کد خبر: 714565
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
همزمان با تشديد حملات هوايي آل‌سعود به يمن تدابير امنيتي در عربستان نيز افزايش يافته و به خاطر ترس از وقوع حملات به پالايشگاه‌هاي نفتي نيروهاي اين كشور در آماده باش كامل به سر مي‌برند.

در چنين شرايطي رياض ادعا كرد كه به 80تا98درصد اهداف خود در جنگ دست پيدا كرده است؛ موضوعي كه نشان‌دهنده تمايل عربستان براي پايان جنگ بعد از چهارهفته حملات هوايي نافرجام است.

به گزارش «جوان»، 25 روز از حملات جنگنده‌هاي سعودي به يمن مي‌گذرد و اكنون نشانه‌هاي ترس و وحشت در داخل عربستان نمايان شده و تدابير شديد امنيتي در اين كشور تشديد شده است. نيروهاي امنيتي عربستان از روز دوشنبه در پي تهديدهايي مربوط به حملات احتمالي به تأسيسات نفتي، به حالت آماده باش درآمدند. به گفته منصور تركي سخنگوي وزارت كشور عربستان، دريافت اطلاعات مربوط به حمله احتمالي به اماكن و تأسيسات شركت نفتي آرامكو، موجب شد نيروهاي امنيتي اين كشور به حالت آماده باش درآيند. چندي پيش در ماه ميلادي جاري پليس عربستان اعلام كرد يك شهروند اين كشور را به اتهام تيراندازي و قتل دو افسر پليس بازداشت كرده است. وي متهم است در دو حادثه جداگانه در رياض علاوه بر قتل اين دو پليس، دو نفر ديگر را نيز مجروح كرده است. خبرگزاري رويترز شنبه گزارش داد نيروهاي امنيتي عربستان از بيم وقوع حملات احتمالي در مراكز دولتي اين كشور، افراد و وسايل آنها را مورد بازرسي قرار مي‌دهند. به گزارش ايرنا عربستان همچنين اعلام كرده است گروه‌هاي پزشكي را در فاصله چند كيلومتري مرزهايش به منظور رسيدگي به مجروحان احتمالي تجاوز نظامي موسوم به طوفان قاطع در يمن به حالت آماده باش درآورده است. هرچند نيروهاي يمني به تجاوزات جنگنده‌هاي ائتلاف پاسخي نداده‌اند اما سكوت معنادار نيروهاي انصارالله ترس و وحشت را در داخل عربستان ايجاد كرده است. ترس عربستان از اين است كه نيروهاي يمني به تلافي مقابله با تجاوزات سعودي ها، پالايشگاه‌هاي نفتي را مورد حمله قرار دهند كه اين مسئله مي‌تواند ضربات جبران ناپذيري را براي اين كشور وارد كند.

شروع دور دوم حملات به يمن

در نظام بين‌الملل پيروزي در جنگ با حمله زميني و كنترل كامل يك كشور انجام مي‌شود اما نيروهاي ائتلاف ضد يمني كه تنها به حملات هوايي عليه انصارالله اكتفا كرده‌اند، خود را پيروز جنگ مي‌دانند و سرمست از اين پيروزي اكنون خود را براي مرحله دوم عمليات آماده مي‌كنند. به گزارش تسنيم به نقل از روزنامه القدس العربي، «احمد عسيري» سخنگوي عمليات موسوم به طوفان قاطع عليه يمن كه به سركردگي عربستان در حال انجام است مدعي شد اهداف مرحله اول اين عمليات كه تاكنون 25 روز از آن گذشته محقق شده و زمينه براي آغاز مراحل بعدي فراهم شده است. رژيم صهيونيستي نيز در جريان جنگ اخير خود در غزه، در حالي كه صدمات قابل توجهي خورده بود در پروژه‌هاي پاياني جنگ اعلام كرد به اهداف عملياتي خود رسيده است. وي در كنفرانسي خبري در پايگاه هوايي عربستان در رياض گفت: «ما تا عصر روز شنبه 2300 سورتي پرواز برفراز يمن داشتيم و در اين مدت موفق شديم 95 تا 98 درصد از پدافند هوايي ارتش يمن را از كار بيندازيم و همچنين بيش از 80 درصد از انبارهاي سلاح در اين كشور را منهدم كرديم.» عسيري در ادامه افزود: «نيروهاي هوايي ائتلاف موفق شدند همه مناطق يمن را تحت سيطره خود درآورده و مانع از استفاده ارتش و نيروهاي انصارالله از هرگونه امكانات هوايي بشوند.» وي در ادامه در خصوص تهديد موشك‌هاي بالستيك از سمت يمن گفت: «همه موشك اندازها و همه كوه‌هايي را كه در آن سلاح و مهمات نگهداري مي‌شد بمباران كرديم و ديگر هيچ خطر موشكي كشورهاي همسايه را تهديد نمي‌كند.» اعلام پيروزي زودرس در جنگ و آمادگي براي شروع دور دوم عمليات، نشان مي‌دهد عربستان و متحدانش براي اينكه بيش از اين در منجلاب يمن فرو نروند، سعي مي‌كنند با اعلام پيروزي خيالي، حملات را متوقف كرده و با عقب نشيني از مواضع خود راهكارهاي ديپلماتيك كه از سوي كشورهاي منطقه اعلام شده را بررسي كنند. باتوجه به نپيوستن تركيه، پاكستان و مصر به ائتلاف عربي ادامه حملات به نفع سعودي‌ها نيست و هزينه بر بودن ادامه جنگ، عربستان را با مشكلات و چالش‌هاي جديدي مواجه خواهد كرد كه بيرون آمدن از آن به آبروي رژيم آل‌سعود لطمه وارد خواهد كرد. سخنگوي عمليات طوفان قاطع در ادامه سخنان خود گفت: «مرحله بعدي عمليات هوايي سه هدف را دنبال مي‌كند كه عبارتند از: ممانعت از تحركات عملياتي انصارالله در روي زمين، محافظت از غيرنظاميان، ادامه امدادرساني و تسهيل عمليات بشردوستانه.» لازم به ذكر است اظهارات مقامات سعودي درباره محافظت از غيرنظاميان درحالي است كه در طول 25 روز حملات به يمن بيشتر افرادي كه مورد حمله قرار گرفته و شهيد شدند غيرنظاميان بودند. همچنين ارسال كمك‌هاي بشردوستانه‌اي كه سعودي‌ها از آن دم مي‌زنند براي تروريست‌ها و طرفداران عبدربه منصور هادي رئيس‌جمهور فراري يمن است كه با نيروهاي انصارالله در حال جنگ هستند.

هلاكت يك نظامي سعودي در مرز

همزمان با بمباران يمن توسط جنگنده‌هاي سعودي، وزارت كشور عربستان از كشته شدن سرباز مرزي اين كشور در منطقه نجران در مرز اين كشور با يمن خبر داد. اين در حالي است كه دو تن از نيروهاي زميني در اين منطقه نيز زخمي شده‌اند. شبكه سي ان ان اعلام كرد اين سرباز عربستاني در منطقه نجران و در پي تيراندازي از خاك يمن كشته شده است. سخنگوي عمليات موسوم به طوفان قاطع عليه يمن روز جمعه گذشته از كشته شدن يك سرباز ديگر عربستاني در مرزهاي مشترك دو كشور، خبر داده بود. بدين ترتيب شمار نظاميان سعودي كشته شده از زمان آغاز تجاوز به يمن تاكنون به هفت نفر افزايش يافته است.

پيشروي‌هاي انصارالله

نيروهاي انصارالله و ارتش يمن پيشروي هايي را در داخل كشور به دست آورده و برخلاف ادعاي سعودي‌ها، شهرها را يكي پس از ديگري از دست نيروهاي القاعده و طرفداران منصور هادي آزاد مي‌كنند. ارتش يمن و انصار الله روز دوشنبه يك منطقه استراتژيك در استان «ابين» در جنوب يمن را از افراد مسلح و عناصر القاعده پاك‌سازي كردند. به گزارش پايگاه خبري النشره، ارتش و انصارالله مثلث «الوضيع» در نزديكي شهر «احور» در استان جنوبي ابين را از افراد مسلح و القاعده بازپس گرفتند. ارتش و انصارالله همچنين كنترل منطقه «المشجح» در استان «مأرب» در مركز يمن را به دست گرفته و به سمت پادگان «كوفل» كه در اشغال القاعده است، پيشروي كردند. «شرف غالب لقمان» سخنگوي ارتش يمن نيز گفت كه عمليات نظامي ارتش و انصار الله در استان مأرب به اهداف خود براي تأمين امنيت خط ارتباطي ميان صنعا و مأرب رسيده است و نفتكش‌ها حركت به سمت صنعا را آغاز كرده‌اند. در همين حال، در بمباران منطقه «القحم» در استان «صعده» در شمال يمن شماري از شهروندان يمني كشته و شماري ديگر زخمي شدند.

اصابت راكت به نزديك سفارت ايران

مرضيه افخم، سخنگوي وزارت امور خارجه درباره انتشار خبري مبني بر اصابت راكت طي حملات هوايي روز دوشنبه به نزديكي سفارت كشورمان در صنعا گفت: «طبق آخرين اطلاعاتي كه از محل به دست ما رسيده، طي حملات هوايي به يمن يك فروند راكت به نزديكي سفارت كشورمان در صنعا اصابت كرده كه بر اثر آن شيشه‌هاي ساختمان سفارت نيز شكسته است.» افخم افزود: «خوشبختانه هيچ‌گونه آسيبي به همكاران سفارت وارد نشده است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار