کد خبر: 725475
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
كري جمع‌بندي مذاكرات را به كاخ سفيد فرستاده است
كاخ سفيد بايد بين فرصت طلايي توافق با ايران يا قرباني‌كردن توافق يكي را انتخاب كند. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفته متن توافق جامع بين ايران و 1+5 تقريباً تكميل شده ولي ديپلمات‌ها مي‌گويند در متن تكميل شده، موارد اختلافي (پرانتز ها) همچنان وجوددارد.
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفته متن توافق جامع بين ايران و 1+5 تقريباً تكميل شده ولي ديپلمات‌ها مي‌گويند در متن تكميل شده، موارد اختلافي (پرانتز ها) همچنان وجوددارد. جان كري وزير خارجه امريكا در تازه‌ترين موضع‌گيري خودش گفته هنوز قضارت درباره اينكه توافق خواهد شد يا نه زود است. ظاهراً اين حرف كري به اين دليل است كه به گفته منابع آگاه در وين، او بعد از سه دور مذاكره با همتاي ايراني خود، جمع بندي مذاكرات و نقاط اختلافي را به همراه وزير انرژي امريكا به كاخ سفيد منتقل كرده و منتظر نظر كاخ سفيد است.
پس از اتمام مذاكرات دو روزه وزراي خارجه ايران و برخي طرف‌هاي غربي عضو 1+5، محمد جواد ظريف يك‌شنبه شب به تهران برگشت و در حالي كه سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه امروز(سه‌شنبه) به وين مي‌رود، انتظار مي‌رود كه ظريف نيز امروز در وين باشد. جان كري وزيرخارجه امريكا محل مذاكرات را ترك نكرده و منابع خبري مي‌گويند كه گزارشي از جمع بندي مذاكرات اخير را به باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا فرستاده‌ تا نظر نهايي خود را درباره نتيجه مذاكرات اعلام كند. منابع ديپلماتيك در امريكا مي‌گويند جان كري، به دليل عدم آمادگي جسماني براي بازگشت به كشورش، ترجيح داده است تا پايان مذاكرات در پايتخت اتريش باقي بماند ولي يك منبع خبري ديروز گزارش كرد كري از وين جمع بندي خود از مذاكرات دو روزه با طرف ايراني را براي اوباما ارسال كرده است.
خبرگزاري مهر از وين گزارش كرده در جريان هشتمين دور مذاكرات وين كه در آذرماه سال گذشته برگزار شد، اوباما بر خلاف انتظار كري، به صورت ناگهاني و در دقايق پاياني دستور تمديد هفت ماهه مذاكرات را صادر كرد. البته در مذاكرات سال گذشته وين، سعود الفيصل، وزير امور خارجه سابق عربستان سعودي با حضور خود در وين و ديدار با كري، پيام‌هاي خاصي را به كاخ سفيد درخصوص تغيير استراتژي قيمت‌گذاري نفت مخابره كرد كه در نهايت منجر به تغيير مواضع اوباما شد. هرچند تمديد مذاكرات تاكنون در دستور كار مقامات دو طرف نبوده است اما برخي منابع ديپلماتيك غرب در روزهاي اخير از تمديد چند روزه مذاكرات خبر داده بودند. در حال حاضر مذاكره كنندگان امريكايي ترجيح داده‌اند قبل از رسيدن مذاكرات به آخرين لحظات، دستور اوباما را در خصوص نقاط اختلافي جويا شوند تا مانند مذاكرات وين۸ در فشار رواني ناشي از تصميم‌گيري فوري و غيرمنتظره احتمالي رئيس‌جمهور امريكا قرار نگيرند. در اين خصوص، جمع بندي موارد سياسي بر عهده كري و جمع بندي مسائل فني بر عهده مونيز گذاشته شده است.
مهر به نقل از منابع آگاه گفته كه قرار است جمع‌بندي مونيز و كري توسط اوباما، جو بايدن، معاون رئيس‌جمهور و سوزان رايس، مشاور امنيت ملي و برخي ديگر از مشاوران ويژه رئيس‌جمهور امريكا مورد بررسي قرار گرفته و قبل از بازگشت وزير خارجه ايران به محل مذاكرات هسته‌اي تصميم نهايي در خصوص آن صادر شود. اگر خبري كه مهر از وين منتشر كرده درست باشد، معني و مفهوم تلويحي آن اين است كه حالا اين رئيس‌جمهور امريكاست كه با توجه به چارچوب هايي كه طرف ايراني طي دو روز مذاكره مشخص كرده، درباره توافق يا عدم توافق با ايران تصميم بگيرد. اين در شرايطي است كه اوباما، از يك طرف با فشار كنگره براي امتيازگيري بيشتر از ايران روبه‌رو است و از طرف ديگر نمي‌خواهد فرصت طلايي توافق با ايران را از دست بدهد و بايد نظر نهايي خود را نسبت به روند مذاكرات اعلام كند.
ديپلمات‌هاي غربي گفته‌اند مهم‌ترين اختلافات ميان ايران و گروه 1+5 هم اكنون بر سر زمانبندي رفع تحريم‌ها و بازرسي از تأسيسات هسته‌اي ايران است. برخي منابع غربي نيز ديروز گزارش كردند طرف امريكايي ممكن است در مورد برخي مواضع خود از جمله بحث بازرسي‌ها عقب نشيني كرده باشد. به گزارش ايسنا، آلن اير، سخنگوي فارسي زبان وزارت امور خارجه امريكا نيز در گفت‌وگو با خبرگزاري ترند گفت: «‌همه طرف‌ها متعهد به رسيدن به توافق جامع و پايدار هستند. اين فرصت كم نظيري است كه نبايد از دست برود. در دو هفته پيش همه مذاكره‌كنندگان به طور فشرده و بدون وقفه سخت در تلاش بودند تا اختلافات باقي مانده حل شود اما اختلافات و شكاف‌ها كه بعضي از آنها عمده است سرجاي خود باقي مانده‌اند.» اين در حالي است كه دولت امريكا در صورتي كه تا روز 10 ماه آينده ميلادي (جولاي) متن توافق هسته‌اي با ايران را به كنگره امريكا ارائه نكند، كنگره به جاي 30 روز، 60 روز مهلت خواهد داشت متن توافق را بررسي كند.

  ظريف: بازگشتم به تهران برنامه‌ريزي شده بود
محمدجواد ظريف، وزيرخارجه ايران درباره بازگشت به تهران گفت: «بازگشتم از وين به تهران به دنبال پايان مرحله اول مذاكرات وزيران امور خارجه ايران و كشورهاي گروه 1+5، برنامه از قبل تنظيم شده است.» به گزارش ايرنا ظريف گفت: «هفته گذشته در لوكزامبورگ با وزيران سه كشور اروپايي صحبت كرديم كه قرار شد شنبه و يك‌شنبه وزيران در وين ديدار داشته باشند. ديدارها انجام شده و وزيران امور خارجه وين را ترك كرده‌اند. بر همين اساس من هم به تهران بازگشتم، ولي روز سه شنبه دوباره به وين باز مي‌گردم.» به گفته او مذاكرات كارشناسان ايران و گروه 1+5 در وين براي دستيابي به توافق جامع هسته‌اي همچنان ادامه دارد. ظريف درباره ديدارهاي دو روزه خود گفت: «آنچه مهم بود اين است كه يكي دو روز در اينجا گفت‌وگوي سياسي داشته باشيم و دستورالعمل‌هاي لازم به هيئت مذاكره كننده يعني همكاران ما داده شود تا هيئت‌هاي مذاكره كننده از طرف وزيران روي متن‌ها كار كنند. قرارمان از ابتدا اين بود بعداً وزيران برگردند تا به موضوعات سياسي برسند.»

  كري: قضاوت در مورد مذاكرات زود است

به گزارش فارس، جان كري روز دوشنبه همانطور كه پيشتر اعلام شده بود، بار ديگر با «يوكيا آمانو» مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ديدار و گفت‌وگو كرد. وي پس از اين ديدار، با انتشار عكسي در توئيتر، نوشت: «ديدار خوبي با آمانو داشتم. از او به دليل فداكاري و فعاليت سختش در طول مذاكرات، سپاسگزاري مي‌كنم.» كري همچنين پيش از اين نشست، آنطور كه مسئول رسانه‌اي تيم امريكايي خبر داده، در مورد روند مذاكرات هسته‌اي با ايران گفته است: «داريم كار مي‌كنيم و فعلاً براي هرگونه قضاوتي زود است.» فرانك والتر اشتاين ماير، وزيرخارجه آلمان نيز گفت كه با آمانو مذاكرات مهمي درباره مسئله راستي‌آزمايي برنامه هسته‌اي ايران داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار