جوان آنلاین: کارگردان سریال «قول مردونه» گفت: ما در سریال «قول مردونه» نگاه فانتزی و کمدی به موضوع منافقین داریم که حداقل در حوزه تلویزیون تجربه نشده است.
قربانعلی طاهرفر، کارگردان سریال «قول مردونه» در برنامه «استودیو هشت» رادیونمایش بازخوردهای این سریال را تا الان خوب توصیف کرد و گفت: ما این سریال را با توکل بر خدا و استمداد از شهدا آغاز کردیم، بهخصوص شهدای ترور که جزو مظلومترین طیف شهدا هستند و کمتر به آنها پرداخته شده است. از آنجا که خط داستانی ما درباره منافقین است و تا الان سر صحنه فیلمبرداری هستیم، بازخوردهای خوبی دریافت کردهایم. طاهرفر در پاسخ به این سؤال که سریال «قول مردونه» اولین کار شما محسوب میشود، گفت: این کار اولین کار من برای شبکه سراسری است و پیش از آن مجموعه داستانی کار کرده بودم. این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا در سریال «قول مردونه» مثل فیلم سینمایی «آپاراتچی» به سراغ دهه ۶۰ رفتهاید، عنوان کرد: همچنان اعتقاد دارم دهه ۶۰ جزو نجیبترین، شریفترین و عزیزترین دههها بعد از انقلاب از لحاظ ساختار اجتماعی و اقتصادی است و شور و نشاط و عزم و اراده ملی در آن دوره کاملاً هویدا بود. من همچنان هم زیستبوم دهه ۶۰ را و هم مردمان آن دهه را ستایش میکنم. وی درباره سختیهای بازنمایی دهه ۶۰ و تفاوت این بازنماییها در فیلم سینمایی نسبت به سریال تلویزیونی توضیح داد: کار ما به شدت سختتر شد. همچنان اعتقاد دارم اگر قرار است ما تمام مقاطع تاریخ انقلاب را بازآفرینی کنیم، نیاز به شهرک سینمایی داریم. شهرک سینمایی غزالی دیگر پاسخگوی این نوع فیلمها نخواهد بود و چه بخواهیم و چه نخواهیم از لحاظ جنبه بصری وجهه کلیشهای به خود گرفته است، به همین دلیل، ما برای بازآفرینی آن دهه مجبوریم به یکسری مناطق تهران و شهرستانها برویم که محدودیت فضا در فیلمهایمان مشهود است. ما با محرومیت بسیار شدید در حوزه پلانهای باز مواجهیم که کار ما را سختتر میکند. شما مجبورید با پلانهای بسته حس آن دهه را به مخاطب القا کنید که عملاً نشدنی است. تقریباً ما در تطبیق دادن این اتمسفر با مشکل روبهرو هستیم. طاهرفر در پاسخ به این سؤال که در آینده در تلویزیون فعالیت خواهید داشت یا سینما، گفت: من چشماندازی برای خود ترسیم نکردهام، ولی کار در حوزه سریالسازی برای تلویزیون، بهخصوص برای دهه ۶۰ و نزدیک شدن به مبانی انقلاب سخت شده است. ما اکنون در سریال «قول مردونه» نگاه فانتزی و کمدی به موضوع منافقین داریم که حداقل در حوزه تلویزیون تجربه نشده است، بلکه همیشه نگاه تاریخی، امنیتی و اجتماعی به مجاهدین خلق داشتهایم.