جوان آنلاین: من مطلع این شعر و دکلمه زیبا و آشنای مرحوم محمدرضا آغاسی را خیلی دوست دارم که میگوید: «خبرآمد خبری در راه است/ سرخوش آن دل که از آن آگاه است». هر چند آن مرحوم این دلگویه از جان را در وصف و ستایش امام زمان (عج) سروده است، اما حتی از این منظر نیز من و شما را با واژه سه حرفی «خبر» به دنیای آگاهی و بصیرت فرامیخواند. به من و شما میگوید: «خبرآمد خبری در راه است»، پس اگر خبری آمد با گوش جان بشنوید، چراکه شاید خبری در راه باشد یا به عبارتی حاوی محتوای خبری مهمی باشد و البته در مصرع بعد اضافه میکند: «سرخوش آن دل که از آن آگاه است» یعنی باید بصیرت این را داشته باشید آن خبری را با گوش جان بشنوید که واقعا «خبر» باشد و خودتان هم از ذات و هویت واقعی آن خبر آگاه باشید. مخلص کلام اینکه، همین دو مصرع آغازین شعر مرحوم آغاسی برای من و نوشته من این ظرفیت را دارد که آن را به موضوع بسیار بسیار مهمی به نام «سواد رسانه» پیوند بزنم. دیروز ۱۷ مرداد روز خبرنگار بود و ایامی که در آن هستیم هم روزهای گرامیداشت خبرنگاران، روزنامهنگاران و اهالی رسانه است. سخن از کسانی است که به صورت حرفهای با خبر سر و کار دارند و مثل نانوایان که کارشان تعطیلبردار نیست آنها نیز با ورزدادن به خمیر اطلاعات، نان «خبر» را هر روز چند وعده در سفره آگاهی ما میگذارند تا نوش جان کنیم. اما همانطور که خریدار نان خمیر و سوخته و بیکیفیت نیستیم و ممکن است با خوردن آن رودل کنیم و نتوانیم هضم کنیم، یادمان باشد هر خبری هم ارزش خواندن و باورکردن ندارد و ممکن است برایمان زیانبار و مضر هم باشد. «سواد رسانه» همان دانشی است که به من و شما کمک میکند خبر خوب و بد، درست و نادرست، مفید و مضر را تشخیص دهیم و به این ترتیب از پیامهای رسانهای استفادهای مناسب و اثربخش برای زندگیمان داشته باشیم. از طرف همه شما خوانندگان و مخاطبان خبر و رسانه، این ایام را به خبرنگاران راستین، صادق و دلسوز تبریک میگوییم.