کد خبر: 1239867
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه هشدار داد که حمله اتمی کره شمالی منجر به پاسخ قاطع آمریکا خواهد شد.

جوان آنلاین: بایدن روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس سالانه ناتو در واشنگتن دی سی، با یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی دیدار کرد.

گزارش ایرنا، بر اساس بیانیه روز شنبه کاخ سفید پس از این دیدار، روسای جمهور دو کشور به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هشدار دادند که "حمله هسته‌ای کره شمالی علیه کره جنوبی با پاسخی سریع، قاطع و قوی مواجه خواهد شد. "

این بیانیه همچنین به «پیشرفت فوق‌العاده» در اتحاد آمریکا و کره جنوبی می‌پردازد و از امضای اولین دستورالعمل‌های بازدارندگی هسته‌ای مشترک آمریکا و کره جنوبی استقبال می‌کند.

بر اساس بیانیه مشترک وزارت دفاع آمریکا و وزارت دفاع کره جنوبی، این دستورالعمل‌ها "اصول و رویه ها" را برای بازدارندگی هسته‌ای در شبه جزیره کره ارائه می‌کند.

به گزارش ایرنا، کره شمالی شنبه تهدید کرد که قابلیت‌های جنگی هسته‌ای خود را تقویت کرده و آمریکا و کره جنوبی را به پرداخت «بهای سنگین غیرقابل تصوری» وادار خواهد کرد.

وزارت دفاع کره شمالی در واکنش به دستورالعمل تازه واشنگتن و سئول برای ایجاد سیستم یکپارچه هسته‌ای برای مقابله با پیونگ یانگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا و کره جنوبی «نیت آن‌ها برای افزایش آمادگی به منظور جنگ هسته‌ای» علیه کره شمالی را آشکار کرد.

این بیانیه تاکید کرد که تهدید‌های هسته‌ای فزاینده دشمنان کره شمالی ایجاب می‌کند که این کشور فورا آمادگی خود برای بازدارندگی هسته‌ای را بیش از پیش تقویت کرده و «عناصر مهمی را به این توان بازدارندگی بیفزاید.»

وزارت دفاع کره شمالی هشدار داد که اگر آمریکا و کره جنوبی اقدامات تحریک‌آمیز خود را متوقف نکنند، «بهای سنگین غیرقابل تصوری پرداخت خواهند کرد.»

وزارت خارجه کره شمالی نیز روز شنبه بیانیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که از همکاری نظامی بین پیونگ‌یانگ و مسکو ابراز نگرانی کرده است را یک «سند غیرقانونی» خواند و آن را محکوم کرد.

این وزارتخانه تاکید کرد، بیانیه ناتو حقوق مشروع کشور‌های مستقل را نقض می‌کند و جنگ سرد جدید و رویارویی نظامی را در مقیاس جهانی برمی‌انگیزد.

در حاشیه نشست سران ناتو در واشنگتن، سران آمریکا و کره جنوبی دستورالعمل ایجاد یک سیستم یکپارچه بازدارندگی هسته‌ای را به منظور مقابله با تهدید‌های نظامی و هسته‌ای کره شمالی در شبه‌جزیره کره صادر کردند.

کیم تائه هیو معاون امنیت ملی ریاست جمهوری کره جنوبی پنجشنبه شب گذشته اعلام کرد که این دستورالعمل استقرار تجهیزات هسته‌ای آمریکا را در اطراف شبه‌جزیره کره برای ایجاد بازدارندگی یا پاسخ به حملات هسته‌ای احتمالی کره شمالی، رسمیت می‌بخشد.

کیم تایید کرد که این دستورالعمل «بدان معناست که تسلیحات هسته‌ای آمریکا به صورت مشخص برای انجام ماموریت در شبه‌جزیره کره مستقر می‌شود.»

بر این اساس، یک سیستم یکپارچه بازدارندگی گسترده در مقابل کره شمالی ایجاد می‌شود. بازدارندگی گسترده به تعهد آمریکا برای دفاع از یک کشور متحد با بکارگیری تمام قابلیت‌های نظامی خود، از جمله تسلیحات هسته‌ای، اطلاق می‌شود.

هنوز جزئیات این دستورالعمل منتشر نشده است، اما کارشناسان می‌گویند که بخش عمده‌ای از این طرح به نحوه ادغام تسلیحات هسته‌ای آمریکا و سلاح‌های متعارف کره جنوبی به منظور مقابله با کره شمالی مربوط می‌شود.

انتظار می‌رود که جزئیات این دستورالعمل در مذاکرات کره جنوبی و آمریکا روشن‌تر شده و ۲ طرف در رزمایش‌های نظامی مشترک امکانات اجرایی آن را بررسی کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار