرداری از این پروژه مسافران ترافیک آخر هفته نخواهند داشت و این مسیر نیز حدود ۵۰ کیلومتر نسبت به مسیر قبلی کوتاه خواهد شد، گفت: این پروژه از پیچیدگی خاصی برخوردار است و تونلهای متعددی دارد.
وی یادآور شد: این نخستینبار تونلی به طول پنج کیلومتر البته منطبق با استانداردهای روز دنیا در حال احداث است که البته تا آنجایی که اطلاع دارم قبل از آن طول بزرگترین تونل در کشور سه کیلومتر بوده است.
مدیر پروژه آزادراه تهران ـ. شمال با اشاره به اینکه پروژه آزادراه تهران ـ. شمال در چهار فاز از امتداد آزادگان بعد از پل همت تا چالوس بهطول ۱۲۱ کیلومتر تعریف شده است، اظهار کرد: این پروژه از چهار سال گذشته تاکنون ۱۰ برابر سرعت گرفته است
حسینی گفت: منطقه دو پروژه آزاد تهران ـ. شمال از پل زنگوله تا سه راه شهرستانک به طول ۲۲ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی، منطقه سه این پروژه که حدفاصل مرزنآباد تا پل زنگوله بهطول ۴۷ کیلومتر است طرحش بهصورت کامل آماده نبوده و در حد طرح اولیه است و منطقه چهار این آزادراه از چالوس تا مرزنآباد به طول ۲۰ کیلومتر بوده که الان در دست بهرهبرداری است.