کد خبر: 830362
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
چشمان نگران رژيم صهيونيستي به تحولات سوريه پس از آزادي حلب
تا چند هفته ديگر، نشست رؤساي جمهور ايران، روسيه و تركيه درباره سوريه، در قزاقستان برگزار خواهد شد...
علي قنادي
تا چند هفته ديگر، نشست رؤساي جمهور ايران، روسيه و تركيه درباره سوريه، در قزاقستان برگزار خواهد شد؛ نشستي كه هر چند در مورد آينده آن ترديدهايي وجود دارد، ولي مي‌تواند زمينه‌ساز ترتيبات جديد امنيتي در سوريه  باشد. اسرائيلي‌ها با چشماني نگران به اين ترتيبات جديد نگاه مي‌كنند و آنگونه كه رئيس ستاد ارتش اردن گفته، ممكن است يك زنجيره امنيتي از ايران تا مرزهاي سرزمين‌هاي اشغالي تشكيل شود. 

رويترز حدود دو هفته قبل در گزارشي نوشته بود كه سقوط حلب به دست حكومت سوريه كه مورد حمايت ايران و روسيه است، زنگ‌هاي خطر را درباره خطر بالقوه در مرزهاي اسرائيل و در سطحي گسترده‌تر، شكل‌دهي به ترتيبات منطقه را به صدا در آورده است. بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي تقريباً چند روز بعد از سقوط حلب به آستانه پايتخت قزاقستان رفت، جايي كه يكي از خبرنگاران از او پرسيد كه آيا سفر (هفته بعد) حسن روحاني به قزاقستان پيامي براي او دارد، نتانياهو در پاسخ گفت: « ما را نترسانيد، ما ببر هستيم نه خرگوش. اگر ما را تهديد كنند، خودشان به خطر مي‌افتند. » آوي ديچر، رئيس كميته امورخارجه و دفاعي كنست اسرائيل نيز در همان ايام از اينكه ايران در فضاي جديد سعي خواهد كرد خود را به پشت مرزهاي اسرائيل برساند، ابراز نگراني كرده بود: « ايران يك طرح استراتژيك دارد و ممكن است نيروهاي خود را به اسرائيل نزديك‌تر كند، چه نيروهاي سپاه كه كاملاً ايراني هستند و چه كسان ديگري مانند حزب‌الله يا نيروهاي بسيج كه مي‌توانند پوششي عمل كنند. » حالا به نظر مي‌رسد، اسرائيلي‌ها بيش از هر زماني، شرايط جديد بعد از سقوط حلب را براي خود تهديد محسوب مي‌كنند.

سرلشكر محمود فريحات، رئيس ستاد مشترك ارتش اردن به تازگي در گفت و گو با بي‌بي سي، از احتمال ايجاد يك زنجيره امنيتي به هم پيوسته از ايران تا مرزهاي اسرائيل سخن گفته و ضمن ابراز نگراني از پيشروي نيروهاي الحشد الشعبي عراق در منطقه تلعفر گفته كه در صورت تداوم پيشروي اين نيروها به سمت مرز سوريه، امكان ايجاد يك «كمربندي زميني» كه ايران را به لبنان متصل مي‌كند، وجود دارد. گيورا ايلند Giora Eiland، رئيس سابق شوراي امنيت ملي رژيم صهيونيستي در گفت و گو با تلويزيون اين رژيم، پايان درگيري حزب‌الله در سوريه را عامل آزاد شدن انرژي آن خوانده و مي‌گويد: «آنچه ما را بايد بسيار نگران كند حزب‌الله است. حزب‌الله تهديد نظامي اساسي عليه اسرائيل است. تا زماني كه حزب‌الله در سوريه سرگرم است احتمال اينكه تهديد فوري براي اسرائيل باشد ضعيف است اما در صورت آتش‌بس و خروج پيروزمندانه ائتلاف روسي ـ تركيه‌اي ـ ‌ايراني از سوريه و بازگشت حزب‌الله به لبنان، در آن صورت اين حزب بر هدف اصلي خود متمركز خواهد شد و اين مشكلي براي اسرائيل است.» روني دانيل تحليلگر نظامي صهيونيست به تلويزيون اين رژيم مي‌گويد: «اسرائيل از حضور ايران در سوريه نگران است و قصد ندارد به آن عادت كند و اگر جاي پاي ايران در سوريه و مرزهاي جنوبي‌اش محكم شود، مايه نگراني گسترده اسرائيلي‌ها خواهد شد و ماهيت تهديد را در جبهه شمالي تغيير خواهد داد.» هرچند تايمز‌آو اسرائيل از قول منابع امنيتي نوشته كه برآورد‌هاي امنيتي در تل‌آويو اين نيست كه حزب‌الله يا گروه‌‌هاي فلسطيني در سال 2017 مايل به ايجاد جنگ جديد با اسرائيل باشند ولي منابع نزديك به حزب‌الله مي‌گويند اسرائيلي‌ها در جديدترين برآوردهاي امنيتي خود، حزب‌الله را بزرگ‌ترين تهديد امنيتي خود در سال 2017 مي‌دانند. 
   
از مداواي معارضان در 2014 تاكنون
 رئيس‌جمهور قزاقستان، كسي كه دو هفته قبل ميزبان بنيامين نتاينياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي بود، به وزارت خارجه اين كشور دستور داده براي ميزباني مذاكرات مربوط به سوريه در شهر آستانه آماده شود؛ نشستي كه مي‌تواند ترتيباتي را در سوريه رقم بزند كه براي اسرائيلي‌ها چندان خوشايند نباشد. در حالي كه تهران‌ ـ مسكو در مرحله پس از آزاد‌سازي حلب هستند، بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي ديروز گفت تل‌آويو آماده است از زنان و كودكان زخمي حلب در بيمارستان‌هاي اسرائيل ميزباني كند. ارتش رژيم صهيونيستي در دسامبر 2014، يعني حدود دو سال قبل نيز تصاويري را منتشر كرد كه از مداواي اعضاي ارتش آزاد در بيمارستان‌هاي تل‌آويو حكايت داشت؛ اقدامي كه آن موقع به عنوان حمايت از  معارضان حكومت سوريه، بازتاب گسترده‌اي داشت.

حالا شرايطي كاملاً متفاوت جريان دارد و حكومت سوريه توانسته، حلب را به عنوان كليدي‌ترين شهر از كنترل تروريستي‌ها خارج كند. وليد معلم وزير امور خارجه سوريه ديروز در تهران با محمدجواد ظريف در خصوص آخرين تحولات سوريه و آتش‌بس فراگير در سوريه رايزني كرد و علي مملوك رئيس دفتر امنيت ملي و هيئت امنيتي ـ سياسي همراه وي نيز عصر ديروز با علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفت‌وگو كرد. مذاكرات تهران-  دمشق بعد از دستيابي روسيه و تركيه به يك آتش‌بس در سوريه انجام مي‌شود؛ تحولي كه در صورت پايدار ماندن، زمينه را براي ملاقاتي فراگيرتر در آستانه قزاقستان بين رؤساي جمهور ايران، سوريه و تركيه آماده خواهد كرد. اين در حالي است كه فكري ايشيك وزير دفاع تركيه روز شنبه بدون اشاره به كشور خاصي، هشدار داد تاكنون موردي از نقض (آتش‌بس) كه توافقنامه آتش‌بس در سوريه را تخريب كند، روي نداده است اما مي‌دانيم كه برخي كشورها در پس پرده كارهايي مي‌كنند كه مي‌تواند به فروپاشي اين توافقنامه بينجامد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار